„Evropska banka za obnovu i razvoj“ (EBRD) definitivno je odustala od finansiranja projekta izgradnje mosta preko Save između Hrvatske i BiH kod Svilaja. Nijedna strana ne želi da kaže koji su razlozi ovakve odluke „Evropske banke“, ali se pretpostavlja da bi razlog mogle biti malverzacije oko izvođača radova i u ponovljenom tenderu.

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
- Zajedničkom odlukom banaka početkom aprila 2014. godine, pola budućeg ugovora „Hrvatske autoceste“ (HAC) bi finansirao isključivo iz sredstava zajma s „Evropskom investiocionom bankom“ (EIB), dok je EBRD namijenio sredstva iz svog zajma na finansiranje izgradnje drugih dionica Koridora Vc. Što se tiče trenutnog stanja na ovoj deonici, i dalje je u toku ocena ponuda i usuglašavanje stavova između zajedničkog naručioca, „Hrvatske autoceste“ i Ministarstvo komunikacija i saobraćaja BiH – stoji u dopisu HAC-a.
Zvanična potvrda o odustajanju došla je iz Evropske banke za obnovu i razvoj, ali ne i razlozi.
- Izgradnja mosta Svilaj je deo projekta Koridor Vc, udružena investicija EIB/EBRD-a kroz kredit HAC-a u iznosu od 120 miliona evra. Tačno je da ugovor za izgradnju mosta Svilaj finansira samo EIB, dok EBRD ostaje partner na celokupnom projektu Koridor Vc. Kako EBRD nije uključen u finansiranje mosta Svilaj, nismo u mogućnosti da vam damo neki komentar. Međutim, imamo saznanje da ugovor za taj projekat još nije dodeljen nikome i taj podatak će biti objavljen čim se donese odluka – navodi se u saopštenju EBRD-a.
Iako je sva neophodna papirologija, uključujući i predlog za izvođača radova, upućena EIB, a konačna odluka o finansiranju mosta trebala biti poznata još u martu ove godine, do danas ni jedna ni druga država nisu dobile odgovor.
EBRD ćuti o razlozima povlačenja iz projekta. Nezvanično, odbile su ih tenderske malverzacije. Podsetimo, obe države su zagovarale trećerangiranog izvođača radova – firmu „Viadukt“ iz Zagreba. Da li su u međuvremenu promenili odluku, nijedno ministarstvo ne želi komentarisati, pozivajući se na poverljivost i pravila koja nalaže „Evropska investiciona banka“. Tako su nastavljeni sumnjivi poslovi oko izgradnje ovog mosta. Naime, 2012. godine raskinut je ugovor sa austrijskim „Štrabagom“ koji zbog propusta bh vlasti nije na vrijeme uveden u posjed. Upravo zbog toga „Štrabag“ je zatražio odštetu u iznosu od 2,8 miliona evra. Vansudska nagodba za sada nije postignuta, a SIPA još proverava da li je prilikom ovog posla oštećen budžet Bosne i Hercegovine.






























;