INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Zašto propadaju putevi u velesilama

05.02.2015. | B-92

Mada privreda SAD beleži rast prvi put za sedam godina a solidne rezultate ostvaruje i Nemačka, putevi, želežnice i mostovi u obe zemlje propadaju. Zbog štednje na ulaganjima u infrastrukturu zemlje su zadale glavobolju kompanijama zbog povećanih troškova, ali i njihovim stanovnicima.

Politički lideri u obe zemlje smanjili su investicije u infrastrukturu i odložili izdvajanja za održavanje postojeće infrastrukturne mreže, uprkos rastućem konsenzusu da je povećanje infrastrukturnih investicija neophodno, piše stručnjak „Nemačkog Maršalovog Fonda“ (GMF) iz Vašingtona, Bartek Starodaj, u novom broju GMF časopisa .

Starodaj, koji je koordinator za urbane i regionalne programe u GMF-u, podseća da je nemački magazin „Špigl“ u nedavnom članku, pod provokativnim naslovom „Nemačka kolabira“, kritikovao „jadno stanje nemačke infrastukture“.

- Nemačke pokrajine i poslovna zajednica od prošle godine, kada je privredni rast počeo da usporava, vrše pritisak na kancelarku Angelu Merkel da poveća potrošnju na infrastrukturu. Iako je vlada u Berlinu dala naznake da je povećanje takve potrošnje na vidiku, njen prioritet je ipak uravnoteženje budžeta – predočava autor teksta.

U SAD, Privredna komora i guverneri saveznih država u više navrata su pozivali federalne vlasti da izglasaju novi zakon o infrastrukturnoj potrošnji. Čak je i američki predsednik Barak Obama, u obraćanju poslovnim liderima, prokomentarisao da je u infrastruktura u SAD u „sramnom“ stanju, iako je oprezan u najavljivanju većih izdvajanja.

Obama je tu poruku ponovio tokom prošlomesečnog obraćanja naciji, navodeći da su Americi potrebne moderne luke, snažni mostovi, brži vozovi i brži internet, podseća Starodaj. Predsednik je, kako dodaje, naveo da investicije u infrastrukturu mogu da unaprede produktivnost preduzeća, snize njihove troškove poslovanja i unaprede proizvodnju.

Putevi u lošem stanju, preopterećena železnica i stari mostovi ugrožavaju budući privredni rast i nameću značajne izdatke kako kompanijama, tako i stanovnicima u tim područjima.

- I u Nemačkoj i u Americi, 30-godišnje nedovoljno ulaganje polako nagriza nekada moćne infrastrukturne mreže – navodi stručnjak GMF-a.

Nedavni izveštaj „Međunarodnog monetarnog fonda“ izdvojio je upravo te dve zemlje kao „lenjivce“ u infrastrukturnim investicijama, uprkos tome što su tamošnje kamatne stope na istorijskim minimumima i pogoduju ulaganjima.

Državna izdvajanja na infrastrukturu u obe zemlje su na istorijskim minimumima i snižena su sa iznad tri odsto bruto domaćeg proizvoda s početka 1970-ih na ispod dva odsto. Podaci „Američkog društva građevinskih inženjera“ pokazuju da je za održavanje postojećih puteva u SAD potrebno izdvojiti dodatnih 100 milijardi dolara godišnje.

- Kao posledica nedovoljnog ulaganja, 32 odsto američkih puteva je u lošem ili osrednjem stanju, dok je u Nemačkoj 40 odsto svih mostova u kritičnom stanju. Za rešenje tog problema će, međutim, biti potrebno više od novca – navodi Starodaj, ukazujući da su neophodna kreativna rešenja i vizionarsko liderstvo.

I Nemačka i SAD treba da infrastrukturne investicije posmatraju kao način za ostvarenje dugoročnih socijalnih i ekonomskih ciljeva i da rade na razvoju infrastrukturnih sitema koji će biti otporni i relevantni u narednih 10 do 50 godina, dodaje stručnjak GMF.

- Infrastrukturne investicije su imperativ kako za SAD, tako i za celu Evropu i neophodno je da budu povezane sa širom vizijom budućnosti. Samo uz takav pristup će infrastruktura koja se sada gradi doneti opipljive rezultate u budućnosti i takva vizija će, nadajmo se, motivisati neodlučne političare da ulažu znatno više u oblasti koje plaču za investicijama – zaključuje Starodaj.

 

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


REHAU-300X120-BANNER

Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;