Može li redizajniranje pešačkih prelaza obezbediti da grad bude sigurniji?

30.09.2016. | David Malone | Building Design + Construction

Iz firme Ogrydziak Prillinger Architects su predložili da se redizajniraju pešački prelazi u San Francisku kako bi bili više nalik parkovima a sve u cilju da se promeni način na koji automobili i pešaci dolaze u interakciju.

U San Franciscu u proseku tri osobe bivaju udarene automobilom u toku dana a 70 odsto tih udara se javlja na pešačkim prelazima. Ima smisla što se većina tih incidenata javlja na mestu gde se automobili i pešaci susreću najviše, ali da li postoji način da pešački prelazi budu sigurniji i da se smanji broj ljudi koji bivaju udareni?

Iz grada San Franciska smatraju da je zbog veće bezbednosti i položen kamen temeljac za projekat vredan 26 miliona dolara kojim će se renovirati „Masonic Avenue“,  jedna od ulica u kojoj se dešava najveći broj nesreća u gradu. Iz firme Ogrydziak Prillinger Architects (OPA) takođe podržavaju ovaj projekat. Međutim iz firme OPA su otišli i korak dalje fokusirajući se ne samo na jednu raskrsnicu ili zebru, već stvarajući novi predlog dizajna za sve pešačke prelaze, koji bi uzeli u obzir i okolne zelene površine i „povukle“ ih na ulicu, prenosi Curbed.

Ideja koja stoji iza predloga je da ljudi imaju tendenciju da voze drugačije, odnosno pažljivije, kada se kreću kroz park nego kada voze urbanom ulicom. Redizajn se sastoji od dve glavne komponente. Prva komponenta predlaže dodavanje vrlo vidljivih crnih i belih šara na pešačkom prelazu, kako bi se zamaglile ivice između pešačkog prelaza i zone gde su automobili. Šrafure bi išle dalje niz ulicu i spajale četiri ugla okolnih zgrada, stavljajući pešake u centar i upozoravajući vozače na njihovo prisustvo.

Druga komponenta predlaže promenu fizičkog prostora pešačkih prelaza. Plan predlaže trodimenzionalni skup delova koji bi koristio betonska proširenja ivičnjaka. Ta proširenja ne bi definisala samo ivičnjake već bi se na njima nalazile klupe i žardinjere i na taj način proširile zelene površine iz parkova u više urbanim delovima.

Kombinovanje šara i proširenih betonskih ivičnjaka dovodi do toga da pešaci budu vidljiviji ali im i daje više vremena da pređu ulicu.

Međutim, kada se pogleda predlog, čini se da novi pešački prelaz komplikuje vozačima preglednost jer prošireni ivičnjak daje nove mrtve uglove pošto pešaci mogu da iskoče potpuno nevidljivo. I, sigurno je i to da pretvaranje pešačkih prelaza u zelene površine pogodne za sedenje, ručanje ili opuštanje nije način da se smanji  broj nesreća.

Nove oznake na putu za povećanje vidljivosti pešaka su dobra ideja, ali drugi aspekt predloga izgleda da se zasniva na ideji da veće prisustvo pešaka oko zebri vozače prisiljava da budu oprezniji. Čini se pomalo nelogično. To bi to bilo isto kao kada bi se reklo da je u saobraćajnoj gužvi manji broj nesreća nego na otvorenom putu jer vozači moraju da obrate više pažnje na svoje okruženje u gustom saobraćaju.

Iz firme OPA, međutim, kažu da imaju podršku u statistici za njihov predlog. Za svaku predloženu taktiku je dokazano da će smanji udaranje pešaka za oko 50%, sudeći prema arhitektama.

Predlog je započet kao izazov, ali prema arhitektonskoj firmi, Gradsko saobraćajno preduzeće San Franciska (Municipal Transportation Agency) je zainteresovano za dublje istraživanje ovog predloga.

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Darko 09.09.2019.
Po zakonu za sve nelegalno izgrađene objekt...
Miodrag 27.08.2019.
Jedno pitanje. Šta ako je investitor NN lic...
Mladen 20.08.2019.
Mogao je put za Cacak i preko Panceva, srec...
Nikola K. 12.08.2019.
Oni koji to rade nisu normalni. Taj kip je ...
Goran 10.07.2019.
Kada ce da se uradi put Sremska gazela u Do...