INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Kineski projekti na tankom ledu?

21.09.2011. | WAN

Jedan trilion. Ovo je broj u američkim dolarima dodeljen za infrastruktrune projekte u Kini u narednih pet godina. Zhengzhou. Ovo je grad u kojoj se nalazi poslednja fabrika za "istezanje" u Kini, koja je izvlačila ojačane čelične armature na nelegalne promere i, na taj način, dovela u opasnost živote bezbroj stanovnika koji će koristiti infrastrukturne projekte koji su trenutno u gradnji i koriste ove nestandardne materijale.

Ove nedelje iznenađujuće mali članak se pojavio u britanskim novinama, The Times, u kome se opisuje otkriće ovih nezakonitih radnji u fabrici građevinskih materijala gde su se ojačane čelične armature, koje se koriste na mnogobrojnim građevinskim projektima širom Kine, izvlačene na debljine koje su ispod standarda.

Razlog za ovo je prost - šipka od 10mm može biti lako istegnuta na debljinu od 8,5mm, na taj način dobijajući dodatne metre metala koje se zatim prodaju za profit - ali rezultati nisu. Uprkos bezbroj uveravanja stručnjaka da će izvlačenje ovih ključnih građevinskih elemenata na neprimerene promere oslabiti građevinu i ugroziti živote njenih korisnika, građevinske kompanije u Kini još uvek koriste ove materijale.

Ovo, ipak, nije novi fenomen. Septembra 2011. godine, broju građevinskih kompanija u Hsianu, Šanksi provincija, je naređeno da prestanu da korise tanke armature koje su istezane na dimenzije koje nisu po standardu. Direktor biroa za izgradnju u nekretnine grada Hsian, Liu Lin, objašnjava: "Praveći ove čelične šipke tanje nego što bi trebalo, ujedno fabrike i građevinske kompanije smanjuju svoje troškove, ali ove šipke će naškoditi kvalitetu građevinskih projekata".

Slično ovom slučaju, u junu ove godine gradnju Ninghang brze pruge potresle su tvrdnje da su 2,2 kilometara zaštitne barijere građene sa armaturom koja je razvučena sa 6,5mm na 5,8mm i sa 8mm na 6,9mm. Kolovođe ove prevare kažnjene su sa 100.000 juana (oko 11.450 evra), dok je izvođaču, Hongye Traffic Facility iz grada Yiyang, navodno zabranjeni dalji rad. Izveštavajući o ovom slučaju, lokalnom novinarskom sajtu China.org.cn je u razgovoru sa jednim zvaničnikom rečeno: "Izgradnja železničke pruge je usporila nedavno i građevinski inspektori i inspektori kontrole kvaliteta nisu uspeli da pokrenu intenzivnu istragu, kao i uvek, što je stvorilo prostor za dalje maloverzacije".

Uprkos ozbiljnosti ovog pitanja i ogromnih rizika koje ono predstavlja za bezbednost civila, niko od inženjera, građevinskih firmi ili instituti za istraživanje čelika i građevinskih materijala kojima smo se obratili za komentar bili su više nego srećni da daju zvanično mišljenje, a mnogi od njih su naglašavali činjenicu da su imali bilo kakvo znanje o tome.

Izvlačenje ojačanih šipki nije ilegalno ali kada se preterano koristi može dovesti do smanjenja efikasnosti metala. Fan Žong iz vladine institucije za arhitekturu i istraživanje (China Architecture Design and Research Group) objašnjava: "Preterano istezanje ćelićnih šipki dovešće do toga da postanu krhke i slabe, i samim tim manje otporne na dinamična i seizmička opterećenja". Ovo je potvrdio Vu Čengcai, vodeći inženjer Građevinskog istraživačkog instituta provincije Šanksi, koji je iskomentarisao: "Kada objekat pretrpi tako jaku spoljnu silu kakva je zemljotres, jače, standardne armature će se "istegnuti" dok zgrada trpi oštećenja. Samim tim, ona usporava proces rušenja objekta i omogućava ljudima da pobegnu. Dok objekti koji imaju armaturu koja je istanjena, i koja nije po građevinskim standardima i propisima, će se srušiti vrlo brzo."

Sa zabeleženom istorijom zemljotresa u celoj zemlji, Kina je unapredila svoje građevinske propise i standarde poslednjih godina, ali ipak je praksa ilegalnog istezanja čelika nastavila da cveta. Potencionalna cena u ljudskim životima zbog istezanja ojačanih čeličnih šipki zarad novca je nezamisliva za većinu ljudi, ali ovo ostaje veoma realna pretnja kako Kina nastavlja dalje sa nepokolebivim građevinskim planom.

Linkovi:

  • Rastu sumnje u finansijsku moć Kine - link
  • Šta danas proizvode kineske fabrike: Gradovi u kutijama - link
  • Kineski brzi voz - čudo inženjerstva ili katastrofa koja se iščekuje? - link
  • Kina se zainteresovala za energetsku efikasnost - link
  • Kratak osvrt na opravadnost korišćenja nerđajućeg čelika kao armature - link
  • MMFX čelik - link
  • Bazaltna armatura - nerđajući materijal za duže trajanje armiranobetonskih konstrukcija - link
  • Trajnost betonskih konstrukcija - link
 

Komentari: 1

Živorad 29.09.2011 15.28.27

Nezamislivo je sve to... mada kada bolje razmislim, sasvim je realno. Ne bi me čudilo da se i kod nas ista praksa primenjuje.

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


LAFARGE-300X250-BANNER
MAKSPLAST-300X120-BANNER

ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;