INFONET-468X60-BANNER

Putevi od građevinskog otpada i odbačenih guma

30.07.2020. | Gradjevinarstvo.rs

Ponovna upotreba otpada donosi nove projekte u oblasti izgradnje puteva ali i rešava veliki problem u svetu. Inženjeri sa RMIT University osmislili su proizvod za izgradnju puteva koji kombinuje odbačene gume i građevinski otpad. Dobijeni materijal izrađen od potpuno recikliranih proizvoda, pokazao se kao snažan i fleksibilan, naročito za izgradnju puteva koji treba da podnesu veliko opterećenje usled gustog saobraćaja. Na ideju su došli jer se sa jedne strane na godišnjem nivou odbacuje velika količina guma, dok se sa duge strane stvara ogromna količina otpada usled izgradnje, obnavljanja i rušenja.  

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

Građevinski otpad se nakon sakupljanja drobi i prerađuje, a dalje se može koristiti kao građevinski materijal - reciklirani agregat za beton (RCA). Zatim se može mešati sa drugim građevinskim materijalima kako bi se smanjio njihov uticaj na okolinu, ali može naći primenu i u oblastima drenaže ili filtriranja. RCA se može takođe koristiti i za izgradnju puteva, tačnije, kao osnovni sloj koji se nalazi iznad podnivoa i podbaznih slojeva i ispod asfalta koji je na vrhu. Tim sa RMIT-a je eksperimentisao sa aditivima koji bi mogli da poboljšaju njegove karakteristike u ovom području, i kroz svoje eksperimente su utvrdili da se tzv. samlevena guma, odnosno otpaci gume uzeti od odbačenih guma ovde dobro uklapaju. 

Ispitivanje smicajne čvrstoće novog materijala na RMIT-u

Ispitivanje smicajne čvrstoće novog materijala na RMIT-u (Foto: RMIT University)

Koristeći specijalne mašine za testiranje karakteristika materijala, tim je utvrdio da je zadovoljena potrebna smicajna čvrstoća, dok je istovremeno obezbeđena dobra kohezija između dva materijala. Ovo je utvrđeno na materijalu koji je sadržao 0,5 odsto fine samlevene gume i 99,5 odsto RCA. Reciklirana mešavina je prva koja kombinuje gumu i građevinski otpad precizno optimizovan kako bi se zadovoljili standardi sigurnosti u putarskoj industriji. Nudi veću fleksibilnost u odnosu na klasične materijale, pa tim kaže da bi bili manje skloni pucanju uz zeleniji pristup gradnji.

Glavni istraživač dr Mohammad Boroujeni je rekao da su tradicionalne baze na putevima napravljene od neodrživih "novih" materijala - kamena iz kamenoloma i prirodnog peska. Međutim, ovaj materijal je 100% reciklirana alternativa koja nudi nov način ponovne upotrebe guma i građevinskog otpada. Takođe ima i bolja ključna svojstva poput fleksibilnosti, čvrstoće i trajne deformacije. Materijal svakako može pomoći i kružnoj ekonomiji zbog eliminisanja otpada i podržavanja kontinuiranog korištenja resursa, pa je sa tim u vezi ova reciklirana mešavina pravi izbor za bolje puteve i bolje okruženje.

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


LAFARGE-300X250-BANNER
MAKSPLAST-300X120-BANNER

ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;