Norveška, zemlja već poznata po svojim impresivnim infrastrukturnim rešenjima, ponovo postavlja svetske standarde.

E39 Rogfast će postati najduži podvodni drumski tunel na svetu. (Foto: Skanska/Norconsult)
U toku je izgradnja projekta Rogfast, koji će po završetku poneti titulu najdužeg i najdubljeg podmorskog drumskog tunela na svetu.
Ovaj građevinski poduhvat nije samo stvar prestiža, već ključni deo ambicioznog plana da se drastično poboljša saobraćajna povezanost duž razuđene zapadne obale ove skandinavske zemlje.
Švedska građevinska firma "Skanska AB" trenutno gradi tunel Rogfast u okviru ugovora vrednog približno 495 miliona američkih dolara (5 milijardi norveških kruna), koji je dodelila Norveška uprava za javne puteve.
Rekordne brojke ispod morskog dna
Projekat Rogfast (skraćenica od Rogaland Fastforbindelse) je inženjersko čudo koje će se protezati u dužini od čak 26,7 kilometara. Međutim, ono što ga čini zaista jedinstvenim je njegova dubina.
U svojoj najnižoj tački, tunel će se spuštati do neverovatnih 392 metra ispod nivoa mora.
Poređenja radi, trenutni svetski rekorder, tunel Ryfylke (takođe u Norveškoj), dubok je 292 metra. Rogfast će ga nadmašiti za punih 100 metara, čime će postaviti novi standard u izgradnji podzemnih saobraćajnica.
Deo megaprojekta "E39 bez trajekata"
Izgradnja ovog tunela nije izolovan slučaj, već vitalni deo šireg nacionalnog projekta obnove autoputa E39. Cilj norveških vlasti je da stvore kontinuiranu saobraćajnicu od Kristiansanda na jugu do Trondhajma na severu, koja neće zavisiti od trajektnog prevoza.
Trenutno, prelazak preko Boknafjorda zahteva upotrebu trajekta, što značajno usporava saobraćaj. Kada Rogfast bude pušten u rad, ovo putovanje biće skraćeno za oko 40 minuta, omogućavajući nesmetan protok vozila i bržu vezu između gradova Stavanger i Bergen.
Podzemna raskrsnica kao inženjerski izazov
Jedan od tehnički najzanimljivijih aspekata ovog projekta je veza sa ostrvskom opštinom Kvicuj (Kvitsøy). Naime, inženjeri su isprojektovali složenu podzemnu petlju - svojevrsni kružni tok unutar samog tunela.
Ova raskrsnica će se nalaziti duboko ispod površine i omogućiće vozačima da se isključe sa glavne rute i tunelom dugim oko 4 kilometra stignu do ostrva Kvicuj.
Ovo će biti od ogromnog značaja za lokalno stanovništvo koje je do sada u potpunosti zavisilo od pomorskog prevoza.
Bezbednost i rokovi
S obzirom na ekstremnu dužinu i dubinu, bezbednost je apsolutni prioritet. Tunel se gradi kao sistem sa dve odvojene cevi za svaki smer vožnje, koje su međusobno povezane prolazima za evakuaciju na svakih 250 metara.
Iako je prvobitni plan predviđao raniji završetak, zbog složenosti terena i neophodnih prilagođavanja budžeta, rokovi su pomereni.
Prema poslednjim procenama, očekuje se da će prvi automobili proći kroz ovaj monumentalni tunel 2033. godine.
Ovaj projekat još jednom potvrđuje da je Norveška svetski lider u savladavanju prirodnih prepreka, koristeći naprednu tehnologiju kako bi olakšala život svojim građanima i povezala nepristupačne delove svoje obale.





























;