Kompanija HC Bridge, specijalizovana za razvoj alternativnih konstruktivnih rešenja na bazi hibridnih kompozita, izgradila je most auto-puta preko reke Long Run Creek, u Lokportu, država Ilinois, SAD. Ono što novi most razlikuje od svih koji su ikada izgrađeni jeste prva primena FRP-a za izgradnju mostova, mada je sledeća već u toku.
Prethodni most iz 1935. zamenjen je novim u sklopu velike rekonstrukcije mostova i cele putne mreže u SAD o kojoj smo pisali u prethodnim brojevima. Tada smo pomenuli višedecenijska ispitivanja koja su u jednom svom delu poslednjih 12 godina bila usmerena na primenu FRP-a za izgradnju mostova.
Projektni biro Teng&Associates iz Čikaga, dovršio je u potpunosti novu tehnologiju gradnje prednapregnutim gredama obloženim FRP-om koje su omogućile da primena ovog polimera konačno počne. Sistem se zasniva na hibrid-kompozitnim gredama tj. HCB (Hybrid-Composite Beams), a njihove osnovne prednosti su:
- umanjuju troškove transporta i gradnje
- produžavaju upotrebni vek konstrukcije
- postižu odlične mehaničke karakteristike
- minimalni, ili nikakvi, troškovi održavanja jer ne dolazi do korozije niti oštećenja usled mehaničkih ili vremenskih uticaja
- sve popravke FRP oklopa jednostavno se izvode na licu mesta, i jeftine su.
Most u Lokportu ima raspon dužine 17,4m i oslanja se na šest HC-greda visine po 1m, koje drže konvencionalnu prednapregnutu betonsku ploču debljine 20cm. Međutim, bez obzira na primenu novih materijala, projektanti tvrde da je most projektovan kao bilo koji konvencionalni betonski ili čelični most.
Projektanti ovog rešenja kao tri važne stavke za razumevanje samih HC-greda ističu:
- prednaprezanje na pritisak – beton
- upumpan u lučnu šupljinu unutar grede
- prednaprezanje na istrezanje – čelične sajle u donjoj zoni greda
- i naravno – omotač od FRP-a.
Ove grede su deset puta lakše od betonskih koje bi bile neophodne za isti raspon. Značaj ove karakteristike najbolje opisuje podatak da su sve grede transportovane istovremeno, na jednom kamionu umesto na šest! Takođe, za postavku greda korišćen je kran nosivosti 30t, umesto onog od 150-200t koji bi zahtevala betonska konstrukcija.
Prilikom detaljnog ispitivanja u laboratoriji grede su zadržale elastičnost i nakon pola miliona ciklusa visokog opterećenja, a na kraju je ispitivana i tačka pucanja. Tada su HC-grede opterećene maksimalnom silom od 131,5t (4,4 puta više od ovde potrebnog) – nakon prestanka opterećenja greda se vratila u prvobitni oblik (hcbridge.net).