Kineski projekti na tankom ledu?

21.09.2011. | WAN

Jedan trilion. Ovo je broj u američkim dolarima dodeljen za infrastruktrune projekte u Kini u narednih pet godina. Zhengzhou. Ovo je grad u kojoj se nalazi poslednja fabrika za "istezanje" u Kini, koja je izvlačila ojačane čelične armature na nelegalne promere i, na taj način, dovela u opasnost živote bezbroj stanovnika koji će koristiti infrastrukturne projekte koji su trenutno u gradnji i koriste ove nestandardne materijale.

Ove nedelje iznenađujuće mali članak se pojavio u britanskim novinama, The Times, u kome se opisuje otkriće ovih nezakonitih radnji u fabrici građevinskih materijala gde su se ojačane čelične armature, koje se koriste na mnogobrojnim građevinskim projektima širom Kine, izvlačene na debljine koje su ispod standarda.

Razlog za ovo je prost - šipka od 10mm može biti lako istegnuta na debljinu od 8,5mm, na taj način dobijajući dodatne metre metala koje se zatim prodaju za profit - ali rezultati nisu. Uprkos bezbroj uveravanja stručnjaka da će izvlačenje ovih ključnih građevinskih elemenata na neprimerene promere oslabiti građevinu i ugroziti živote njenih korisnika, građevinske kompanije u Kini još uvek koriste ove materijale.

Ovo, ipak, nije novi fenomen. Septembra 2011. godine, broju građevinskih kompanija u Hsianu, Šanksi provincija, je naređeno da prestanu da korise tanke armature koje su istezane na dimenzije koje nisu po standardu. Direktor biroa za izgradnju u nekretnine grada Hsian, Liu Lin, objašnjava: "Praveći ove čelične šipke tanje nego što bi trebalo, ujedno fabrike i građevinske kompanije smanjuju svoje troškove, ali ove šipke će naškoditi kvalitetu građevinskih projekata".

Slično ovom slučaju, u junu ove godine gradnju Ninghang brze pruge potresle su tvrdnje da su 2,2 kilometara zaštitne barijere građene sa armaturom koja je razvučena sa 6,5mm na 5,8mm i sa 8mm na 6,9mm. Kolovođe ove prevare kažnjene su sa 100.000 juana (oko 11.450 evra), dok je izvođaču, Hongye Traffic Facility iz grada Yiyang, navodno zabranjeni dalji rad. Izveštavajući o ovom slučaju, lokalnom novinarskom sajtu China.org.cn je u razgovoru sa jednim zvaničnikom rečeno: "Izgradnja železničke pruge je usporila nedavno i građevinski inspektori i inspektori kontrole kvaliteta nisu uspeli da pokrenu intenzivnu istragu, kao i uvek, što je stvorilo prostor za dalje maloverzacije".

Uprkos ozbiljnosti ovog pitanja i ogromnih rizika koje ono predstavlja za bezbednost civila, niko od inženjera, građevinskih firmi ili instituti za istraživanje čelika i građevinskih materijala kojima smo se obratili za komentar bili su više nego srećni da daju zvanično mišljenje, a mnogi od njih su naglašavali činjenicu da su imali bilo kakvo znanje o tome.

Izvlačenje ojačanih šipki nije ilegalno ali kada se preterano koristi može dovesti do smanjenja efikasnosti metala. Fan Žong iz vladine institucije za arhitekturu i istraživanje (China Architecture Design and Research Group) objašnjava: "Preterano istezanje ćelićnih šipki dovešće do toga da postanu krhke i slabe, i samim tim manje otporne na dinamična i seizmička opterećenja". Ovo je potvrdio Vu Čengcai, vodeći inženjer Građevinskog istraživačkog instituta provincije Šanksi, koji je iskomentarisao: "Kada objekat pretrpi tako jaku spoljnu silu kakva je zemljotres, jače, standardne armature će se "istegnuti" dok zgrada trpi oštećenja. Samim tim, ona usporava proces rušenja objekta i omogućava ljudima da pobegnu. Dok objekti koji imaju armaturu koja je istanjena, i koja nije po građevinskim standardima i propisima, će se srušiti vrlo brzo."

Sa zabeleženom istorijom zemljotresa u celoj zemlji, Kina je unapredila svoje građevinske propise i standarde poslednjih godina, ali ipak je praksa ilegalnog istezanja čelika nastavila da cveta. Potencionalna cena u ljudskim životima zbog istezanja ojačanih čeličnih šipki zarad novca je nezamisliva za većinu ljudi, ali ovo ostaje veoma realna pretnja kako Kina nastavlja dalje sa nepokolebivim građevinskim planom.

Linkovi:

  • Rastu sumnje u finansijsku moć Kine - link
  • Šta danas proizvode kineske fabrike: Gradovi u kutijama - link
  • Kineski brzi voz - čudo inženjerstva ili katastrofa koja se iščekuje? - link
  • Kina se zainteresovala za energetsku efikasnost - link
  • Kratak osvrt na opravadnost korišćenja nerđajućeg čelika kao armature - link
  • MMFX čelik - link
  • Bazaltna armatura - nerđajući materijal za duže trajanje armiranobetonskih konstrukcija - link
  • Trajnost betonskih konstrukcija - link

Komentari: 1

Živorad 29.09.2011 15.28.27

Nezamislivo je sve to... mada kada bolje razmislim, sasvim je realno. Ne bi me čudilo da se i kod nas ista praksa primenjuje.

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Mladen 20.08.2019.
Mogao je put za Cacak i preko Panceva, srec...
Nikola K. 12.08.2019.
Oni koji to rade nisu normalni. Taj kip je ...
Goran 10.07.2019.
Kada ce da se uradi put Sremska gazela u Do...
Dragana Tošić 27.06.2019.
Poštovani, molim Vas za kontakt firme u S...
Darko 13.05.2019.
Gondola? Zbogom Kalemegdanu u UNESCO kultur...