INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Egipat i Saudijska Arabija planiraju most preko Crvenog mora koji će povezivati dva kontinenta

11.06.2025. | Gradjevinarstvo.rs

Egipat je ponovo u fokusu velikih infrastrukturnih planova, pošto je ministar saobraćaja i zamenik premijera Kamel Al-Wazir najavio da je projektovanje mosta koji bi povezao ovu zemlju sa Saudijskom Arabijom završeno i da je realizacija spremna da otpočne u bilo kom trenutku. U izjavi za agenciju Rojters, Al-Wazir je naglasio da su tehnički uslovi za izvođenje projekta ispunjeni, bez obzira na to da li će se raditi o mostu ili tunelu.

Šarm el-Šeik

Šarm el-Šeik (Foto: Pexels)

Most koji povezuje dva kontinenta

Planirani infrastrukturni poduhvat obuhvata povezivanje afričkog i azijskog kontinenta. Tačke spajanja biće Ras Alšeik Hamid na saudijskoj strani i egipatski turistički centar Šarm el-Šeik, sa ostrvom Tiran kao međustanicim.

Most je zamišljen kao brza železnička pruga namenjena prevozu tereta preko Tiranskog moreuza. Ovakav infrastrukturni projekat ima potencijal da u velikoj meri unapredi trgovinske i turističke tokove između dve zemlje, kao i šireg regiona, sa ciljem da se uspostave direktnije i efikasnije kopnene veze između Afrike i Azije.

Ideja o izgradnji mosta datira još iz 2016. godine, kada je kralj Saudijske Arabije Salman bin Abdulaziz Al Saud prvi put predstavio ovaj ambiciozni plan. Tada je izjavio da će povezivanje kontinenata predstavljati istorijski korak koji bi mogao dovesti do značajnog rasta trgovinske razmene.

Projekat vredan milijarde dolara

Procenjuje se da će ukupna vrednost projekta dostići oko 4 milijarde dolara, a finansiranje će u potpunosti obezbediti Saudijska Arabija. Most se posmatra kao deo šireg konteksta razvoja - on će upotpuniti mega-projekat Neom, koji se gradi na saudijskoj obali Crvenog mora.

Ekološki izazovi i ambiciozni ciljevi

Uprkos velikom entuzijazmu oko izgradnje mosta, projekat se suočava sa kritikama od strane ekoloških organizacija koje upozoravaju na moguće trajne posledice po osetljivi ekosistem Crvenog mora.

Jedan od najvažnijih ekoloških izazova odnosi se na Tiranski moreuz koji je poznat po bogatim koralnim grebenima, raznovrsnom morskom svetu, a uz to je i stanište morskih kornjača i ptica.

Zbog toga su organizacije za zaštitu prirode pozvale vlasti obe zemlje da sprovedu detaljne procene uticaja na životnu sredinu pre nego što otpočnu izgradnju.

Kao odgovor na ove zabrinutosti, saudijski planeri su obećali da će u svim fazama projekta primenjivati principe održive gradnje i da će zaštita prirodnih staništa biti prioritet tokom čitavog životnog ciklusa mosta.

Gradnja u zahtevnim uslovima

Iako još uvek nije zvanično saopšten datum početka radova, procene saudijskih zvaničnika ukazuju da bi izgradnja mogla potrajati i do osam godina. Inženjerski timovi će se suočiti sa brojnim izazovima, posebno zbog složenog morskog reljefa i visokih zahteva zaštite životne sredine.

Kralj Abdulaziz ističe da su inženjerski izazovi znatni, s obzirom na seizmičku aktivnost u regionu, bogatstvo podvodnog ekosistema i potrebu da se obezbedi dugoročna stabilnost konstrukcije. Iz tih razloga biće neophodno osmisliti i primeniti vrhunska tehnička rešenja.

Ipak, obe strane ostaju posvećene realizaciji ovog poduhvata verujući da most, često nazivan i "Mojsijev most", predstavlja više od pukog infrastrukturnog objekta. On simbolizuje ambiciju za dublju ekonomsku, turističku i političku saradnju u regionu Bliskog istoka.

Prema mišljenju stručnjaka, ukoliko bude završen, most će se svrstati među najduže pomorske mostove na svetu.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
mileva 29.05.2025.
Ako, neka , sve izbetonirati do poslednje t...
mileva 29.05.2025.
I, dragi stručnjaci , šta ćete konkretno p...
olja 28.05.2025.
Dragi biolozi, Jeste li sigurni u bezbedno...
Žarko 07.04.2025.
Da li je poznata ukupna cena organizacije i...
Blagoje 01.04.2025.
Lepo opisane mogućnosti kojima nemam pristu...

;