- Najvažniji magistralni putevi od strateškog značaja za Srbiju i region mogli bi biti obnovljeni do kraja ove godine, a za kompletnu obnovu mostova, puteva i drugih infrastukturnih objekata treba će nam najmanje pet do šest godina – izjavio je za „Dnevnik” potpredsednik „Građevinsko-industrijske komore Srbije“ Goran Rodić.
Rodić kaže da su stručnjaci „Građevinsko-industrijske komore“ prethodnih dana obilazili elementarnom nepogodom pogođena područja da bi i sami vodeli koje su razmere katastrofe i šta je potrebno u najkraćem roku preduzeti i šta se realno brzo može uraditi.
- Ako se odmah krene u pripremu potrebnih planova, svi strateški magistralni pravci mogli bi biti obnovljeni do kraja ove godine, i to je sada i najvažniji posao koji ne bi smeo da čeka, a naši građevinari su spremni i sposobni da taj posao u tom roku i završe – kaže Rodić. - Tu treba angažovati najveće domaće kompanije iz građevinske operative, a one imaju i kadrove i opremu i materijal da se putevi poprave.
Rodić dodaje da je s mostovima i sanacijama klizišta koja ugrožavaju infrastrukturu situacija mnogo komplikovanija.
- Da bi se to uradilo kako treba, biće potrebni veliki napori i mnogo vremena, a kako sada stvari stoje, moraće se raditi najmanje pola decenije da bi se popravilo sve što su bujice i poplave odnele – rekao je Rodić.
Potpredsednik „Građevinsko-industrijske komore“ ostaje pri proceni da bi šteta na infrastrukturi i stambenim objektima širom srbije mogla dostići milijardu evra, ali tvrdi i da su naši građevinari sposobni da se brzo, efikasno i kvalitetno uključe u obnovu devastiranih područja. Rodić je ponovio da je sada vreme da politika sluša struku jer u suprotnom, obnova neće biti urađena kako bi trebalo.
Jasno je da će sanacija klizišta biti jedan od najtežih i najdugoročnijih poslova pa su već preduzeti i prvi potezi. „Saobraćajni institut CIP“ je na poziv ministarke građevine i saobraćaja Zorane Mihajlović poslao u Mali Zvornik ekipu stručnjaka koja će ispititati klizišta. Generalni direktor CIP-a Milutin Ignjatović kazao je da će ta ekipa ispitati šta je i koliko ugroženo klizištima u Malom Zvorniku, navodeći da su ekipe CIP-a prisutne i u Kosjeriću, Bajinoj Bašti i na ugroženoj barskoj pruzi, na delu od Resnika pema Valjevu.
- Klizišta su opasna u celoj Srbiji i ne mogu se rešavati naprečac jer ih prvo treba locirati pa ispitati i dati predlog sanacije, to je mukotrpan i malo duži proces – istakao je Ignjatović.
On je rekao da bi s toplijim vremenom u Srbiji klizišta trebalo da se primire ili zaustave i da će tek tada moći dobro da se ispitaju, kao i da će CIP tek onda moći da da predloge za svako pojedinačno klizište.
- Klizište je prirodni proces koji je nepredvidiv, rešiv ili nerešiv – naglasio je Ignjatović.
Po njegovim rečima, u Srbiji gotovo da nema stručnjaka za klizišta, osim u Institutu za puteve i CIP-u, i da je Vlada upoznata s tim da CIP ima stručni kadar za klizišta i može obaviti taj posao.
- CIP će nakon pregleda dati predloge koje bi stambene objekte trebalo dislocirati ako su ugrožena klizištima koja nije racionalno sanirati – naveo je Ignjatović, kao i da će posebna pažnja biti posvećena i klizištima koja ugrožavaju infrastrukturu, železničku i putnu. - Pruge i puteve moramo čuvati i tu moramo dati mere jer ne smemo dozvoliti dugotrajne prekide u saobraćaju.
Oštećeno 4.500 kilometara puteva
Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da prve procene govore da je u poplavama oštećeno oko 4.500 kilometara puteva i na 124 mosta. Ona je rekla da se na najvećem delu Ibarske magistrale odvija putnički saobraćaj, dok će na teretni morati da se sačeka najmanje 20 dana.
- Preliminarne informacije o posledicama ćemo imati do četvrtka. Nakon toga ćemo krenuti u detalje i definisati prioritete. Nećemo razgovarati o tome da se sve rešava ođednom, nego da se sanira ono što je prioritet, da bi život mogao da se nastavi, a onda krećemo u prioritete drugog i trećeg reda – istakla je ona.