Nakon minulih novogodišnjih i božićnih praznika, proizvodnja u kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) polako se zahuktava i odvija se u tri smene. U ovom trenutku iz pogona izlazi više od 550 automobila dnevno. Kragujevačka fabrika je, inače, jedna od retkih, ako ne i jedina automobilska firma u Evropi, koja radi u tri smene.

Ali ono što bi, eventualno, moglo da ugrozi taj posao jeste činjenica da država Srbija još nije ispunila sve obaveze prema italijanskom partneru. Pre svega one koje se odnose na izgradnju putne infrastruture. I to uprkos činjenici da je prošlo pet i po godina od potpisivanja ugovora sa Fijatom. Davno započeta gradnja auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10, koja je trebalo da bude okončana do starta serijske proizvodnje novog Fijatovog modela u FAS-u, ne samo da još nije završena, već niko više i ne pominje rokove do kada bi ta saobraćajnica trebalo da bude predata na upotrebu.
Ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu Igor Mirović izjavio je krajem prošle godine, na sastanku sa lopalnim zvaničnicima, da je u republičkom budžetu za 2014. obezbeđen novac za izgradnju preostalih deonica auto-puta do Koridora 10, koje bi, prema njegovim rečima, trebalo da budu završene do 2015. godine.
Ne dugo potom, u Kragujevac je došao ministar građevine Velimir Ilić koji je rekao da će auto-put do Koridora 10 da se gradi novcem iz kredita, ali da ne može sa preciznošću da tvrdi kad će ta saobraćajnica da bude završena. Tim pre što je, prema Ilićevim rečima, trenutno prioritet gradnja drugih putnih pravaca po Srbiji. Izgradnja saobraćajnice, koja je od velikog značaja za najvećeg izvoznika (od izvoza automobila ostvaren je devizni prihod od 1,5 milijatrdi evra), srpskim zvaničnicima, očito, nije priopritet.
Prema ugovoru sa Fijatom, Vlada Srbije je u obavezi da izgradi i obilaznicu oko Kragujevca, kako se šleperi sa delovima za automobile, kao i sa gotovim automobilima, ne bi "zaglavljivali“ po kragujvačkim sokacima. Prvo je bio predviđen nastavak gradnje, takođe davno započete Juže obilaznice, na kojoj je trebalo da se prokopa tunel, u dužini 1,5 kilometara, kroz Metino brdo. To bi bila najdirektnija veza Fijatove fabrike sa Koridorom 10. Gradsko rukovodstvo se, u međuvemenu, dosetilo da bi možda bilo bolje da se oko Kragujevca gradi severna obilaznica koja bi koristila i gradu, a ne samo Fijatu. Prema ugovoru i ta obilaznica je trebalo da bude gotova do početka serijske proizvodnje novog modela u FAS-u.
Toliko o ozbiljnosti države Srbije kad su kapitalne investicije, koje treba da obezbede privredni oporavak zemlje, u pitanju. Nevolja je što bi od te (ne)ozbiljnosti mogla da zavisi i eventualna odluka prvog čoveka Fijata, Serđa Markionea, i njegovih najbližih saradnika o tome da li će kragujevačkoj fabrici biti poverena proizvodnja još jednog novog modela, bez čega se, inače, ne može govoriti o punoj uposlenosti kapaciteta FAS-a.






























;