U subotu je svečano otvorena nova deonica auto-puta Miloš Veliki, između Pakovraća i Požege, duga nešto manje od 20 kilometara, sa najdužim drumski tunelima u Srbiji - Laz i Munjino brdo.
.jpg)
Ilustracija (Foto: Pexels)
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić naglasio je da je trasa potpuno bezbedna za korišćenje i najavio nastavak izgradnje auto-puta iz Požege u dva pravca - ka Dugoj Poljani preko Arilja i Ivanjice, te prema Zlatiboru preko Užica i Mačkata, prenosi RTS. Vučić je istakao i da će se već naredne sedmice voditi pregovori sa partnerima o tim planiranim deonicama.
Na otvaranju se prisutnima obratio i Vang Liđun, direktor kineske kompanije CRBC, izvođača radova, poručivši da su tokom gradnje uloženi veliki resursi i angažovani stručnjaci kako bi se obezbedio visok kvalitet projekta.
Liđun je naglasio da puštanje ove deonice u saobraćaj predstavlja važan korak u uklanjanju uskih grla na koridoru koji povezuje centralnu i istočnu Evropu s Jadranskim morem, čime se jača uloga Srbije kao transportnog čvorišta regiona.
Međutim, otvaranje nove trase nije prošlo bez ozbiljnih kritika struke. Kako prenosi Danas, inženjerska zajednica "Zahtevi inženjera" uputila je otvoreno pismo izražavajući duboku zabrinutost zbog puštanja u rad ove deonice bez završetka svih funkcionalnih ispitivanja i pribavljene upotrebne dozvole.
Naveli su da je to grubo kršenje Zakona o planiranju i izgradnji i upozorili na opasnost ignorisanja tehničkih procedura.
Posebno su reagovali na Vučićevu konstataciju da "nedostaje samo jedan papir", ocenjujući da takva izjava minimizira ozbiljnost problema i podriva poverenje u pravnu državu. Kritikovali su i stav direktora "Puteva Srbije" Zorana Drobnjaka, koji je umanjio značaj pravilnika, tvrdeći da je tunel bezbedan.
Zajednica inženjera ukazala je i na izjave ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandre Sofronijević, koja je za one koji upozoravaju na nedovršenost projekta rekla da šire paniku što je krivično delo. Inženjeri smatraju da takve poruke zastrašuju stručnjake i obeshrabruju ih da rade u skladu sa etikom i zakonom.
U svom saopštenju inženjeri insistiraju na tome da se deonica pusti u saobraćaj tek kada se ispune svi zakonski tehnički uslovi i pribavi upotrebna dozvola, piše Danas.
Zalažu se za prekid političkog pritiska na projektante i izvođače, objavljivanje nezavisnog i potpunog izveštaja o stepenu završenosti i bezbednosti trase, kao i za jasan stav Inženjerske komore Srbije koja je, prema njihovim rečima, do sada ostala nema na sve ove događaje.
Podsetili su i na slučaj rekonstruisane železničke stanice u Novom Sadu, otvorene bez završenih provera, gde je nakon urušavanja nadstrešnice poginulo šesnaest osoba, upozoravajući da cena zanemarivanja struke može biti ljudski život.
Na kraju su poručili da bezbednost nije stvar slobodne procene već rezultat stroge i dokumentovane provere, ističući da zakon nije prepreka, već garancija odgovornosti i kvaliteta.




























;