INFONET-468X60-BANNER

Trake pune privilegija

12.11.2014. | Novosti

Predlog zakona o auto-putu Bar-Boljare naći će se pred poslanicima Skupštine Crne Gore, a hoće li dobiti zeleno svetlo zavisiće od toga da li će vladajuća koalicija biti saglasna oko svih benefita koje je Vlada parafirala investitoru iz Kine.

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

U predloženom zakonu predviđeno je da porez ne plaćaju kineske kompanije CCCC i CRBC koje će biti uključene u posao veka, na deonici od Smokovca do Mateševa (38 kilometara). Graditelji su oslobođeni plaćanja carine za građevinski materijal, opremu namenjenu za ugradnju u objekte auto-puta, postrojenja, robu, opremu i postrojenja koje uvozi izvođač radova. Među pozamašnim privilegijama za investitora našla se i cena akcize za gorivo po ceni od 169 evra za tonu, koja je tri puta manja od trenutne (450 evra)!

- „Sitnica“ koja je tek ovih dana postala poznata javnosti, da je ugovorom izvođač oslobođen plaćanja dažbina državi, uslovila je da stvarna cena deonice auto-puta bude daleko veća i da premašuje milijardu – kaže poslanik Goran Tuponja. - Sve vreme se govori o deonici koja čini četvrtinu ukupne dužine auto-puta, dok preostale tri niko ne pominje. Diskutabilno je i to što je Vlada pristala da se o eventualnim sporovima odlučuje u Pekingu, a ne u Podgorici.

To znači da ukoliko između Vlade Crne Gore i kineske „Eksim“ banke (odobrila kredit od 689 miliona evra) dođe do arbitražnog postupka, koji će se voditi na „obroncima Kineskog zida“ u Pekingu, Vlada se po osnovu suverenosti ili na drugi način neopozivo odriče imuniteta za sebe ili svoju imovinu, osim imovine koja se odnosi na diplomatsko-konzularna predstavništva i vojnu imovinu. To će biti primenjeno u vezi sa bilo kojim arbitražnim postupkom ili u slučaju izvršenja bilo koje arbitražne odluke u skladu sa članom 8,5 ugovora.

Uprkos najavama vlasti da će Crna Gora izgradnjom ovog infrastrukturnog objekta procvetati, poslednjih dana sve su češće sumnjičavosti u njegovu isplativost, koji se procenjuje na oko dve milijarde evra, dok se od pomisli da prva deonica košta 809 miliona ili 21 milion po kilometru mnogima u opštoj besparici tresu noge!

U raspravi „za“ i „protiv“ ove saobraćajnice uključuju se i strane diplomate u Crnoj Gori. Tako je doskorašnji nemački ambasador Pijus Fišer kazao da se radi o „političkom projektu“, što je tvrdio i za vreme svog mandata u Podgorici.

- Važno je da postoji dobra saobraćajna veza između Bara i Beograda, ali je za to bilo dovoljno izgraditi dobar put sa tri saobraćajne trake. Kredit od 800 miliona evra se mora vratiti, a to će jako opteretiti crnogorski budžet i zato ovaj projekat vidim više kao politički, nego ekonomski – poručio je nemački diplomata.

Na ugovor sa Kinezima bačena je senka jer je procurela informacija da se CCCC i CRBC nalaze na crnoj listi „Svetske banke“, što je potvrdio i ministar saobraćaja Ivan Brajović! Ako u maju naredne godine (kako je najavljeno) u Gornjim Mrkama teške mašine počnu da kopaju prve metre puta, onda će iza njih u naredne četiri godine ostati 18 tunela i 13 mostova, među kojima su najzahtevniji most na Moračici (dužine jedan kilometar) naslonjen na stubovima visine 180 metara i tunel Vjeternik koji će biti dugačak tri kilometra.

Platije crna tačka

Za više od četiri decenije postojanja magistralnog puta od Podgorice do Kolašina, posebno kroz Platije i dalje prema Bijelom Polju i granici sa Srbijom (otvoren 1965. godine), poginulo je oko 1.200 ljudi! Samo u Dromiri, jednoj od crnih tačaka, više je od 60 žrtava. Sve je počelo sa njenom izgradnjom koja je u ono vreme bio graditeljski poduhvat, kada se 26. maja 1962. godine u Međuriječju, na tridesetak kilometara od Podgorice dogodila najveća nesreća u istoriji građevinarstva u velikoj Jugoslaviji. Srušila se skela mosta Pjenavac i usmrtila 25 oficira, inženjera, tesara, armirača koji su izvodili radove na betoniranju lukova mosta.

Vrpca

Pre pet godina su premijeri Crne Gore, Srbije i Hrvatske presekli vrpcu u Gornjim Mrkama, a mašine zagrebačkog „Konstruktora“ zaorale plac i tu stale! Kako tada, tako i danas. Ni metar puta nije izgrađen, dok se kasnije ispostavilo da hrvatska kompanija nije u stanju da obezbedi čvrste garancije za „kreditnu liniju“, pa je Vlada digla ruke od komšija.

 

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


REHAU-300X120-BANNER

Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;