Top 10 najboljih sistema javnog prevoza u gradovima sveta

03.09.2010. | AskMen

Javni prevoz je ključ za uspešno rešenje saobraćaja u velikim gradovima. Individualni prevoz automobilima podrazumeva prateću infrastrukturu (auto-puteve, obilaznice, parking mesta, itd), saobraćajne gužve, zagađenje vazduha i zagađenje bukom, probleme sa postojećom putnom i uličnom infrastrukturom da primi veće opterećenje sa porastom broja stanovnika, itd.

Podzemna želenica u Tokiju preveze 8 miliona putnika dnevno a deo je železničke mreže ukupne dužine 27.270km

Beograd se godinama dvoumi da li će sistemu javnog prevoza biti pridodat i laki šinski metro ili istinska podzemna gradska železnica (zagovornici klasičnog metroa u Beogradu laki šinski metro smatraju nekom vrstom tramvaja).

Tema javnog prevoza čini okosnicu funkcionalnog grada i zato vam predstavljamo ukupno jedanaest najboljih primera sistema javnog prevoza u svetu po izboru sajta AskMen.

 

TOP 10 NAJBOLJIH JAVNIH PREVOZA U GRADOVIMA SVETA

 

No.10 - Metro u Kopenhagenu, Danska

Metro u Kopenhagenu, glavnom gradu Danske, završen je 2002. godine i povezan je sa železničkim sistemom S-train koji povezuje glavni grad sa predgrađima i ostatkom države. Pored metroa Kopenhagen ima i javne bicikle koji se iznajmljuju tako što ostavite novac i dobijete ga nazad kada vratite bicikl.

U 2006. godini ovaj metro imao je procenat pouzdanosti od 98-99% sa putničkim vagonima koji su poznati po svojoj higijeni što je direktno povezano sa izuzetno visokim stepenom kulture Danaca. Metro se oslanja na automatski sistem zaustavljanja - ATS (Automated Train System) koji putem računara upravlja celim sistemom na bezbedniji i efikasniji način.

Počasno mesto – Portland, Oregon

Ovo je jedan od najinovativnijih sistema javnog prevoza u SAD. Čine ga autobusi, laka železnica, tramvaji i žičara. Već autobuski prevoz poznat je po tačnosti, a u centralnoj gradskoj zoni prevoz autobusima je besplatan. Grad je poznat i po razvijenom biciklizmu i dobroj pokrivenosti biciklističkim stazama koje u velikoj meri smanjuju opterećenje javnog prevoza. Pored sopstvenih bicikala stanovnici i posetioci mogu da se voze i biciklima u sastavu sistema javnog prevoza.

No.9 - U-Bahn, Berlin, Nemačka

Podzemnu železnicu u Berlinu čini 132km tunela. Metro je povezan sa S-Bahn-om, nadzemnom železnicom koja povezuje Berlin sa drugim delovima Nemačke. Kompletna mreža tunela ima dostupnost mrežama operatera mobilne telefonije. Voz u stanicu stiže na svakih dva do pet minuta u špicu, ali i van njega.

No.8 - Hong Kong MTR, Hong Kong, Kina

Oko 90% transporta ljudi u Hong Kongu odvija se javnim prevozom, a najveći deo upravo u metrou - MTR (Mass Transit Railway). Metroom dugim 172km dnevno se vozi oko 7 miliona ljudi, a vozovi su poznati po svojoj tačnosti. Vrata vagona imaju platforme koje povećavaju bezbednost za putnike koji ulaze u voz. Poznata je opcija kupovine Octopus Card-a, kartice kojom putnik limitira iznos koji će potrošiti za prevoz, parking, brzu hranu na metro stanicama, itd. Takođe, obezbeđena je i puna pokrivenost 3G mrežom za mobilne telefone i računare.

No.7 – Metro u Njujorku, SAD

Njujorški metro je jedna od ikona grada, poput Kipa slobode. Star je preko 100 godina i danas ima ukupno 375km pruge. U sistemu paralelno postoje i ekspresne linije, a metro radi svakog sata svakog dana u godini. Nakon 11. septembra bezbednost u metrou je znatno povećana, a zajedno sa njom i higijena (bio je poznat i po grafitima). Sistem dnevno koristi 4,5 miliona ljudi.

Metro u Njujorku poznat je širom sveta i po brojnim filmskim scenama
(na fotografiji iznad Christopher Walken i Janet Julian u filmu Kralj Njujorka).

No.6 – Metropolitan metro u Parizu, Francuska

Pored 110 godina tradicije i 214km šina sa najkraćim stanicama na svetu, pariski metro odlikuje i najveća metro stanica na svetu - Chatelet les Halles. Dnevno se njime vozi 4,5 miliona ljudi a pokriva veću oblast od one koju putnici mogu koristiti uz pomoć Navigo card-a (kartice za naplatu). Sistem javnog prevoza u Parizu obuhvata i autobuse, brzu železnicu (RER) ka predgrađima, ali i Velib – sistem javnog prevoza biciklima. Saobraćaj je uređen tako da autobusi imaju prednost u odnosu na individualni prevoz automobilima, dok neki smatraju da metro nije pouzdan kao u nekim drugim gradovima, naročito kada se dese već tradicionalni štrajkovi francuskih radnika.

NAJVEĆI SISTEMI PODZEMNE GRADSKE ŽELEZNICE NA SVETU
(izvori: Jane's Urban Transport Systems,  2002–2003,
i zvanični sajtovi gradskog metroa, preuzeto sa sajta InfoPlease)

godina gradnje

broj putnika (godišnje)

dužina mreže (km)

Moskva, Rusija

1935.

3,2 milijardi (1997)

340

Tokijo, Japan

1927.

2,6 (1997/98)

281+

Seul, J. Koreja

1974.

1,4 (1993)

278+

Meksiko Siti, Meksiko

1969.

1,4 (1996)

202

Njujork, SAD

1904.

1,3 (2001)

371

Pariz, Francuska

1900.

1,2 (1998)

211

Osaka, Japan

1933.

957 miliona (1997)

114

London, Velika Britanija

1863.

866 (1999)

415

Hong Kong, Kina

1979.

790 (1999)

82

Sankt Petersburg, Rusija

1955.

721 (1996)

110

No.5 - Metropolitan metro u Seulu, Južna Koreja

Metro u Seulu dnevno preveze 8 miliona putnika linijama dugim 287km koje su povezane sa autobuskim javnim prevozom. Ovaj metro je posebno poznat po odnosu prema putnicima: redovna obaveštenja na LED ekranima (i na engleskom jeziku), Wi-Fi mreža, roboti koji daju informacije, itd. Nije ni čudo jer Južna Koreja planira da u periodu 2015-2020. godina ima robota u svakom domaćinstvu i njihovo postavljanje u metrou je samo veliki test za ovu ideju.

No.4 – Tube – metro u Londonu, Velika Britanija

Tube („tjub“), čuveni londonski metro, najstariji je na svetu ali i najduži – ukupna dužina linija ima 400km. U 2007. godini zabeleženo je da je ovaj metro prevezao preko milijardu putnika. Metro je povezan sa drugim železničkim sistemima van grada, uključujući i Docklands Light Railway (laka železnica) koja putnike vozi pored Temze. Tube karakterišu tapacirana sedišta, LED ekrani za informacije, ali i povremena kašnjenja. Naravno, metro je pokriven poznatim Londonskim sistemom CCTV kamera koje pokrivaju ceo grad. U nekim anketama ovaj metro je proglašavan i najboljim na svetu.

metro u Seulu - higijena i roboti na usluzi

žičare u Tajpeju kao deo javnog prevoza

No.3 - Taipei MRT, Tajpej, Tajvan

Metro u Tajpeju jedan je od najskupljih na svetu. Ipak, ovo se isplatilo jer već tri godine on biva ocenjen kao najbolji metri na svetu po bezbednosti, pouzdanosti i kvalitetu. MRT pruža putnicima na četiri jezika (mandarinski, tajvanski, Haka jezik i engleski). U metrou (na stanicama i u vozovima) zabranjeno je pušenje, jelo, pa čak i žvakanje žvakaćih guma. Putnici su ovom metrou dali ocenu 95,5% za urednost. Pored metroa, sistem javnog prevoza Tajpeja uključuje i sistem žičara ukupne dužine preko 4km koja prevoze putnike na relaciji zoološki vrt – predgrađe Maokong. Samo žičara dnevno preveze 1,1 milion putnika.

No.2 – Moskovski metro, Rusija

Ovo je jedan od najstarijih sistema podzemne gradske železnice i jedan od najopterećenijih na svetu - preveze preko 7,5 miliona putnika svakog dana. Metro u Moskvi ima ukupnu dužinu linija od 293km a poznat je po reprezentativnim stanicama koje odlikuje visok stepen higijene ali i arhitektura koju vredi videti. Ipak, možda najbolja odlika moskovskog metroa jeste efikasnost. Mnogi ga smatraju najboljim na svetu jer nekada stiže i po 40 vozova za sat vremena. Pored svega, ovaj metro je poznat i po malo nesreća te za mnoge predstavlja najbolji metro na svetu.

No.1 - Metropolitan metro u Tokiju, Japan

Podzemna želenica u tokiju preveze 8 miliona putnika dnevno a deo je železničke mreže ukupne dužine 27.270km koju čine i vozovi za predgrađa ali i pruge sa jednim kolosekom. S obzirom na japansku kulturu mnogi koji imaju prilike da se voze ovim metroom tvrde da je bukvalno nemoguće ugledati otpatke. Sedišta u vozovima imaju grejače a obaveštenja su na japanskom i engleskom. Metro je poznat po preciznosti, retkim incidentima (skoro bez vandalizma i zločina), a na peronima su obeležena mesta gde će se naći vrata voza kada se zaustavi u stanici. Ipak, za ovoliki grad sve ovo i dalje nije dovoljno te će vam se u špicu desiti čuvene scene koje ste verovatno videli na sajtu YouTube: u špicu radnici sa belim rukavicama bukvalno će vas gurati u prepune vagone.

Šangajski metro - prilog sajta Gradjevinarstvo.rs

Metro u Šangaju, najvećem gradu u Kini, sastoji se od klasične podzemne železnice i lake železnice. Otvoren je 1995. godine i danas je jedan od najsavremenijih sistema koji sa najbržim razvitkom na svetu. Ima 268 stanica i preko 420km pruga što je ujedno i najduži sistem gradskih pruga na svetu. Tokom 2009. godine dnevno je prosečno prevozio 3,56 miliona putnika a 6. jula ove godine, zahvaljujući Expo izložbi koja se održava u tom gradu, šangajski metro prevezao je 6,46 miliona ljudi.

metro u Šangaju (Wiki) - http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Metro

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Darko 13.05.2019.
Gondola? Zbogom Kalemegdanu u UNESCO kultur...
TikiCar 25.04.2019.
Spominje se povezivanje NBG sa Rakovicom, a...
veselnik 13.04.2019.
"Služba za urbanizam koja će okupiti 10 str...
Ljubinka 09.04.2019.
Da li se na zidove koji su krecenim prajmer...
Maks 04.04.2019.
Političari treba da shvate da se autoput, o...