Mada je rok za završetak odavno probijen, u ovom trenutku niko ne zna ni kada će novi Žeželjev most biti gotov, ni ko će da ga završi. Po ugovoru, sklopljenom sa špansko-italijanskim konzorcijumom AZVI januara 2011. to je, podsetimo, trebalo da se dogodi još u novembru 2013. godine.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
- Već nekoliko nedelja radna grupa u kojoj su predstavnici „Železnica Srbije“ kao investitora, izvođača radova i „DB internešenela“ i „Edžis internešenela“, inostranih firmi kojima je poveren posao nadzora, pokušavaju da nađu rešenje. Poslednji rok je kraj ove, odnosno početak naredne sedmice – kaže dobro obavešteni izvor „Novosti“.
Kada je 25. januara 2011. potpisan ugovor sa špansko-italijanskim konzorcijumom, cena od 45,3 miliona evra koju je ponudio bila je – veliko iznenađenje. Jer, EU, koja obezbeđuje otprilike dve trećine novca (trećinu daju AP Vojvodina i Grad Novi Sad) i „Železnice Srbije“ koje u projektu zastupaju Vladu Srbije predvidele su ulaganja od 60 miliona.
- Vreme je pokazalo da je tako mala ili, kako se obično kaže, damping cena ponuđena samo da bi se dobio posao – kaže izvor „Novosti“. - O tome svedoče odštetni zahtevi koje je AZVI u međuvremenu ispostavio i to na iznos od devet i po miliona evra, za koliko bi, praktično, ona trebalo da bude veća.
Upravo ti zahtevi su predmet pregovora u okviru pomenute radne grupe. Investitor i nadzorni organi su do sada odobrili dodatne radove, odnosno dodatne troškove za svega 900.000 evra, a za ostatak će AZVI hitno morati da dostavi nove, mnogo ubedljivije dokaze od onih koje je ranije dostavljao. Konačan ishod pregovora, kaže izvor „Novosti“, u ovom trenutku niko ne može da predvidi. ŽS su, kako je naš list već pisao, u više navrata pretile raskidom ugovora i traženjem novog izvođača radova, ali se od toga ipak odustajalo. Da li će tako biti i ovog puta, trebalo bi da se sazna vrlo brzo.
Na samom gradilištu se, praktično, ništa ne radi. Na njemu su tek tridesetak radnika koji obavljaju poslove antikorozivne zaštite na čeličnom luku montiranom tokom proteklih meseci na petrovaradinskoj obali reke.
Gotov 2015?
Ukoliko se nađe kompromis oko odštetnih zahteva koje je podneo AZVI, taj konzorcijum će, naravno, nastaviti posao. U tom slučaju, most bi, po proceni njegovih stručnjaka, mogao da bude završen do kraja 2015. godine.
Šta je sve urađeno
Na Dunavu su, do sada, podignuta četiri obalna stuba budućeg mosta (po dva na bačkoj i sremskoj strani), dok su radovi na petom, jedinom koji će biti u reci, obustavljeni. Uz to, na petrovaradinskoj obali je završena i montaža čeličnog luka od 220 metara, dok se s montažom onog na novosadskoj, dugog 180 metara, stalo. Novi most biće dug 474, a širok 31 metar i imaće dva železnička koloseka i dve trake za drumski saobraćaj.