PRIJAVA-468X60-BANNER

Samo koncesija Srbiju spasava

14.04.2014. | RTV

Zbog velike zaduženosti Srbija će sve više težiti izgradnji infrastrukture kroz javno privatna partnerstva i koncesije. To je način za privlačenje stranih ulagača, pa se ponovo pominje da kroz koncesije bude završen auto-put na Koridoru 10 i nastavljena izgradnja Koridora 11. Taj vid ulaganja pominje se i za eksploataciju naftnih škriljaca kod Aleksinca, izgradnju obilaznice i metroa u Beogradu, kao i za razvoj i unapređenje komunalne infrastrukture u drugim gradovima.

Iako Srbija vapi za stranim ulaganjima, Zakon o javno privatnom partnerstvu ne daje privatnim investitorima velike mogućnosti da ulažu svoja sredstva, kaže konsultant za strana ulaganja Mahmud Bušatlija.

- Očekuje se da privatnik uloži svoje pare i da čak ne može da kontroliše ništa od toga. To nije ambijent u kojem bi privatnik ulagao čak i sam, a pogotovo sa državom koja praktično, evo već 13-14 godina pokušava da stvori neophodan ambijent i svuda se nekako može organizovati samo kod nas ne može – ističe Bušatlija.

Loši putevi i nedostatak druge infrastrukture nisu mamac za strane ulagače, kaže profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić.

- Savremena infrastruktura iako nešto više košta građane Srbije nego ovakva kakva jeste, ima mnogo više pozitivnih efekata i u svakom slučaju mislim da su građani zainteresovani i da bi prihvatili te strane koncesionare koji bi unapredili srpsku infrastukturu, koja je u ovom trenutku, možda, među najgorima u Evropi – kaže Savić.

Savić smatra da je koncesija dobar način za izgradnju potrebnih objekata, jer visoka zaduženost ne dozvoljava uzimanje novih kredita..

- Za izgradnju infrastrukture dobro je poznnat BOT model, to je: izgradi, uživaj i predaj, gde se zemlje dogovraju oko elemenata tog modela, koliko će trajati, na šta se odnosi, da li samo na infrastrukturu ili i okolno zemljište i koji se tu prateći sadržaji mogu izgrditi. To je jedan vrlo efikasan model, koji je u zemljama gde se primenjivao, svakako dao dobre rezultate – navodi Savić.

Bušatlija, ukazuje, međutim, na to da izgradnja puteva koncesijom nije nigde bila uspešna i podseća da su ih svojevremeno raskinule Mađarska i Hrvatska. On navodi loše strane takvog posla.

- Ako koncesionar gradi neki auto-put on će nastojati da ga što brže izgradi ne bi li ga duže eksploatisao. Ako ga brzo gradi, gradi na račun kvaliteta. Zatim, kada uđe u eksploataciju, on će gledati da maksimalizuje profit, znači održavanje neće biti bog zna kako dobro – ističe Bušatlija.

Sada se grozničavo traže rešenja za završetak Koridora 10, jer prema rečima Bušatlije, „Svetska banka“ preti da nam zaustavi korišćenje dela kredita.

- Sada je situacija takva da čak ne možemo da koristimo ni one pare koje su osigurane kroz aranžmane sa „Svetskom bankom“ i „Evropskom bankom za obnovu i razvoj“. Mi praktično ni to ne povlačimo. Sada nam prete kažnjavanjem, odnosno storniranjem tih kredita – upozorava Bušatlija.

Pri izgradnji infrastrukturnih objekata računa se na angažovanje domaćih preduzeća i radne snage. Profesor Ljubodrag Savić procenjuje koliko je to realno.

- Ako je u pitanju Kina, očigledno da tu ne možemo mnogo očekivati na domaću građevinsku operativu, jer to je zemlja koja upošljava svoju operativu, inženjere i tehničare i ugrađuje svoj čelik, gvožđe i drugo. Neke druge zemlje, kao Azerbejdžan, koji radi na Koridoru 11, pružaju veće mogućnosti, ali rekao bih da najveće mogućnosti postoje ako dođu investitori iz razvijeng sveta. Oni svakako računaju na jeftinu domaću radnu snagu i domaću građevinsku operativu – kaže Savić.

Pre nekoliko godina raskinuta je koncesija za autoput od Horgoša do Novog Sada i od Beograda do Požege sa austrijskom „Alpinom“, a u javnosti je bilo dosta sporenja oko objavljivanja tog ugovora, koji je potpisao tadašnji i sadašnji ministar Velimir Ilić. Tajnost ugovora pogodno je tlo za korupciju, pa naši sagovornici podvlače da je neophodno zakonski obavezati državu i lokalne samouprave da ugovori o javno-privatnom partnerstvu budu potpuno javni kako bi se tačno znala prava i obaveze države, ali i privatnih ulagača, ko šta daje i ko šta dobija.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Ime 08.12.2022.
Narod je bio prisiljen da zida bez papira j...
Gradjevinarstvo.rs 28.11.2022.
Poštovani Gorane, U tekstu je naveden taj...
Goran 28.11.2022.
Valjalo bi i navesti probleme sa lepkom koj...
DARKO 14.11.2022.
Opet legalizacija? Problem je što država ne...
Rada 24.10.2022.
Bravo za firmu Gem Trade N.Sad. Mogli bi na...

;