Autoputevi u Hrvatskoj idu pod koncesiju zbog stabilizacije javnih finansija i otplata državnog duga, izjavio premijer Zoran Milanović. Pod koncesiju bi se dali svi pravci kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesta Rijeka Zagreb (ARZ) uključivši i nerentabilne deonice na jugu od Splita prema Dubrovniku, kao i vrlo profitabilan smer od Zagreba do granice sa Srbijom.
"Zadatak vlade je da svu državnu imovinu stavi u optimalnu ekonomsku funkciju, da na njima zaradjuje novac, a ne da ga gubi", rekao je Milanović, dodavši da od auto puteva treba imati još više koristi ako je to moguće. Najavio je da treba oprezno i detaljno razmotriti sve finansijske modele, pod pretpostavkom da su putevi dobro i redovno održavani i da su drumarine kontrolisane.
Ministar saobraćaja Siniša Hajdaš Dončić izjavio da 2013. stižu veliki anuiteti otplate duga koji se moraju platiti, pa nema ništa protiv toga da se javni dug smanji koncesioniranjem.
Vlada Hrvatske donela je danas odluku o raspisivanju konkursa za izbor savetnika za monetizaciju hrvatskih autocesta, a već do septembra bi trebao biti pripremljen tekst međunarodnog konkursa kojim će vlada tražiti konsultante. Očekuje se da će zarada od davanja autoputeva u koncesiju na 30 godina biti tri milijarde evra.
U deset godina otkako se naveliko grade autoputevi po Hrvatskoj utrošeno je 35 milijardi kuna (4,66 milijardi evra). Od 2003. godine plaća se naknada od 60 lipa (0,08 evra) po litru goriva kako bi se finansirala izgradnja autoputeva u Hrvatskoj. Do sada su kupci goriva u Hrvatskoj na osnovu te naknade za izgradnju autoputeva izdvojili oko dve milijarde evra, što je otprilike iznos troškova za izgradnju autoputa od Bosiljeva, mesta kod Karlovca odakle se razdvajaju autoputevi, do Splita.
Nadležna preduzeća dobivala su za autoputeve i deo novca od godišnje naknade za upotrebu javnih puteva pri registraciji motornih vozila, a naplaćivala se i drumarina. U ovih desetak godina prikupljen je približan iznos koliko je koštala ukupna investicija za autoputeve, ali i pored toga nema para za otplate kredita koji se dizao za gradnju puteva.
Osim autoputeva Zagreb – Rijeka i Zagreb - Split koji se odvajaju od Bosiljeva, kao i autoputa od granice sa Sloveniom do granice sa Srbijom, postoje i autoputevi od mađarske granice do Zagreba (Goričan - Zagreb) i od Zagreba do slovenačke granice (Zagreb Macelj), autoput prema Osijeku i "istarski ipsilon".