Početkom juna, slovenačko Ministarstvo infrastrukture, posetili su predstavnici kineskog giganta „China Road and Bridge Corporation“ (CRBC) koji su Sloveniji ponudili javno-privatno partnerstvo za realizaciju projekta izgradnje drugog koloseka na pruzi Divača-Koper. Vrednost projekta procjenjuje se na 1,4 milijarde evra. U paketu nude i finansiranje od strane „Eksim“ banke.

Time se nastavlja prodor kineskog kapitala u infrastrukturne projekte u regiji. Nedavno je dogovorena gradnja brze pruge između Beograda i Budimpešte, a CRBC ovih dana počinje izgradnju auto-puta Bar-Boljare.
Projekt drugog kolosaka Kinezima je sigurno zanimljiv i zbog dugoročnog strateškog značaja luke Koper. Zasad je najvažnija evropska luka za kinesku robu ona u Pireju gde „China Ocean Shipping Company“ (COSCO) upravlja sa dva mola, a pregovara s grčkom vladom i o preuzimanju većinskog udela u luci Pirej.
Postoje dva problema u vezi potencijalnog posla s Kinezima. Prvi se tiče uslova koje oni nude. Model saradnje bio bi sličan onome koji je ostvaren u Srbiji gde je CRBC izgradio most kod Zemuna. Taj model slovenačkoj vladi nije prihvatljiv. To bi, naime, značilo da će većinu poslova obaviti kineski građevinari što smanjuje makroekonomsku privlačnost projekta za Sloveniju. I uslovi finansiranja bili bi manje povoljni nego kad bi se država zadužila kod „Evropske investicione banke“ (EIB).
Druga prepreka tiče se činjenice da se slovenačka vlada zapravo još uvek nije odlučila za ovaj projekt i nije uzela u razmatranje model zatvaranja finansijske konstrukcije. Tek će u nekoliko idućih sedmica biti jasno koliko bi Slovenija mogla dobiti sredstava iz fonda „Connecting Europe Facility“ (CEF).
Saznaje se da su, osim Kineza, za ovaj projekt interes iskazali i Turci, Francuzi i Nemci.






























;