Sve veći značaj izgradnje infrastrukturnih objekata
Tunelogradnja doživljava veliku ekspanziju u svetu. Ovakva tendencija uslovljena je nezadrživim rastom individualnog transporta i kontinuiranim rastom industrije proizvoda i prometa robe, koja podrazumeva dostupnost svake tačke na Zemlji, što je brže moguće. Konstantna težnja ka "više, brže, dalje" prilikom izgradnje mreže puteva korespondira sa zahtevima za uštedom vremena i novca, kao i izgradnjom bezbednih saobraćajnica.
Oplata u tunelogradnji
Ubrzanje, decentralizacija i premeštanje
Maksima planiranja saobraćaja u današnje vreme glasi: U najkraćem mogućem roku bezbedno, pouzdano i bez problema stići od tačke A do tačke B. Ovo važi kako za ruralne oblasti, tako i za saobraćajem preopterećene gradove i metropole. Fokus saobraćajnih tokova je uglavnom na međunarodnim putevima, kako bi se spajale velike ekonomske regije.
Tuneli i mostovi su, u pozadini svega, najvažniji elementi saobraćajnih mreža. Oni premošćuju planine i vode, skraćuju razdaljinu, izbegavaju zaobilaznice, nivelišu visinske razlike i eliminišu raskršća i čvorišta. U isto vreme tuneli štite ljude i prirodu od buke i emisije štetnih gasova.
PERI: specijalista za uvid u celinu
Paralelno sa razvojem tunelogradnje, etablirali su se i stručnjaci u svim fazama planiranja i izvođenja radova, koji, zahvaljujući proverenim i u praksi potvrđenim metodama gradnje i umreženim informacionim i organizacionim strukturama, omogućavaju uspešnu realizaciju tako velikih projekata.
Timove za projektovanje tunelskih konstrukcija obično čine geolozi, geodete, stručnjaci za zemljane radove, fundiranje i izgradnju puteva, tehnolozi za proizvodnju betona kao i osobe zadužene za bezbednost na gradilištu i radu. Već i samo nabrajanje odaje prvi utisak o kompleksnosti ovakvih građevina. Među tim stručnjacima kompanija PERI stekla je međunarodnu reputaciju kao pouzdan partner u oblasti sistema oplata i skela i to u svim fazama projekta, od planiranja do završetka radova.
Forme nosećih konstrukcija u tunelogradnji
Osnovni principi i ciljevi tunelogradnje
Bitna uloga tehnologije betona
Beton kao građevinski materijal, omogućio je osnovnu definiciju sistemskih tipova konstrukcija u tunelogradnji. Zatim je usledilo poboljšanje i unapređenje metodologije, kojom se ovakvom tipu građevina pristupa korišćenjem standardnih sistema, gde su planiranje, koncept i izvođenje konsekventno usmereni na ekonomske principe.
Tokom ovog razvoja došlo je do značajne promene hijerarhije. Dok su se oplate i skele ranije nabavljale i bile neophodan materijal u proizvodnom procesu, svojim prelaskom u sisteme pretvorile su se u proizvodne i organizacione alatke. Danas, usko prožimanje višestruko primenljivih sistema predstavlja preduslov za uspešnu izgradnju infrastrukturnih objekata, pa samim tim i tunela.
Metod gradnje i noseće konstrukcije
Glavni kriterijumi prilikom izbora metoda gradnje kao i noseće konstrukcije su poprečni preseci tunela i njihove dužine. Osim toga, u obzir treba uzeti zakrivljenja i kosine duž tunela, kao i promenljive geometrije svetle visine i širine. Ove promene standardnog poprečnog preseka su neophodne, kako bi se integriasala proširenja (niše) za zaustavljanje vozila i hitne slučajeve, pristupne ili galerije za evakuaciju kao i objekti koji povezuju susedne tunelske cevi ili vode ka površini.
PERI nudi rešenja za četiri različita metoda gradnje:
- otvoreni metod gradnje;
- metod miniranja;
- pokriveni iskop (cut-and-cover);
- specijalni odnosno dodatni metod gradnje.
Bez obzira na metod gradnje, u zavisnosti od geoloških uslova i planirane namene, na raspolaganju su različiti preseci nosećih konstrukcija. Jednostavna forma četvorougla predstavlja najekonomičnuju opciju. U zavisnosti od opštih uslova specifične prednosti nude i kružni, eliptični ili specijalni poprečni preseci.
PERI rešenja u tunelogradnji i primeri projekata
Sva PERI rešenja u tunelogradnji zasnivaju se na samo jednom sistemu – VARIOKIT modularnom sistemu za inženjersku gradnju – nezavisno od toga, koliki je zahtevani stepen automatizacije prilikom montaže, demontaže ili premeštanja. Pritom, PERI sistemska rešenja uključuju sve faze tunelskih konstrukcija od izgradnje novih tunela, preko njihovog održavanja sve do remonta i sanacije.