Dobitnici arhitektonskih nagrada u SAD-u

24.01.2017. | Jenna McKnight | Dezeen

„Colorado Art Museum“ delo Shigeru Bana, „Senegalese cultural centre“ projekat Toshiko Morija i „Pinterest office“ u San Francisku su među dobitnicima nagrada za ovu godinu koje dodeljuje Američki institut arhitekata (American Institute of Architects - AIA).

AIA je objavio 23 pobednika kojima je uručena nagrada „2017 Honor Awards“. Ova nagrada je „najveće priznanje u oblasti radova koji ilustruju izvrsnost u arhitekturi, unutrašnjoj arhitekturi i urbanom dizajnu". Nagrade su dodeljene arhitektama koji imaju dozvolu za rad u SAD-u, bezobzira što se njihovi projekti nalaze širom sveta.

„Aspen Art Museum“ u Koloradu koji je projektovala firma Shigeru Ban Architects u saradnji sa firmom CCY Architects i projekat „Artists' Residency and Cultural Center in rural Senegal“  firme Toshiko Mori Architect bili su među laureatima u kategoriji arhitekture.

Ostali arhitektonski projekti dobitnici nagrade su: kula sa „mikro“ stanovima na Menhetnu, energetski objekat na Univerzitetu Stanford i adaptacija i ponovno korišćenje skladišta duvana u Bruklinu.

Zgrada sedišta Pinteresta u San Francisku koju je projektovala firma IwamotoScott u saradnji sa Brereton Architects je dobila priznanje u kategoriji enterijera, dok je projekat firme SOM „30th Street Station“ u Filadelfiji pobedio u kategoriji regionalnog i urbanog dizajna.

Pobednici su odabrani od ukupno njih 700 koji su bili u izboru od strane žirija koje su činile arhitekte i akademici.

U decembru je AIA objavio da dodeljuje „Zlatnu medalju“ za 2017. godinu pokojnom Paul Revere Williamsu - koji je ovim priznanjem postao prvi afroamerikanac koji je primio ovu nagradu. Williams, koji je umro 1980. godine, bio je prvi crni arhitekta koji se pridružio AIA 1923. godine.

U nastavku će biti prikazani dobitnici nagrada „Honor Award“ od strane AIA:

„2017 Institute Honor Awards for Architecture“ - Nagrade u oblasti arhitekture

Aspen Art Museum, Aspen, Kolorado - Shigeru Ban Architects u saradnji sa CCY Architects

„Aspen Art Museum“ je osnovan 1970-ih kao institucija koja se nije bavila prikupljanjem umetničkih dela. Muzej je radio u tandemu sa projektnim timom kako bi utvrdili programabilne potrebe i osigurali da će novi dom u potpunosti podržati izloženu umetnost. Držeći se strogog rasporeda izgradnje od 18 meseci, novi muzej je otvoren 2014. godine. Nakon otvaranja došlo je do povećanja poseta od 400 odsto i povećanja broja studenata angažovanih na edukativnim muzejskim promotivnim akcijama čak 1.140 odsto. Tri sprata, dva iznad zemlje a jedan ispod čine galerijski prostor, dok je u potkrovlju višenamenski prostor, kafić i javna terasa sa pogledom na „Rockies“.

Slika 1. Aspen Art Museum (autor: Michael Moran, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Carmel Place, Njujork - nArchitects

Firma nArchitects osvojila je prvu nagradu na takmičenju „adAPT NYC“ 2012. godine za zgradu sa „mikro“ stanovima u Njujorku. Ova zgrada je bila prva takve vrste. „Carmel Place“ predstavlja novu stambenu paradigmu za sve veći broj domaćinstava sa manjim brojem članova koji žive u gradu. Zgrada od devet spratova sadrži 55 stambenih jedinica napravljenih sa ciljem da se postigne prostranost i osvetljenost kroz implementaciju visokih plafona (2,74-2,44 metra), visokih kliznih prozora (2,44 metara) i balkona nalik Julijinom. Fasada je od cigli. Zgradu čine četiri vitke kule i sadrži raznovrstan unutrašnji i spoljni zajednički prostor.

Slika 2. Carmel Place (autor: Iwan Baan, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Carnegie Hall Studio Towers Renovation Project, Njujork - Iu + Bibliowicz Architects LLP

Projekat „Carnegie Hall Studio Towers“ usmeren je na: adaptaciju, reorganizaciju i prenamenu prostora od 50.900 kvadratnih metara i nalazi se mestu od nacionalnog istorijskog značaja. Sedmogodišnji projekat obuhvatio je: stvaranje „Music Education Wing“, novu krovnu terasu, sređivanje administrativnih kancelarija, proširivanje prostora iza pozornice kako bi se dobilo na funkcionalnosti i spoljnu rasvetu kako bi zgrada predstavljala orijentir u gradu. Značajne promene u unutrašnjosti konstrukcije i poboljšanje infrastrukture pomogli su da se ova građevina uspešno obnovi. Projekat je dobio „LEED Silver“ sertifikat.

Slika 3. Carnegie Hall Studio Towers (autor: Jeff Goldberg, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

The Cotton Gin at the CO-OP District Huto, Teksas - Antenora Architects

Obnavljanje dve postojeće džinovske konstrukcije za preradu pamuka su prve faze projekta za revitalizaciju mesta iz 2012. godine koje je kupio grad Huto. Obe konstrukcije su selektivno razmontirane i ponovo sastavljene kako bi se stvorio jedinstven otvoreni prostor od 1980 kvadratnih metara. Nova zgrada je obložena perforiranim nerđajućim čelikom koji reflektuje sunce tokom dana i pruža „intrigantanu“ transparentnost noću. Dizajnerski tim je uspeo u stvaranju fleksibilnog prostora za javne i privatne događaje (prostor pogodan za organizovanje manifestacija od zanatskih sajmova do svadbenih svečanosti).

Slika 4. The Cotton Gin (autor: Brian Mihaelsick, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Grace Farms, New Canaan, Konektikat - SANAA i Handel Architects

„Grace Farms“ je osnovana s idejom da „prostor komunicira“ i da inspiririše ljude da sarađuju. Da bi ostvarili ovu viziju, Grace Farms Foundation je postavio firmu SANAA da kreira porozne, višenamenske objekte i smesti ih u okviru prostora koji se proteže na okvirno 32 hektara koji će ohrabriti ljude da se povežu sa prirodom, umetnošću, zajednicom i verom. Objekat „River“ je nastao kao nova vrsta javnog prostora koja objedinjuje ove težnje. Njegova vijugava konstrukcija se sastoji od 203 pojedinačno zakrivljenih staklenih ploča koje sadrže pet delova: utočište, biblioteku, resurse; paviljon i delimično „uronjeno“ dvorište.

Slika 5. Grace Farm (autor: Iwan Baan , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Reva and David Logan Center for the Arts, Čikago - Tod Williams Billie Tsien Architects u saradnji sa Holabird & Root

Sedeći na južnom rubu čikaškog Midwaya „Center for the Arts“ - Centralna zgrada Univerziteta vizuelnih umetnosti, filma, muzike i pozorišta u Čikagu - konačno je ujedinila sve programe pod jednim krovom. Zgrada se sastoji od 10-spratne kule i susednog dvospratnog „podijuma". Oba objekta su obložena misurijskim krečnjakom isečenim na komade nalik ciglama od po 1,22 metra dužine. Materijal podseća na krečnjak koji se može naći na Univerzitetskoj neo-gotičkoj konstrukciji, kao i na Frank Lloyd Wrightovoj „Robie House“, koja se takođe nalazi u okviru kampusa. Obasjana prirodnom svetlošću, manja zgrada dobija svetlost preko svetlarnika koji se nalaze na severnoj strani.

Slika 6. Center for the Arts (autor: Kate Joyce , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

St Ann's Warehouse, Bruklin, Njujork -  Marvel Architects

Marvel Architects je uz pomoć cigli i maltera vratio u život ruševine istorijskog skladišta duvana koje se nalazi ispod Bruklinskog mosta, stvarajući tako novi pozorišni prostor. Marvel je vodio tim koji je bio u sledećem sastavu: Silman, Buro Happold i Charcoalblue, i tako stvorio kontrolisano akustično okruženje koristeći materijale u prirodnom stanju - beton, crni čelik i „Douglas“ šperploču. Novi krov koji kao da lebdi na vrhu zgrade izgleda kao traka, a sastavljen je od čvrstih staklenih cigli. Pored pozorišta se nalazi trapezoidni vrt koji je projektovala firma Michael Van Valkenberg Landscape.

Slika 7. St Ann's Warehouse (autor: David Sundberg, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

The Six Affordable Veteran Housing, Los Anđeles - Brooks + Scarpa

„SIX“ se sastoji iz 52 jedinice koje poseduju „LEED Platinum“ sertifikat a karakterišu ih stanovanje po pristupačnim uslovima i usluge podrške. Namenjene su ratnim vojnim invalidima. Nalaze se na području „MacArthur“ parka u Los Anđelesu, koji  ima najveću gustinu naseljenosti u SAD-u sa ukupnom populacijom od 120.000 ljudi na području od 2,72 kvadratne milje. „SIX“ razbija propisani kalup tradicionalnog skloništa stvarajući javnu i privatnu „zonu" u kojoj je privatni prostor manje naglašen, u korist velikih javnih površina. Organizacija ima za cilj da transformiše prostor u kome ljudi žive tako da oni budu daleko od usamljenosti i izolovanosti. Odnosno cilj je da se stvori interaktivni prostor orijentisan ka zajednici.

Slika 8. The Six Affordable Veteran Housing (autor:Tara Wujcik , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Stanford University Central Energy Facility, Stanford, Kalifornija - ZGF Architects

„Central Energy Facility“ je glavni deo projekta koji se odnosi na transformisanje širokog energetskog sistema u kampusu na Univerzitetu Stanford i koji predviđa smanjenje emisije gasova staklene bašte za 68 posto. Središni deo ove kompozicije velikih, industrijskih komponenti je centralno dvorište okrenuto oko rezervoara za skladištenje 2,5 miliona galona tople vode. Arhitekte su iskoristile Stanfordovo bogato nasleđe na sledeći način: Stanfordovoj arkadi je izmenjena koncepcija i osmišljena je kao PV rešetka; obojeni izliveni beton preovladao je nad krečnjakom i zarđali (corten) čelični paneli sada ukazuju na krov od terakota pločica koje daju kampusu određeni karakter.

Slika 9. Stanford University Central Energy Facility (autor:Tim Griffith , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

THREAD: Artists' Residency and Cultural Center, Sinthain, Senegal  - Toshiko Mori Architect

„Artists' Residency and Cultural Center“ se nalazi u udaljenom selu Sinthian u Senegalu. Ovaj projekat nudi više programa za zajednicu, a između ostalih uključuje: prostor za okupljanja, centar za izvođenje umetničkih performansi i smeštaj za gostujuće umetnike. Dizajn karakterišu transformisani tradicionalni kosi krov koja odvaja dvorišta u okviru zgrade i istovremeno stvara hlad i višenamenska područja oko dvorišta. „Izvrnuti“ krov je dobar za prikupljanje i čuvanje kišnice i u stanju je da ispuni značajne potrebe za vodom koje ima zajednica (za domaćinstvo i poljoprivredu). Oslanjajući se isključivo na lokalne materijale i građevinske tehnike, konstrukcija zgrade je izgrađena u tradicionalnom duhu i formirana uglavnom od bambusa i zidova od razmaknutih cigli koji apsorbuju toplotu i puštaju da vazduh protiče kroz unutrašnjost zgrade.

Slika 10. Artists' Residency and Cultural Center (autor: Iwan Baan , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Yale Center for British Art Building Conservation Project, New Haven, Konektikat - Knight Architecture

Nakon skoro četrdeset godina neprekidnog rada, „Yale Center for British Art“ koji je projektovao Louis I. Kahn dobitnik nagrade AIA „Twenty-five Year Award“, suočen je sa sve većim programskim, infrastrukturnim i operativnim pritiscima koji prete da degradiraju njegov izvanredan arhitektonski karakter. Višegodišnji konzervacioni projekat obnovio je unutrašnjost - obnovljene su i proširene prostorije za nastavu koji su bile pune posetilaca, napravljenje su prostorije za izložbe, skladištenje i proučavanje dela koja se razvijaju a takođe su zamijenjeni i vitalni sistemi zgrade koja je praktično došla do kraja „životnog veka“.

Slika 11. Yale Center for British Art Building (autor:Richard Caspole , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

„2017 Institute Honor Awards for Interior Architecture“ – Nagrade u oblasti unutrašnje arhitekture

30 Rockefeller Plaza: 65th Floor, Rainbow Room, SixtyFive, Njujork - Gabellini Sheppard Associates i Montroy Andersen DeMarco

Gabellini Sheppard Associates otvorio je novo poglavlje za 1.222 kvadratna metra u okviru kojih se nalazi „Rainbow Room“ i „65th floor“, spajajući tako savremene potrebe sa dizajnom koji ponovo rasplamsavaju originalni „Art Deco“ stil karakterističan za sobu još od 1934. godine. U „Rainbow Room“ revitalizovani rotirajući plesni podijum uz dodate očaravajuće kristalne velove na prozorima i restauirani luster i centralnu kupolu, pojačavaju današnju raskoš. U baru „SixtyFive“  plafon sastavljen od stakla ojačan panelima od gipsa koji su uklopljeni u prostor reinterpretira otvorenu sobu koja je nekada bila poput salona za sunčanje.

Slika 12. 30 Rockefeller Plaza: 65th Floor, Rainbow Room, SixtyFive (autor:Paul Warchol , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

General Motors Design Auditorium, Detroit - SmithGroupJJR

Godine 1956, dizajnerski tim iz General Motorsa je preseljen iz Detroita u novi dizajnerski prostor. Kompleks, koji je prvobitno projektovao Eero Saarinen, postao je legendarno korporativno remek delo. Za SmithGroupJJR je namera bila da modernizuje postrojenje, ali da to učini na način koji je u skladu sa originalnim Saarinenovim detaljima. Tehnologija je uznapredovala pa su korišćeni novi materijali, osvetljenje i audio/vizuelizacija i tako je revidiran „Design Dome“. General Motors ovim prostorom želi da ukaže dizajnerima kolika je njegova važnost za samu firmu.

Slika 13. General Motors Design Auditorium (autor: James Heafner , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

George Washington University, Milken Institut School of Public Health, Vašington - Payette i Ayers Saint Gross

„School of Public Health“ se nalazi se u okviru legendarnog „Washington Circle Park“ u srcu glavnog grada. Sa većinom svojih održivih rešenja je ovde duboko usađen da ga je gotovo nemoguće razlikovati, što itekako pokazuje simbioznim odnosom između održivosti i javnog zdravstva. Neobičan atrijum zgrade, u kojem učionice i područja za učenje imaju pogled na grad kroz rešetke podnih otvora, pozivaju na istraživanja i otkrivanje. Zgrada podržava efikasno učenje i interakciju sa okruženjem koje je vredno pomena, ali su sa druge strane veoma bitni i intimnost i transparentnost.

Slika 14. George Washington University, Milken Institut School of Public Health (preuzeto sa www.dezeen.com)

 

In Situ, San Francisko - Aidlin Darling Design

„In Situ“ predstavlja jedinstveni presek umetnosti, dizajna, hrane i zajednice i nalazi se u nedavno otvorenom „Museum of Modern Art“ (SFMOMA) u San Francisku. U restoranu se nalazi kolekcija kulinarskih inovacija iz celog sveta u cilju njihovog doprinosa široj javnosti. Sam projekat ima cilj da uključi sva čula stavljajući naglasak na taktilnost i akustiku. Izloženi unutrašnji omotač zgrade pruža „podršku“ diskretnom postavljanju „proizvoda". To uključuje umetnička dela, projektovano osvetljenje, nameštaj i skulpturalni plafon od drveta .

Slika 15. In Situ (autor:Matthew Millman, preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Pinterest HQ, San Francisko - IwamotoScott Architecture u saradnji sa Brereton Architects

Novo sedište Pinteresta inspirisano je redizajniranom web platformom kompanije koji karakterišu - čistoća, jednostavnost i intuicija. Smešteno je u okviru betonske konstrukcije u „SOMA“ distriktu gde je ranije bila smeštena fabrika „John Deer“. Ključni aspekt projekta je proširenje postojećeg atrijuma do prizemlja, prostorno povezujući sva četiri sprata. „Knitting Stair“ se nalaze u u ovom novom srcu zgrade. Radno okruženje je organizovano kroz  koncentrične slojeve koji se nalaze oko atrijuma i stepeništa („Knitting Stair“) i dalje se otvara ka holu u prizemlju, kafiću i zajedničkim prostorijama.

Slika 16. Pinterest HQ (autor: Bruce Damonte , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

University of Massachusetts (UMass) Dartmouth, Claire T Carney Library, Dartmouth, Masačusets - DesignLAB u saradnji sa Austin Architects

„UMass Dartmouth“ kampus je 1963. godine arhitekta Paul Rudolph zamislio kao utopijsku zajednicu koja je postala dostignuće arhitektonske razigranosti i optimizma sa kraja 20. veka. „Claire T Carney Library“ se nalazi na površini od 14.864 m² i u centralnom delu je kampusa. Firma DESIGNLAB  je uradila transformaciju vodeći račina i veličajući istorijsku arhitekturu i tako stvorila moderno okruženje za učenje, poboljšala prostorije za održavanje predavanja, kafić  i novi dnevni boravak. Inspiracija za renoviranje je bila u Rudolphovom originalnom dizajnu, koji je uključilo ponovno uvođenje živih boja, odvažne supergrafike i stvaranje dinamičnog društveniog prostora.

Slika 17. University of Massachusetts (preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Writers Theatre, Glencoe, IL - Studio Gang

Dok funkcionalni zahtevi prostora često diktiraju neprozirne veličine, „Writers Theatre“ koje se nalazi na na 3344 m² je umesto toga transparentno kulturno „sidro“ koje prihvata svoju zajednicu. Lobi sa dvostrukom visinom koji pruža fleksibilan prostor za informisanje, okupljanje i performanse, sadrži staklena vrata koja se otvaraju ka susednom parku. Obloženi isklesanim drvetom iz okoline, pozorišna blagajna i ostali delovi tretirani su kao nameštaj i integrisani u lobi sa tribinama za sedenje. Nadstrešnica po kojoj može da se hoda i koja visi sa drvene konstrukcije pruža mesto na otvorenom za okupljanja pre, posle i između nastupa. Dva nivoa su konfigurisana kako bi se poboljšala intimnost po kojoj je „Writers Theatre“ poznat, dok se sa druge strane stvaraju nove mogućnosti za inovativne performanse.

Slika 18. Writers Theatre (autor:Hedrich Blessing , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

„2017 Institute Honor Awards for Regional & Urban Design“ – Nagrade u oblasti Regionalnog i urbanog dizajna

Cleveland Civic Core, Klivlend - LMN Architects

„Cleveland Civic Centre“ je jedan od najvećih u potpunosti ostvarenih primera „City Beautiful“ pokreta u urbanizaciji američkih gradova koji je bio u punom jeku tokom kasnih 1800-ih. Godine 1903. arhitekta/projektant Daniel Burnham projektovao je „Mall “- veliki javni park okružen velikim građevinama i vladinim zgradama na litici iznad jezera Erie. Stotinu godina kasnije, projekat „Cleveland Civic Core“ nastavlja Burnhamovu viziju prilagođavajući je za 21. vek, povezujući dva objekta javnog okupljanja sa zelenom površinom kako bi se podstakla dramatična revitalizacija centralnog jezgra.

Slika 19. Cleveland Civic Core (autor:James Maguire , preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Philadelphia 30th Street Station District Plan, Filadelfija - Skidmore, Owings & Merrill

Glavni plan za „30th Street Station District“ u Filadelfiji stvoren je u partnerstvu Amtraka, Brandywine Realty Trusta, Drexel University, PennDOTa i SEPTAe, a razvio ga je SOM u saradnji sa WSP|Parsons Brinckerhoff, OLIN i HR & A Advisors. Ovim projektom će se ostvariti dugo očekivana vizija urbane četvrti mešovite namene fokusirana na transportno čvorište. Planom je utvrđeno transformisanje istorijske stanice i železničkog dvorišta koje se nalazi na 35 hektara i izgradnja novog naselja iznad kompleksne transportne infrastrukture.

Slika 20. Philadelphia 30th Street Station (preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Reinventing Vilonia, Vilonia, Arkanzas - UA Community Design Center

Grad Vilonia je sravnjen sa zemljom 2014. godine, kada je naišao tornado „EF-4“ koji je odneo i živote 11 ljudi. Planom ponovnog oživljavanja, koji je jednoglasno usvojen od strane Gradskog veća 2015. godine, postavljena je nova strategija aktiviranja podzemnih sigurnih prostorija. Ova strategija može da se prenese i na druge gradove podložne tornadom. Projekat podrazumeva primenu „safescape" koji se sastoje od moduliranog sistema kontejnera koji su zakopani pod zemljom. Kombinacijom mreže sigurnih soba sa sistemom parka i novom gradskom petljom, stanovnici i posetioci bi bili u roku od pet minuta na sigurnom mestu zaštićeni od tornada.

Slika 21. Reinventing Vilonia (preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Regeneracion: A Vision for the Campus and District of the Tecnologico de Monterrey, Meksiko - Sasaki Associates

„Regeneracion" je novi Okvirni plan za Monterrey Tec vodeći kampus. On ponovo stavlja u razmatranje odnos Institucije prema složenom urbanom okruženju i stvaranju nove vrste doprinosa gradu, zemlji i visokom obrazovanju u Meksiku. Interdisciplinarno učenje, klasteri za I&R mešovite namene i kulturni objekti su pažljivo povezani sa distriktom kroz snažni javni uticaj i jačanje sinergije s okolnim naseljima. Plan odražava novu pedagošku viziju i postavlja temelj za nastavak širenja uticaja Tec-a kao pokretača inovacija i razvoja u Meksiku.

Slika 22. Regeneracion: A Vision for the Campus and District of the Tecnologico de Monterrey (preuzeto sa www.dezeen.com)

 

Rock Chapel Marine, Čelzi, Masačusets - Landing Studio

Karakteristika ovog projekta se ogleda u korišćenju kapaciteta (objekta za pretovar), koji se koriste u industriji soli ne samo za prvobitnu namenu već i za druge namene. „Rock Chapel Marine“ je novi model za integraciju aktivne industrijske upotrebe, sa javnim pristupom doku. Kroz ovaj projekat prepliću se industrijsko poslovanje i svakodnevni život. Solane su specifične po tome što ih karakteriše sezonski rad pa se na ovaj način tokom leta kapaciteti koriste za rekreaciju a zatim se zimi vraća u industrijsku upotrebu. Konstrukcije koje se nalaze na tom mestu, kao što su bivši naftni terminal su ispalnirane za novu upotrebu.

Slika 23. Rock Chapel Marine (preuzeto sa www.dezeen.com)

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
boki 14.11.2019.
kao prvo idealno ravnih dasaka iz paleta je...
Nemanja Rodić 05.11.2019.
Bravo,molim vas da pošaljete ekipu da okrpi...
Maja 19.10.2019.
Gde mogu da nabavim ovakav beton? I po koj...
Milan 09.10.2019.
Da, sve je to lepo u teoriji. Međutim kao i...
Maxs 24.09.2019.
Pa neka plate 50€ i neka prijave radnike na...