INFONET-468X60-BANNER

Hamburg postaje grad bez automobila u roku od 20 godina

10.01.2014. | Gradjevinarstvo.rs

Hamburg trenutno radi na planu koji bi eliminisao potrebu za automobilima u narednih 15-20 godina, čineći grad zelenijim, zdravijim i prijatnijim mestom za život. Gradski predlog je „Grünes Netz“, ili Zelena mreža, koja će stvoriti pešačke i biciklističke staze koje povezuju gradske postojeće, značajne po obimu, zelene površine, i obezbeđuju bezbedne putanje bez automobila za sve stanovnike.

Hamburška Zelena mreža će biti izgrađena u narednih 15 do 20 godina, i stvoriće putanje bez automobila između svih većih parkova, igrališta, bašti i groblja u Hamburgu. Dobijena mreža će pokrivati 40 odsto drugog po veličini grada u Nemačkoj, i ona će omogućiti stanovnicima i turistima da se kreću po nekada auto-zavisnom gradu biciklom ili pešice.

Ciljevi Zelene mreže su višestruki. Na jednom kraju, Hamburg prepoznaje potrebu da se menja pred predstojeće globalno zagrevanje; prosečna temperatura u gradu je 9 stepeni Celzijusa, što je za 1,2 stepen veće nego pre 60 godina, a nivo mora je porasto za 20 centimetara (očekuje se da će nivo mora porasti za dodatnih 30cm do 2100. godine).

Iako će grad bez automobila nesumljivo učiniti mnogo da se smanji emisija ugljen-dioksida, proširene zelene površine koje će se nalaziti duž novih, zelenih staza će takođe pomoći u ublažavanju poplava u slučaju obilnih padavina ili superoluja.

Pored toga, takva mreža će doprineti ukupnom zdravlju grada i njegovih stanovnika. Britanski list Gardijan (The Guardian) je objasnio da Hamburg „predviđa mrežu koja ne  pomaže samo stanovnicima da odu od tačke A do tačke B na održivi način“.

Gradski portparol Angelika Fritš (Angelika Fritsch) dodaje: „Mreža će ponuditi ljudima priliku da šetaju, plivaju, da se bave sportovima na vodi, uživaju u izletima i restoranima, iskuse smirenost prirode koju mogu da posmatraju u sred centra grada. To smanjuje potrebu da se automobilom odvozite na izlete van grada.“

„Hamburg je uvek bio zeleni grad sa mnogo parkova“, primećuje Jens Kerstan, vođa stranke Zelenih u hamburškom državnom parlamentu. „Zelena mreža ima smisla iz perspektive adaptacije klimatskim promenama, posebno jer su naši stanovnici prilično progresivni kada je u pitanju adaptacija na klimatske promene. Mnogi hamburžani su spremni da se odreknu svojih automobila, što je veoma neobično za Nemačku.“

Postoje beneficije rane borbe protiv klimatskih promena. Gradovi znaju ako sami sebe učine zelenijim i više prijateljski nastrojeni prema biciklistima i pešacima, da će privući više ljudi koji su im potrebni da ostanu konkurentni. Prema Fritšovoj, s obzirom da će stanovnici (posebno deca, stari i bolesni) patiti sa rastom temperature, napori da se gradska klima učini što udobnijim je „veoma važno kako bi se obezbedio kvalitet života za stanovnike našeg grada“.

Doktor Sven Šulce (Sven Schulze), analitičar u Hamburškom institutu za međunarodnu ekonomiju (HWWI), primećuje da bi zelena mreža mogla da zauzme prostor potreban za stanovanje i preduzeća, ali „sa druge strane, ona donosi ekonomske prednosti jer privlači visoko obrazovane i kompetentne ljude u grad.“

To je, naravno, recept uspešno razvijen od strane Kopenhagena, gde se realizuju planovi za izgradnju 26 biciklističkih „super-puteva“, koji se protežu od centra grada ka periferiji kao deo gradske vizije da postane ugljeno neutralan do 2050. godine. Ali za razliku od Kopenhagena, Hamburg nije otišao daleko u sprovođenju svoje velike ideje zelenog dizajna.

„Zelena mreža je odlična ideja, ali mi smo još uvek u ranoj fazi“, napominje Kerstan. „Vizionarsko razmišljanje se vrši od strane gradskih službenika, a ne od strane političara koji su trenutno na vlasti. Otkako se desila nuklearna nesreća u Fukušimi, fokus u Nemačkoj je na udaljavanju od nuklearne energije, a ne na strategijama adaptacije na klimatske promene.“

Trenutno nekih tridesetak gradskih službenika razvija Zelenu mrežu, uz pomoć osoblja u sedam gradskih okruga. Kada političari učine Zelenu mrežu prioritetom, to će zaista biti obimna mreža, pokrivajući oko 7.000 hektara, čineći moderan gradski život održivim uz šetnje, biciklizam i prirodnu. Klimatske promene već generišu iznenađujuće mešavine futurističkih rešenja koja se vraćaju prirodi, stvarajući primere na koji svi trebaju da se ugledaju.

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;