INFONET-468X60-BANNER

Primena Interneta u građevinarstvu - Darko Dunjić Eunet College

25.06.2007. | Tijana Jovanović | Gradjevinarstvo.rs

Razgovor vođen na temu Primena Interneta u građevinarstvu sa gospodinom Darkom Dunjićem, direktorom Eunet College-a.


Darko Dunjić, direktor Eunet College-a

build: Kako biste ocenili trenutno stanje u Srbiji u vezi sa internet korisnicima i uslovima za razvoj e-poslovanja?

D.D: Prelistavajući Build magazin vidi se da su skoro svi oglašivači stavili adresu svoje web prezentacije. Danas u Srbiji više od 90 odsto preduzeća koristi Internet, tako da imamo preko 50.000 web prezentacija, a preko 1,5 miliona stanovnika koristi Internet. Od četiri bitna elementa za uspešnu primenu: infrastruktura, broj korisnika, politička volja i sposobnost primene najviše smo uradili u izgradnji infrastrukture (novi ADSL pristup po niskoj ceni) i rastu broja korisnika. Nažalost institucionalna podrška – pravna regulativa, podsticaj poslovne primene i podrška preduzećima za realizaciju dobiti od e-poslovanja skoro su zanemareni.

build: Koje su trenutne mogućnosti i zašto se nedovoljno koriste?

D.D: Odmah da kažemo da je za realizaciju dobiti 10 odsto informaciona tehnologija i znanja a ostalih 90 odsto je nov pristup i unapređenje poslovanja. Kod dobrog dela, naročito malih preduzeća, savladana je prva prepreka – posedovanje osnovnih IT znanja.

build: U kojim poslovnim procesima se Internet može efikasnije koristiti?

D.D: Pre svega u boljoj komunikaciji sa postojećim i novim kupcima. Većina nas koristi e-mail komunikaciju kao zamenu za klasičnu poštu. Međutim, mogućnosti elektronske pošte su mnogo veće. Na primer, jedan sadržaj možete lako da pošaljete na stotine adresa i potencijalne kupce blagovremeno i lako informišete o novim pogodnostima ili da vidite šta svakog ponaosob zanima. Ovo danas možete raditi bez informatičkog znanja korišćenjem, za rukovanje, jednostavnog servisa kao mejl liste. Sa druge strane web prezentacija, ako se kvalitetno uradi, ne samo da će efikasno prezentovati vašu ponudu, već svojom interaktivnošću može da vam uštedi dragoceno vreme u prezentaciji ponude prema trenutnim potrebama kupca. I ovde su alati tako napredovali da održavanje internet prezentacije (sa aktuelnim i atraktivnim podacima) ne zahteva programiranje, već pametan pristup šta, na koji način i kojim kupcima ponuditi.

Druga, vrlo bitna stavka je nalaženje novih poslova i mogućnosti. Navedena dva servisa e-mail i web prezentacija su polazna osnova – alat, ali da biste realizovali dobit morate raditi marketing i akviziciju potencijalnih kupaca i poslova. Za građevinarstvo na raspolaganju su specijalizovani B2B (Business to Business) portali. Na primer i vaš pretraživač www.gradjevinarstvo.rs je jedan dobar sajt gde možete pronaći firme svrstane prema tipu ponude. Vrlo korišćeni su sajtovi koji prikazuju tendere na lokalnom, regionalnom i globalnom nivou (www.ekapija.com ili www.europages.com). U poslednje vreme razvio se čitav spektar portala koji su specijalizovani za prikaz ponude i tražnje. Na sajtu www.emarketservices.com možete pogledati 33 sajta Building & Construction sa uputstvima šta vam omogućavaju i kako ih koristiti.

INTERNET POSLOVANJE

Brzina, globalizacija, unapređenje produktivnosti, dolaženje do novih klijenata i deoba znanja među organizacijama i institucijama jesu termini koji određuju elektronsko poslovanje.

Prema nekim istraživanjima, internetu se svakodnevno priključuje hiljade korisnika, iz čega se može zaključiti da je internet kao potencijalno tržište u stalnom porastu. Takođe, dolazi do zanimljivog obrta situacije - mnogi korporativni giganti ne uspevaju da postave dobar on-line poslovni model, dok su sa druge strane mnoge male kompanije svoje poslovanje potpuno prilagodile internetu. Preduzeća koja posluju u oblasti maloprodaje, marketinga, izdavaštva i advertajzinga, mogu biti veoma uspešna u svom nastupu na web-u. Takođe, građevinske firme mogu da očekuju znatne uštede, jer arhitektonske projekte mogu sada da dobiju na globalnoj mreži mnogo povoljnije, umesto da na jednom mestu drže cele arhitektonske timove.

U našim okvirima, tek treba očekivati procvat internet poslovanja, i to po donošenju potrebnih zakona i razvojem telekomunikacione infrastrukture, uvođenjem odgovarajućih platnih kartica, ali i prekopotrebnim jačanjem standarda domaćeg potrošača.

Definicije osnovih termina elektronskog poslovanja

Šta je e-Commerce, a šta e-Business?
e-Commerce (Electronic Commerce) kupovina je ili prodaja dobara ili usluga putem Interneta. U praksi se ovaj termin često koristi umesto novijeg termina e-business, što znači poslovanje putem Interneta. Koncentriše se na procedure koje uključuju transakcije kreditnim karticama, e-cash (elektronska trgovina), e-billing (elektronsko plaćanje), e-cheques (elektronski čekovi), e-invoice (elektronski računi). Na ovaj način se omogućava nastanak korišćenja tehnologije EDI (Electronic Data Interchange), odnosno elektronskih razmena podataka. Ovaj sistem razmene podataka je prethodio pojavi interneta i obično se koristio u razmeni podataka između korisnika koji su međusobno već bili u kontaktu.

Electronic Business (elektronsko poslovanje) označava vođenje poslova na internetu, što podrazumeva i brigu o klijentima i poslovnim partnerima, kao i organizaciju poslovanja u sopstvenoj firmi on-line. IBM je 1997. godine prvi počeo sa korišćenjem termina e-business, da bi napravio konceptualnu razliku sa do tada upotrebljavanim terminom e-commerce (elektronska trgovina), koji je izjednačavao elektronsko poslovanje sa elektronskom trgovinom. Sistem elektronskog poslovanja se sastoji iz dva glavna dela: strategije elektronskog poslovanja i primene elektronskog poslovanja, odnosno operativnih procesa. Ovim strategijama se definišu svi poslovni procesi koji imaju za krajnji cilj zadovoljstvo klijenta i profit firme.

build: Šta je važno za uspeh?

D.D: Po našem iskustvu prioritet treba staviti na dobru pripremu šta želite da postignete, a ne na tehnologiju kojom ćete realizovati ciljeve. Na primer, za analizu tržišta i konkurencije treba se pretplatiti na specijalizovane sajtove ili je samostalno sprovesti. Za prodaju na Internetu postoje kvalitetna rešenja, kako za distribuciju (veleprodaju) tako i za maloprodaju – prodaju krajnjim kupcima. Samo rešenje može se instalirati za nekoliko dana i troškovi su zanemarljivi. Ali ceo proces, od interne organizacije do procedura sa kupcima, mora biti dobro pripremljen i organizovan na nov način (automatizacija zahteva dobru definisanost svih procedura i promptno izvršavanje svih koraka). Važno je napomenuti i aspekte bezbednosti i pouzdanosti u korišćenju internet servisa.

Kvalitetni ponuđači ovih servisa obezbeđuju korisnicima kompletnu podršku u zaštiti i radu.

build: Šta nas očekuje i šta moramo da uradimo?

D.D: Danas u Evropi preko 70 odsto kompanija traži nove dobavljače i partnere putem Interneta, a već 30 odsto zaključuje poslove isključivo putem Interneta. Praksa je pokazala da dobra primena na prvom mestu smanjuje troškove ugovaranja za 15 odsto, daje šansu svima a pogotovu malim kompanijama da bolje iskoriste i razviju nove potencijale. Evropska unija završava projekat koji obuhvata sve pravne i proceduralne standarde za efikasnu primenu elektronskog poslovanja i očekuje se da će preko četiri miliona kompanija sledeće godine efikasno poslovati putem Interneta.

Mi moramo da povećamo sposobnost primene koja, pored IT znanja, mnogo više zahteva nova poslovna znanja koja idu od uvođenja i pridržavanja standarda, specijalizacije i povezivanja u partnerske odnose, bolje korišćenje resursa van kompanije kao i jačanje mehanizama podrške u primeni najbolje prakse i unapređenju kvaliteta.

Za početak sa postojećim resursima treba napraviti i sprovesti plan zajedničkog nastupa na ciljnim tržištima (kao prijavljivanjem i reklamiranjem portala www.gradjevinarstvo.rs).

Sa naše strane uradili smo seriju praktičnih obuka za korišćenje internet servisa i sprovođenja određenih ciljeva u marketingu i prodaji. Detaljnije o ovome kao i praktične materijale možete naći na sajtu www.eunetcollege.com.

 

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;