U Kataru je u toku izgradnja dve najveće 3D štampane zgrade na svetu, u okviru ambicioznog plana za modernizaciju obrazovne infrastrukture. Projekat predviđa izgradnju 14 škola, od kojih se dve grade pomoću najsavremenije 3D tehnologije štampanja.

Svaka 3D štampana škola će imati površinu od 20.000 kvadratnih metara (Foto: COBOD)
Realizaciju ovog poduhvata vodi kompanija UCC Holding, u saradnji sa Katarskom upravom za javne radove.
Za potrebe gradnje angažovana je renomirana firma COBOD, specijalizovana za 3D štampu, koja je isporučila dva prilagođena BODXL štampača. Svaki od njih dugačak je 50m, širok 30m i visok 15m.
Proces izgradnje ovih škola zasniva se na postepenom nanošenju slojeva cementne smeše kroz robotski upravljenu mlaznicu, prateći precizno definisane planove.
Kada se štampani deo završi, građevinski radnici preuzimaju posao - dodaju krov, prozore, vrata i druge završne elemente koji objektu daju funkcionalnost prave škole.

3D štampači su dugački čak 50m (Foto: COBOD)
Prema informacijama UCC Holdinga, svaka od dve 3D štampane škole ima površinu od 20.000 kvadratnih metara, što zajedno čini 40.000 kvadratnih metara građevinskog prostora. Ovo je, kako navode, čak 40 puta veće od površine do sada najveće 3D štampane zgrade na svetu.
Škole su projektovane kao dvospratni objekti na parcelama dimenzija 100 puta 100 metara, a predstavljaju model savremenog pristupa obrazovnoj infrastrukturi koji bi mogao da posluži kao uzor ne samo u Kataru već i širom regiona.

Škole će biti završene do kraja godine (Foto: COBOD)
Iako za sada nije moguće sa potpunom preciznošću potvrditi tvrdnju da su ove škole višestruko veće od svih prethodnih 3D štampanih objekata, poznato je da dimenzije daleko nadmašuju sve dosadašnje projekte.
Predstavnici kompanije navode da još nisu dostupni renderi budućih škola, ali otkrivaju da će dizajn biti inspirisan prirodnim pustinjskim formacijama Katara, sa zakrivljenim, talasastim zidovima koji podsećaju na dine.
Planirano je da svih 14 škola bude završeno do kraja 2025. godine.




























;