- Srbija je tokom dosadašnje izgradnje auto-puteve, tj. koridora, izgubila nekoliko stotina miliona evra zbog neogranizovanosti, političkih uticaja, angažovanje sumnjivih i nepouzdanih stranih i domaćih kompanija i nedostatka sistemskih rešenja – kaže za „Dnevnik“ potpredsednik „Građevinsko-industrijske komore Srbije“ Goran Rodić.
On ističe da nema preciznih podataka o tome koliko je do sada tačno potrošeno novca za izgradnju Koridora 10 i Koridora 11, ali neke procene kažu da je za izgradnju auto-puteva s pratećom infrastrukturom za više od dve decenije svakojakih radova plaćeno blizu milijardu evra.
- Da smo radili kako treba, sigurno bi se uštedela trećina novca, a koridori, i to posebno onaj 10, bili bi davno završeni – istakao je Rodić. - Prethodne vlade, prethodni ministri i ministarstva svakao snose odgovornost za odugovlačenje i štetu koju su pretrpeli i država i budžet, i to pre svega zato što se u izgradnju ulazilo bez pravih planova, nije urađena eksproprijacija, nije urađeno mnogo toga što se moralo uraditi. Najgore je što su svih tih godina bile zapostavljene domaće kompanije, a favorizovani stranci, i to neopravdano. Stranci su radili i nadzor iako i mi imamo vrhunske komapanije koje su to mogle uraditi i bolje i jeftinije.
To kako smo i gde gubili novce Rodić ilustruje primerom da se auto-putevi grade iz više desetina deonica od po nekoliko kilometara, da se radovi po tim segmentima preskaču pa se posle mehanizacija vraća na ono što je preskočeno. Poslovi su ugovarani po jednim cenama, a kasni su tražene doplate...
- Bilo bi normalno da se na izgradnji auto-puta angažuje najviše destak kompanija, pa daju glavni izvođač i podizvođači. Međutim, na našim koridorima bilo je angažovano oko 240 različitih preduzeća, što je gotovo apsurdno. Da stvar bude još gora, polovina tih firmi imala je od jednog do deset zaposlenih. Šta su te i takve firme radile na tako ozbiljnim projektima, trebalo bi svi da se zapitamo – kaže Rodić, i dodaje da i tu leži odgovor na pitanje zašto smo izgradnju auto-puteva trećinu preplatili.
Rodić kaže i da naša građevinska operativa, koja je velikim delom unazađena, može uspešno završiti izgradnju koridora, ali da joj država mora dati šansu. Da ovako dalje neće ići, potvrdila je i potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, koja je najavila velike promene u javnim i svim drugim preduzećima koja se bave putevima i koridorima. Ona je rekla da bi Koridori 10 i 11 trebalo da budu završeni do 2016. godine.
- Do sada je bilo mnogo odugovlačenja i kašnjenja, što je skupo koštalo građane Srbije, i učiniću sve da se rokovi od sada doslovno poštuju i neću imati razumevanja za nerad – rekla je Zorana Mihajlović.
O vanrednoj kontroli na deonici Koridora 11 kod Uba, ministarka je rekla da nema gradilišta koje neće obići, „ne jednom, već onoliko puta koliko je potrebno da se neki posao završi“.
- Na terenu će biti prisutni i državni sekretari, pomoćnici, a inspekcije će morati da rade mnogo aktivnije. Svi ćemo morati da se ponašamo mnogo odgovornije ako želimo da ispoštujemo rokove koje smo kao Vlada postavili – istakla je Zorana Mihajlović.
Od Olimpijade pa nadalje
Gotovo svakodnevno smo slušali izjave ministara da je izgradnja Koridora 10 kroz Srbiju naš prioritet, od kojeg ne samo da zavisi razvoj domaće privrede već i evrointegracije! To se pokazalo tačnim. Kako smo gradili auto-puteve, tako smo razvijali i privredu i išli u evrointegracije. Inače, treba podsetiti na to da su optimistički i nerealno najvaljivalo da će Koridor 10 biti završen do početka Olimpijskih igara u Grčkoj, a to je bilo 2004. godine. Umesto toga, političari su godinama obećavali zvršetak silnih kilometara, a bili smo srećni kada su godišnje završavali dvadesetak.