Zakršteni hrast u selu Savinac kod Takova, star najverovatnije više od 600 godina, mogao bi da dovede u pitanje radove na izgradnji auto-puta Beograd-Preljina na Koridoru 11. Milutin Ignjatović, direktor Saobraćajnog instituta CIP, kaže da je nemoguće preprojektovati auto-put, jer se hrast nalazi između dva tunela. Osim toga, tvrdi on, na tom delu trase postoje i tri mosta za koje su izliveni stubovi. Jedino preostaje da stablo bude izmešteno.
- Pri projektovanju smo imali u vidu stoletni hrast, ali nismo imali drugog izbora – tvrdi Ignjatović.
Alternativa je bila da trasa auto-puta ide kroz Ovčar banju, što je prvobitno i bilo planirano, ali u tom slučaju stradalo bi dvadesetak manastira zbog miniranja brda i probijanja tunela. Radi njihovog očuvanja trasu su prebacili na Takovo.
- Lokalna zajednica je tražila da ne diramo školu, da sačuvamo crkvu... Kao savesni projektanti tražili smo mišljenje Zavoda za zaštitu prirode za hrast zapis i dobili od njih uslove za projektovanje, jer drvo nije uživalo nikakvu zaštitu – objašnjava direktor CIP-a.
Projekat je bio na javnom uvidu, prošao sve komisije i revizije i niko se nije bunio. Čak niko od meštana i starešina crkve se nije bunio dok mašine nisu stigle do drveta – kaže Ignjatović.
Velimir Ilić, ministar građevinarstva je pre nekoliko dana rekao da će hrast biti sačuvan i premešten na drugu lokaciju.
- Sada je nemoguće izbeći stablo, jer se ne sme napraviti krivina pre tunela, tako da ono mora da se skloni – naveo je ministar, precizirajući da su projektanti bili na terenu, ali da ne postoji mogućnost da stablo ostane tu gde je sada.
Goran Rodić, građevinski stručnjak, kaže da preprojektovanje i izmeštanje trase ne bi naročito poskupelo i usporilo radove, ali bi moglo da bude opasno sa stanovišta bezbednosti saobraćaja.
- Kada se radi projekat traži se najoptimalnije rešenje uz poštovanje svih propisa i standarda. I svako odstupanje od toga može da bude opasno. Preprojektovati autoput i praviti krivine između tunela je suludo. Mnogo je jednostavnije naći pogodno tle i izmestiti hrast. To smo mnogo puta do sada radili. Izmeštali smo čitave zgrade u Beogradu i ne vidim nikakav problem da premestimo hrast – ističe Rodić.
Sa građevinskog aspekta prema rečima Ratomira Todorovića, direktor "Planuma", firme koja na Koridoru 11 gradi tunele nije komplikovano izmestiti trasu.
- Sve se može rešiti, ali o tome isključivo odlučuje onaj ko plaća, odnosno "Koridori Srbije". U slučaju izmeštanja trase ne bismo bili u vremenskom zaostatku, jer bismo se samo prebacili na drugi deo trase, dok ovaj ne bude spreman za gradnju – kaže Todorović.
U "Koridorima Srbije" nisu se izjasnili o tomr kako će rešiti ovaj problem, jer on nije samo finansijski, već zadire i u narodno verovanje.