Na sastanku Udruženja poslodavaca putne privrede "Putar" i Samostalnog sindikata putara konstatovano da se ova privredna grana nalazi pred potpunim kolapsom. Kraj njenog postojanja ne meri se više mesecima, već nedeljama, što će dovesti do gubitka od osam do deset hiljada radnih mesta već krajem ovog leta, navodi se u saopštenju Republičkog sindikata putara.
S obzirom na tešku situaciju u ovoj oblasti, predsednica Sindikata Sonja Vukanović kaže da će i poslodavci i sindikati još jednom zahtevati prijem kod najviših državnih zvaničnika i njihovu intervenciju, uz istovremeno pokretanje postupka, za stavljanje van snage uredbe kojom su nezakonito oduzeta izvorna sredstva putne privrede, što je dovelo do katastrofe.

Istovremeno, sindikat će krajem maja početi sa protestnim akcijama u Beogradu i širom Srbije koje će trajati sve dok se ne ispuni zahtev o vraćanju sredstava putnoj privredi. Vukanovićeva objašnjava da članovi Samostalnog sindikata putara Srbije i svi radnici u putnoj privredi nemaju više izbora. Ili će, kaže, uspeti u ovoj borbi, ili će oni i njihove porodice ostati bez hleba.
Putari su krenuli nizbrdo nakon što je Vlada Srbije prošle godine ukinula izdvajanje od 20 odsto iz akciza na naftne derivate, što je iznosilo godišnje oko 18 milijardi dinara, a umesto toga odobrila subvencije od 8,8 milijardi, od kojih je do danas ostala dužna pola milijarde dinara. Za ovu godinu planirane su još manje subvencije u iznosu od samo 5,4 milijarde, pa je drastično smanjen obim sredstava za puteve.
"Putevi Srbije" ove godine zbog velikih obaveza neće uspeti da odvoje više od devet milijardi dinara za održavanje (uprkos očekivanom prihodu od oko 20 milijardi od subvencija i putarine), od kojih su već potrošene tri milijarde za zimsko održavanje, tako da od preostalih šest milijardi – kada se namire razne obaveze, za održavanje od aprila do novembra neće biti više od 320 miliona dinara mesečno, koliko je pre iznosila realizacija samo jednog od 30 putarskih preduzeća. Tako mala sredstva ne omogućavaju ništa više od održavanja gole signalizacije i krpljenja udarnih rupa.
U Sindikatu kažu da svako ko stane na benzinskoj pumpi i napuni rezervoar s gorivom trebalo bi da je platio deo održavanja puta po kome vozi. Kako su izračunali, ako bi se vratilo izdvajanje iz akcize od 20 odsto, prihod bi se povećao za 18 milijardi. Spremni su da pregovaraju i o manjem povratku sredstava iz akcize - do 15 procenata, koji bi omogućio priliv sredstava od 12 milijardi dinara. Sonja Vukanović upozorava da bez takvog dogovora putari nemaju više šta da traže na putevima.






























;