Za potrebe izgradnje nove železničke stanice na Novom Beogradu, u Bloku 42, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture podnelo je zahtev za procenu potrebe izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu. Ovaj važan projekat biće realizovan u pet faza, a izvođenje različitih etapa moći će da teče paralelno, nezavisno od redosleda.
Železnička stanica Novi Beograd (Foto: Zahtev za odlučivanje o potrebi izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu)
Prema idejnom rešenju koje je pripremila firma AM Constructions, na bazi ranijih arhitektonskih koncepata profesora Vladimira i Milana Lojanice, predviđa se niz ključnih objekata i infrastrukturnih rešenja, piše portal eKapija.
Prva faza obuhvata izgradnju glavnog staničnog objekta, koji će biti orijentisan ka budućem staničnom trgu duž ulice Milutina Milankovića. Zgrada će biti povezana sa tramvajskim terminalom i imaće četiri nadzemne etaže i podzemnu garažu sa 57 parking mesta.
U prizemlju će se nalaziti informativni punktovi, šalterske službe, garderobe i kafići, dok će viši spratovi služiti za upravne kancelarije, tehničke prostorije i restoransku zonu.
Druga faza, podeljena na dve celine (2a i 2b), obuhvata izgradnju zatvorenog vestibila ispod železničkog mosta i postavljanje novih nadstrešnica iznad perona. Vestibil će omogućiti povezanost sa peronima, stanicom na urbanoj magistralnoj pruzi (UMP), autobuskom i tramvajskom stanicom, kao i parkingom.
Predviđeni su eskalatori, liftovi, stepeništa, čekaonice i poslovni lokali. Nadstrešnice iznad perona biće izrađeni od čelične konstrukcije sa staklenim i aluminijumskim oblogama U zonama najvećeg zadržavanja putnika predviđene su bočne barijere koje će štiti od vetra i padavina.
Treća faza, kako navodi eKapija, fokusira se na izgradnju pešačkog objekta koji će povezivati železničku i autobusku stanicu. Planira se uređenje prostora sa lokalima, javnim toaletima, garderoberima i tehničkim službama, koristeći postojeći aneks ispod UMP-a.
Četvrta faza predviđa izgradnju staničnog trga ispred železničke stanice. Trg će imati ulične svetiljke, podne i dekorativne reflektore, klupe, a biće obogaćen fontanama i zelenim površinama. Biće postavljene i taktilne staze za osobe sa invaliditetom.
Peta faza obuhvata formiranje staničnog trga ispred objekta NCR, sa akcentom na dodatno ozelenjavanje, dok će rasveta i arhitektonska rešenja biti usklađena sa prethodno uređenim delovima kompleksa.
Paralelno sa planiranjem izgradnje, Ministarstvo je otvorilo tender za izbor firme koja će vršiti stručni nadzor nad realizacijom projekta, uključujući i rekonstrukciju postojećeg mosta.
Ukupna vrednost projekta procenjuje se na oko 138 miliona evra, podseća eKapija. Od toga, 70 miliona evra namenjeno je izgradnji nove stanice, a 40 miliona za obnovu mostovske konstrukcije, dok potrošnja preostalih 28 miliona evra još nije detaljno definisana.