Greenroads - standard za zelene puteve pokrenut u SAD

22.01.2010. | Gradjevinarstvo.rs

U SAD je pokrenut novi standard za puteve - Greenroads. Poput LEED-a u zgradarstvu želja je da standard izvrši pritisak na graditelje da prave zelene puteve koji će činiti manje štete okolini. Iako je i dalje daleko od održivog rešenja, jednom se moralo početi.

Oko 6,5 miliona kilometara autoputeva u SAD čini oko 10% svih puteva na planeti, a izgradnja i održavanje svake milje (1.609,344 metara) zahteva onoliko energije koliko troši 200 domova u toj zemlji godišnje. Problem je očit kada se uzme u obzir da prosečno domaćinstvo u SAD troši više od kuća bilo gde drugde u svetu (oko 8.900kW/h električne energije godišnje - izvor: Electrical Energy, Grolier Incorporated, 1998, izdanje od 2000. godine).

Izgradnja i održavanje puteva godišnje koštaju SAD oko 85 milijardi dolara, troše više sirovina nego 1.000 domaćinstava i proizvode više otpada nego 1.200 domaćinstava u SAD godišnje.

Istraživači sa Univerziteta u Vašingtonu i građevinska kompanija CH2M Hill zato su pokrenuli prvi sistem sertifikacije održivosti putne infrastrukture, po ugledu na LEED program za zelene zgrade - Greenroads (zeleni putevi).

Greenroads vrši procenu sveukupnog uticaja puteva na prirodno i socijalno okruženje, uzimajući u obzir sve: od građevinskih materijala i načina gradnje do zagađenja bukom, od uticaja na prirodna staništa do biciklističkih staza.

Projekti moraju podneti brojnu dokumentaciju: izvođački projekat, podatke o otpadu, zagađenju, životnom ciklusu... Dodatni poeni se stiču na uporebi recikliranih ili lokalnih resursa, smanjenje potrošnje fosilnih goriva, minimiziranjem upotrebe vode i implementiranjem savremenih sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem.

- Trudili smo se da obuvatimo sve tipove drumskih saobraćajnica - kaže Steve Muench, docent na katedri za građevinsko inženjerstvo i zaštitu životne sredine na Univerzitetu u Vašingtonu - Na primer, u urbanim sredinama treba više da razmišljate o izgradnji što dugotrajnijeg površinskog sloja sa što manje potrebe za održavanjem, ili da smanjite buku. Sa druge strane, kada gradite autoput, treba da se fokusirate na tretman atmosferskih voda i prelaze za divlje životinje.

Greenroads sistem već ima podršku per državnih institucija u vezi sa transportom a Univerzitet trenutno prati 15 studija slučaja da vide na koji će način ovaj sistem rangiranja uticati na potrošnju energije, emisiju CO2, i naravno - cenu.

- Mislimo da početna investicija može biti nešto viša, ali ukoliko posmatrate dugoročno (onako kako se putevi i grade) svakako ćete biti u ogromnoj prednosti - kaže Muench:

- Pogledajte samo šta se dogodilo sa zelenim zgradama. Ceo program LEED sertifikacije nastao je kao dobrovljan, ali je evoluirao i sada skoro 300 vladinih i obrazovnih tela donosi propis da sve njihove nove zgrade moraju imati LEED setrtifikat. To više nije dobrovoljno, nije mogućnost: zahtevano je. Sa Greenroads standardom želimo da pokrenemo ovu industriju u pravom smeru - zaključuje Muench.

Graditelji puteva ističu da su već usvojili neke od ekoloških praksi. Udruženje cementara PCA (Portland Cement Association) tvrdi da su smanjili potrošnju energije za skoro 40% u poslednjih 40 godina, i da se godišnje za izgradnju puteva koristi oko 2 miliona tona recikliranog materijala.

Međutim, još uvek oko 95% agregata dolazi direktno iz kamenoloma, a očekuje se da će ulaganje u puteve 2010. godine biti za oko 8% veće - SAD su još uvek daleko od zaista održivih puteva.

- Trenutno smo na donjoj strani skale: proizvodimo otpad koji nije upotrebljiv, uzimamo mnogo više od onoga što vraćamo i utičemo na ekosisteme više nego što bi trebalo - priznaje Muench - Sa Greenroads sertifikacijom zapravo pokušavamo da napravimo malo manje štete.

Linkovi:

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Саша 30.06.2020.
Имам проблеме које сте описали. Две куће у...
Darko 22.06.2020.
Težište gužve će se preneti na raskrsnicu K...
Milan 16.06.2020.
Na zgradi u ulici Stanislava Sremčevića 1 u...
Bozo Ristanović 15.06.2020.
U periodu od pet godina nakon izgradnje hid...
Шумадинац 15.06.2020.
Нема разлога да се и јужни део пруге не изг...