Greenroads - standard za zelene puteve pokrenut u SAD

22.01.2010. | Gradjevinarstvo.rs

U SAD je pokrenut novi standard za puteve - Greenroads. Poput LEED-a u zgradarstvu želja je da standard izvrši pritisak na graditelje da prave zelene puteve koji će činiti manje štete okolini. Iako je i dalje daleko od održivog rešenja, jednom se moralo početi.

Oko 6,5 miliona kilometara autoputeva u SAD čini oko 10% svih puteva na planeti, a izgradnja i održavanje svake milje (1.609,344 metara) zahteva onoliko energije koliko troši 200 domova u toj zemlji godišnje. Problem je očit kada se uzme u obzir da prosečno domaćinstvo u SAD troši više od kuća bilo gde drugde u svetu (oko 8.900kW/h električne energije godišnje - izvor: Electrical Energy, Grolier Incorporated, 1998, izdanje od 2000. godine).

Izgradnja i održavanje puteva godišnje koštaju SAD oko 85 milijardi dolara, troše više sirovina nego 1.000 domaćinstava i proizvode više otpada nego 1.200 domaćinstava u SAD godišnje.

Istraživači sa Univerziteta u Vašingtonu i građevinska kompanija CH2M Hill zato su pokrenuli prvi sistem sertifikacije održivosti putne infrastrukture, po ugledu na LEED program za zelene zgrade - Greenroads (zeleni putevi).

Greenroads vrši procenu sveukupnog uticaja puteva na prirodno i socijalno okruženje, uzimajući u obzir sve: od građevinskih materijala i načina gradnje do zagađenja bukom, od uticaja na prirodna staništa do biciklističkih staza.

Projekti moraju podneti brojnu dokumentaciju: izvođački projekat, podatke o otpadu, zagađenju, životnom ciklusu... Dodatni poeni se stiču na uporebi recikliranih ili lokalnih resursa, smanjenje potrošnje fosilnih goriva, minimiziranjem upotrebe vode i implementiranjem savremenih sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem.

- Trudili smo se da obuvatimo sve tipove drumskih saobraćajnica - kaže Steve Muench, docent na katedri za građevinsko inženjerstvo i zaštitu životne sredine na Univerzitetu u Vašingtonu - Na primer, u urbanim sredinama treba više da razmišljate o izgradnji što dugotrajnijeg površinskog sloja sa što manje potrebe za održavanjem, ili da smanjite buku. Sa druge strane, kada gradite autoput, treba da se fokusirate na tretman atmosferskih voda i prelaze za divlje životinje.

Greenroads sistem već ima podršku per državnih institucija u vezi sa transportom a Univerzitet trenutno prati 15 studija slučaja da vide na koji će način ovaj sistem rangiranja uticati na potrošnju energije, emisiju CO2, i naravno - cenu.

- Mislimo da početna investicija može biti nešto viša, ali ukoliko posmatrate dugoročno (onako kako se putevi i grade) svakako ćete biti u ogromnoj prednosti - kaže Muench:

- Pogledajte samo šta se dogodilo sa zelenim zgradama. Ceo program LEED sertifikacije nastao je kao dobrovljan, ali je evoluirao i sada skoro 300 vladinih i obrazovnih tela donosi propis da sve njihove nove zgrade moraju imati LEED setrtifikat. To više nije dobrovoljno, nije mogućnost: zahtevano je. Sa Greenroads standardom želimo da pokrenemo ovu industriju u pravom smeru - zaključuje Muench.

Graditelji puteva ističu da su već usvojili neke od ekoloških praksi. Udruženje cementara PCA (Portland Cement Association) tvrdi da su smanjili potrošnju energije za skoro 40% u poslednjih 40 godina, i da se godišnje za izgradnju puteva koristi oko 2 miliona tona recikliranog materijala.

Međutim, još uvek oko 95% agregata dolazi direktno iz kamenoloma, a očekuje se da će ulaganje u puteve 2010. godine biti za oko 8% veće - SAD su još uvek daleko od zaista održivih puteva.

- Trenutno smo na donjoj strani skale: proizvodimo otpad koji nije upotrebljiv, uzimamo mnogo više od onoga što vraćamo i utičemo na ekosisteme više nego što bi trebalo - priznaje Muench - Sa Greenroads sertifikacijom zapravo pokušavamo da napravimo malo manje štete.

Linkovi:

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nemanja Rodić 05.11.2019.
Bravo,molim vas da pošaljete ekipu da okrpi...
Milan 09.10.2019.
Da, sve je to lepo u teoriji. Međutim kao i...
Maxs 24.09.2019.
Pa neka plate 50€ i neka prijave radnike na...
Darko 23.09.2019.
Teško da će neko južno od Save da se vraća ...
Шумадинац 16.09.2019.
1. Смедерево - Зрењанин - Кикинда - Хоргош....