Kako je mogla da izgleda prva beogradska žičara

25.09.2014. | Zoran Nikolić | Večernje novosti

Pregršt originalnih ideja krasilo je međuratni Beograd, koji je posle Prvog svetskog rata počeo da se oporavlja i da se širi. Nadolazeća tehnologija iznedrila je mnoge ideje, od kojih na jednu nailazimo u Istorijskom arhivu Beograda.

U ovoj instituciji sačuvani su mnogi nacrti i planovi originalnih zgrada, saobraćajnih rešenja i drugih ideja koje su vodile ka stvaranju modernog grada, ali zbog nekih razloga nisu ostvareni.

Jedna od ideja je takozvani vazdušni tramvaj, preteča žičare koja je osmišljena još 1922. godine. U Arhivu je sačuvan nacrt „Građevinsko-tehničkog preduzeća Šumadija“ koje je osmislilo povezivanje Beograda i Zemuna žičarom koja bi vozila preko teritorije Novog Beograda. „Vazdušni tramvaj“ trebalo je da vozi od desne savske obale preko Save, koju bi prešao u blizini današnjeg Muzeja savremene umetnosti i uz obalu bi nastavio dalje ka Zemunu.

Interesantno, istovremeno je ponuđen još jedan projekat, koji je predložila zagrebačka firma „Čavlina i Sladoljev“, a njegova trasa bila je zemišljena od Kalemegdana, preko Velikog ratnog ostrva do Zemuna.

Iako je ovaj vid transporta delovao veoma atraktivno, trebalo je da bude relativno brz i ostavljao je utisak kako je Beograd tehnološki ravnopravan sa drugim evropskim prestonicama, ondašnje gradske vlasti su se ipak odlučile za tramvaje i autobuse, kao najsigurniji vid prevoza putnika.

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Шумадинац 16.09.2019.
1. Смедерево - Зрењанин - Кикинда - Хоргош....
Darko 09.09.2019.
Po zakonu za sve nelegalno izgrađene objekt...
Miodrag 27.08.2019.
Jedno pitanje. Šta ako je investitor NN lic...
Mladen 20.08.2019.
Mogao je put za Cacak i preko Panceva, srec...
Nikola K. 12.08.2019.
Oni koji to rade nisu normalni. Taj kip je ...