Integrativna transparentnost: Muzej Luvr-Lens

07.02.2013. | Detail

Decentralizacija francuskih kulturnih institucija se nastavlja. Nakon Centra Pompidu u Mecu, najposećeniji muzej na svetu se takođe odlučio za proširenje u pokrajinskoj oblasti. Aneks Luvra u severnom francuskom gradu Lens ima za cilj da revitalizuje strukturalno slab Nord-Pas regije Kalais - ali bez očiglednog nametanja. Novi muzej je zvanično otvorio predsednik Francuske Oland 4. decembra 2012. godine.

Arhitekte zaslužne za ovaj muzej su Kazujo Seđima i Rjue Nišizava iz arhitektonskog biroa SANAA sa sedištem u Tokiju, Japan. Oni su o projektu rekli: „Mi smo želeli da imamo otvorenu kuću, jednu koja bi bila otvorena za društvo, posetioce, kao i za sve ljude koje žive u gradu“, rekao je Seđima. Dodatno objašnjenje je izneo arhitekta Nišizava: „Priroda i arhitektura su nerazdvojni. Osoba ne doživljava baštu ili kuću zasebno. Zato je kontinuitet prirode i arhitekture bio jedan od najvažnijih aspekata za nas u ovom projektu.“

Najveće naslage uglja u Evropi se mogu naći u Lensu - crne piramide naslagane u savršenoj geometriji. One su klasifikovane kao svetska kulturna baština od strane UNESCO-a ove godine. Odluka da se preseli u region gde se eksploatisao uglj ilustruje odlučnost novog muzeja da doprinese transformaciji rudarskog područja zadržavajući u životu sećanje na industrijsku prošlost.

Muzej Luvr-Lens se nalazi na ledini na vrhu značajnog iskopa uglja. Njega je priroda polako povratila od zatvaranja 1960. godine, iako su ostale neznatne elevacije zbog iskopa iz rudnika uglja.

Radeći u timu sa pejzažnim arhitektama, dizajnerima muzeja i građevinskim inženjerima, japanske arhitekte u birou SANAA su došli do rešenja koje je niskog rasta od metala i stakla. Ispostava Luvra je lako dostupna i ona se stapa sa pejzažom harmonično, nedozvoljavajući mu da dominira. Izložbeni prostor od 28.000 metara kvadratnih je podeljen u pet pravaougaonih struktura povezanih zajedno na 20 hektara zemljišta.

„Da bi se vizuelno i fizički otvorila lokacija, glavna zastakljena oblast sadrži rupu u središtu zgrade. Ova delikatna staklne kutija služi kao ulazni hol u muzej i on je pravi javni prostor za grad Lens. On je transparentan i otvara se u više pravaca na lokaciji, i možete preko njega doći do različitih delova grada. Prostori su suzdržani od strane fasade od eloksiranog, poliranog aluminijuma koji ima zamagljen i maglovit izgled kontura lokacije, refleksija koje se menjaju u zavisnosti od okoline i raspoložive svetlosti.“ (SANAA)

Velikodušno projektovan transparentna ulazna zgrada (68,5 sa 58,5 metara) prima posetioce iz raznih pravaca i nudi poglede na park i grad Lens. Broj uslužnih ostrva deluju kao da slobodno plutaju unutar hale. Stakleni „mehurići“ visine tri metara smeštaju prostore kao što su kafeterija, prodavnica knjiga i muzejskih suvenira ili prostore u kojima posetioci mogu da se povuku i odmore. Servisni, skladišteni i radni prostori se nalaze u nižim niovima i njima se može pristupitu iz predsoblja.

Celokupni ansambl zgrade prostire se u dužini od 360 metara na obe strane centralnog foajea. Iako velika galerija istočno od glavnog hola uglavnom smešta zbirke Luvra, konvencijalne podele na sekcije koje bi se mogle očekivati se ovde ne nalaze. Sadržane u ovoj „Velikoj galeriji“, nalazi se 205 umetničkih dela na površini od 3.000 metara kvadratnih, predstavljajući dela od 3.500 p.n.e. do polovine 19. veka, bez ikakve podele po vrsti ili poreklu. Slobodni prostor cele galerije ohrabruje posetioce da učestvuju u turi istraživanja istorije.

„Svetlost je veoma važna za nas. Ovaj prostor ima posebnu vrstu svetlosti. U odnosu na Japan, upadni ugao svetlosti je plići, svetlo je hladnije i mi smo želeli da odgovorimo na ovo specijalno svetlo... velika količina dnevne svetlosti u zgradi je bila generalno važna za nas - zbog njenog kvaliteta i atmosfere, ali i zbog pratećih refleksija. Refleksije izložbi, kao i posetioca na aluminijumskim zidovima dovodi do posebnog odnosa između posmatrača i objekata.“ (Kazujo Seđima)

Više o projektu:

Klijent: Regionalni savet Nord-Pas de Calais
Arhitektura: SANAA
Dizajn muzeja: Imrey Culbert Architects, New York
Pejzažna arhitektura: Mosbach Paysagistes, Paris
Građevinski inženjeri i dizajn fasade: Bollinger + Grohmann, Frankfurt am Main
Muzeografija: Studio Adrien Gardère
Period izgradnje: 2010-2012
Otvoren: 4. 12. 2012.
Cena: 150 miliona evra
Ukupna površina: 28.000 kvadratnih metara
Ukupna izložbena površina: 7.000 metara kvadratnih (Velika galerija: 3.000 metara kvadartnih)
Površina fasade: 6.600 metara kvadratnih
Auditorijum: 280 mesta
Ukupan parking prostor: 20 hektara
Broj posetioca koji se očekuje: 700.000 u prvoj godini, nakon toga oko pola miliona svake godine

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Mladen 20.08.2019.
Mogao je put za Cacak i preko Panceva, srec...
Nikola K. 12.08.2019.
Oni koji to rade nisu normalni. Taj kip je ...
Goran 10.07.2019.
Kada ce da se uradi put Sremska gazela u Do...
Dragana Tošić 27.06.2019.
Poštovani, molim Vas za kontakt firme u S...
Darko 13.05.2019.
Gondola? Zbogom Kalemegdanu u UNESCO kultur...