Nemački naučnici predstavili su inovativno rešenje koje bi moglo da promeni način na koji se održavaju asfaltni putevi. Reč je o pametnoj tkanini sa ugrađenim senzorima, osmišljenoj da otkriva oštećenja u dubinskim slojevima asfalta i to bez potrebe za bušenjem ili destruktivnim testiranjem.

Materijal se postavlja direktno unutar asfaltne podloge (Foto: Fraunhofer WKI)
Tim istraživača sa Fraunhofer instituta za istraživanje drveta (Wilhelm-Klauditz-Institut - WKI) u saradnji sa projektom SenAD2 razvio je bio-baziranu tkaninu koja sadrži provodne žice.
Ovaj materijal se postavlja direktno unutar asfaltne podloge i meri naprezanje i deformacije u baznom sloju. Prikupljeni podaci se analiziraju pomoću veštačke inteligencije kako bi se u realnom vremenu pratilo stanje puta.
Promene u strukturi puta utiču na električnu otpornost tkanine, što omogućava neprekidno prikupljanje podataka o stanju kolovoza. Interakcija senzora i algoritama veštačke inteligencije treba da omogući efikasnu procenu stanja putne infrastrukture.
Tradicionalne metode održavanja oslanjaju se na vizuelnu procenu oštećenja ili na invazivne postupke bušenja kako bi se analizirali dublji slojevi.
To često dovodi do skupih i neefikasnih popravki koje zaustavljaju saobraćaj i dodatno oštećuju putnu konstrukciju. Nova tehnologija omogućava praćenje širih površina bez fizičkog narušavanja puta.

Postavljanje sloja asfalta preko pametne tkanine (Foto: Fraunhofer WKI)
Kako navodi Christina Haxter iz Fraunhofer WKI instituta cilj je da se omogući dugoročno planiranje i kontinuirano praćenje promena stanja puta, što bi doprinelo efikasnijem upravljanju održavanjem.
Sistem omogućava stalni uvid u stanje asfalta i olakšava odluke o trenutku i mestu neophodnih sanacija. Iako ne produžava vek trajanja puteva, značajno unapređuje monitoring.
Pametna tkanina izrađena je od lana, prirodnog i obnovljivog materijala, i isprepletena izuzetno tankim provodnim žicama čiji prečnik iznosi manje od jednog milimetra. Ove žice se integrišu u tkaninu tokom samog procesa tkanja, što povećava otpornost na pomeranje i klizanje tokom ugradnje.
Haxter objašnjava da je materijal konstruisan tako da podnese težinu kamiona i mašina koje se koriste u izgradnji. Proizvodi se na specijalizovanom razboju i može imati širinu do 50 centimetara i bilo koju dužinu, što ga čini pogodnim za široku upotebu.
.jpg)
Materijal je konstruisan tako da podnese težinu kamiona i mašina (Foto: Fraunhofer WKI)
Kada se ugradi, senzori tkanine prikupljaju podatke koje prosleđuju jedinici pored puta, gde se oni čuvaju i analiziraju. Softver koji pokreće veštačka inteligencija potom interpretira informacije, identifikuje obrasce oštećenja i predviđa način na koji će se put dalje trošiti.
Sve se to prikazuje putem digitalne kontrolne table, dostupne ne samo državnim službama, već i preduzećima, zajednicama i korisnicima puta.
Pošto je laboratorijsko testiranje uspešno završeno, sistem je postavljen na ravni deo puta u industrijskoj zoni gde se prati kako se otpor senzora menja pod opterećenjem vozila.
Ova tehnologija predstavlja veliki korak ka pametnijem, održivijem i manje invazivnom održavanju puteva, uz značajno smanjenje troškova i prekida saobraćaja.





























;