Kinezi u Srbiji rade na tri auto-puta, mostu preko Dunava i na modernizaciji termoelektrane „Kostolac“. Ovi poslovi vredni su ukupno 2,2 milijarde evra. Toliki kredit Srbija će morati da vrati uz trenutno najpovoljnije kamate i delimično zapošljavanje domaćih građevinara.
Kompanije iz najmnogoljudnije zemlje sveta gde god rade sa sobom vode i kompletnu građevinsku operativu – firme, inženjere, stručnjake, ali i radnike na terenu. Tako je i u Srbiji.
Krajem decembra, Srbija je sklopila predugovor za izgradnju dva auto-puta u Srbiji – Moravski koridor od Pojata do Preljine i auto-put Novi Sad-Ruma. Izgradnju ovih puteva finansiraće kineska Eksim banka, pod, kako kažu u Vladi Srbije, veoma povoljnim uslovima. Rok otplate je 20, a grejs period pet godina. Maksimalna kamata 2,5 odsto. Predviđeno je da domaće firme učestvuju u realizaciji projekta sa 45 odsto, a prosečna izgradnja po kilometru koštaće 4,72 miliona evra.
- Bilo bi najbolje kada bismo imali para i stručnosti da sami izgradimo infrastrukturu – kaže ekonomista Aleksandar Stevanović. - Međutim, pokazalo se da naša država nije sposobna da napravi ni pet kilometara auto-puta. S obzirom na to da nemamo izbora, kineske investicije su dobro rešenje.
Kinezi će ove godine kreditirati i izgradnju dela Koridora 11 od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga. Srbija će ovaj projekat platiti 333 miliona dolara. Učešće kineske kompanije u projektu iznosiće 51, a srpskih preduzeća 49 odsto. Ukupno angažovanje radne snage iz Srbije na ovom slučaju biće oko 70 odsto.
- Očekujem da će kineski krediti podići naša građevinska preduzeća – kaže Ratomir Todorović, generalni direktor građevinske firme „Planum“. - Mogli smo kredit, koji nam je neophodan, da potražimo i kod drugih, poput Evropske banke za obnovu i razvoj. To se pokazalo kao jako loše za domaću privredu, jer naša preduzeća nisu mogla da dobiju posao ni na jednom tenderu, već je EBRD samo dovodila svoje firme. Čak i kada smo bili najjeftiniji, poput mosta kod Beške. Kinezi nude da zaposle bar pola naših radnika.
Ipak, stručnjaci misle da dodatno zaduživanje nije dobar potez srpske države. Naš javni dug i ovako je preveliki i srljamo u pravcu propadanja, pa umesto da se „ukopavamo“ u kredite, trebalo bi da pokrenemo domaću građevinsku industriju.
- Nisam siguran da je pametno da se zadužujemo kod stranaca, a da svoju operativu ostavljamo kod kuće bez posla - kaže Goran Rodić, predsednik Udruženja za građevinarstvo, u Privrednoj komori Srbije. - Umesto da upošljavamo sopstvene kapacitete, nama pored puteva ostane pozamašan kredit.
Projekat koji ćemo najranije dobiti iz kineskih kredita je most Zemun-Borča.
Mazut iz Srbije Podstrek za našu privredu mogao bi da bude kupovina građevinskog materijala, potrebnog za izgradnju tri auto-puta. U ministartvu građevine ističu da će u radovima biti korišćeni domaći kamen, mazut i bitumen. - Većinu materijala za puteve, firme neće donosti iz Kine, već će ga kupovati u Srbiji – kaže Milan Bojović, direktor „Puteva Užice“. - Situacija je drugačija pri obnovi termoelektrana, gde najveći deo kredita „ide“ na stranu opremu. |