PRIJAVA-468X60-BANNER

Kinezi grade kilometre puteva

09.01.2013. | Novosti

Kinezi u Srbiji rade na tri auto-puta, mostu preko Dunava i na modernizaciji termoelektrane „Kostolac“. Ovi poslovi vredni su ukupno 2,2 milijarde evra. Toliki kredit Srbija će morati da vrati uz trenutno najpovoljnije kamate i delimično zapošljavanje domaćih građevinara.

Kompanije iz najmnogoljudnije zemlje sveta gde god rade sa sobom vode i kompletnu građevinsku operativu – firme, inženjere, stručnjake, ali i radnike na terenu. Tako je i u Srbiji.

Krajem decembra, Srbija je sklopila predugovor za izgradnju dva auto-puta u Srbiji – Moravski koridor od Pojata do Preljine i auto-put Novi Sad-Ruma. Izgradnju ovih puteva finansiraće kineska Eksim banka, pod, kako kažu u Vladi Srbije, veoma povoljnim uslovima. Rok otplate je 20, a grejs period pet godina. Maksimalna kamata 2,5 odsto. Predviđeno je da domaće firme učestvuju u realizaciji projekta sa 45 odsto, a prosečna izgradnja po kilometru koštaće 4,72 miliona evra.

- Bilo bi najbolje kada bismo imali para i stručnosti da sami izgradimo infrastrukturu – kaže ekonomista Aleksandar Stevanović. - Međutim, pokazalo se da naša država nije sposobna da napravi ni pet kilometara auto-puta. S obzirom na to da nemamo izbora, kineske investicije su dobro rešenje.

Kinezi će ove godine kreditirati i izgradnju dela Koridora 11 od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga. Srbija će ovaj projekat platiti 333 miliona dolara. Učešće kineske kompanije u projektu iznosiće 51, a srpskih preduzeća 49 odsto. Ukupno angažovanje radne snage iz Srbije na ovom slučaju biće oko 70 odsto.

- Očekujem da će kineski krediti podići naša građevinska preduzeća – kaže Ratomir Todorović, generalni direktor građevinske firme „Planum“. - Mogli smo kredit, koji nam je neophodan, da potražimo i kod drugih, poput Evropske banke za obnovu i razvoj. To se pokazalo kao jako loše za domaću privredu, jer naša preduzeća nisu mogla da dobiju posao ni na jednom tenderu, već je EBRD samo dovodila svoje firme. Čak i kada smo bili najjeftiniji, poput mosta kod Beške. Kinezi nude da zaposle bar pola naših radnika.

Ipak, stručnjaci misle da dodatno zaduživanje nije dobar potez srpske države. Naš javni dug i ovako je preveliki i srljamo u pravcu propadanja, pa umesto da se „ukopavamo“ u kredite, trebalo bi da pokrenemo domaću građevinsku industriju.

- Nisam siguran da je pametno da se zadužujemo kod stranaca, a da svoju operativu ostavljamo kod kuće bez posla - kaže Goran Rodić, predsednik Udruženja za građevinarstvo, u Privrednoj komori Srbije. - Umesto da upošljavamo sopstvene kapacitete, nama pored puteva ostane pozamašan kredit.

Projekat koji ćemo najranije dobiti iz kineskih kredita je most Zemun-Borča.

Mazut iz Srbije

Podstrek za našu privredu mogao bi da bude kupovina građevinskog materijala, potrebnog za izgradnju tri auto-puta. U ministartvu građevine ističu da će u radovima biti korišćeni domaći kamen, mazut i bitumen.

- Većinu materijala za puteve, firme neće donosti iz Kine, već će ga kupovati u Srbiji – kaže Milan Bojović, direktor „Puteva Užice“. - Situacija je drugačija pri obnovi termoelektrana, gde najveći deo kredita „ide“ na stranu opremu.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Gradjevinarstvo.rs 28.11.2022.
Poštovani Gorane, U tekstu je naveden taj...
Goran 28.11.2022.
Valjalo bi i navesti probleme sa lepkom koj...
DARKO 14.11.2022.
Opet legalizacija? Problem je što država ne...
Rada 24.10.2022.
Bravo za firmu Gem Trade N.Sad. Mogli bi na...
DARKO 17.10.2022.
Bilo bi lepo kada bi posle 10 godina otvori...

;