Prva faza prve linije metroa od Karaburme do Železnika trebalo bi da bude završena 2027. godine

02.11.2020. | Suzana Milošević | Novosti

Uslov da počnemo sa gradnjom budućeg depoa metroa u Makišu je Plan detaljne regulacije Makiškog polja, koji je u izradi, i koji bi trebalo da bude završen do kraja ove godine. Na osnovu Plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu, sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema biće započeta izgradnja prve faze prve linije metroa, od Železnika do Karaburme duga 16,5 kilometara.

To se uklapa i sa završetkom idejnog projekta. Prva faza prve linije trebalo bi da bude završena 2027. godine, ali onda sledi period testiranja i uhodavanja. Važno je da građani shvate da prolazimo ispod srca grada i da je priprema dve trećine posla i da je strpljenje važan element ovakvih velikih projekata. Svaka greška se ovde broji u desetinama ili stotinama miliona evra, dodao je Stanko Kantar, direktor JKP Beogradski metro i voz.

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

On takođe podseća i da je završena prethodna studija izvodljivosti sa generalnim projektom za dve linije beogradskog metroa, a 31. jula ove godine potpisan je ugovor između frnacuskog Egisa i JKP Beogradski metro i voz i Sekretarijata za javni prevoz o izradi Studije izvodljivosti sa idejnim projektom i studijom zaštite životne sredine.

- Za to će nam trebati 19 meseci. S tim što će posebno u okviru toga da se radi idejni projekat Depoa, koji treba da bude završen za sedam meseci. Zato će se sa njegovom gradnjom krenuti ranije. Usaglašeno je da će francuski Alstom raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, a Power China će raditi sve građevinske radove odnosno infrastrukturne objekte - priča Kantar.

Najveći zadatak, kako kaže, biće da kroz ceo proces dođu do optimalnih konstrukcionih i tehnoloških rešenja koje će dovesti do niže cene izgradnje. Ujedno, i da vodimo računa o budućim troškovima eksploatacije i održavanja jer će oni opterećivati budžet narednih 30-50 godina.

Za najsavremenije alate za projektovanje biće obučeni i zaposleni u JKP Beograski metro i voz.

- Koristimo i najmodernije softvere za modelovanje javnog gradskog prevoza i modelovanje šinskih sistema da bismo mogli da učestvujemo u celom procesu. Osim izgradnje samog metroa, cilj nam je da stvorimo bazu stručnjaka koji će biti sposobni da upravljaju metroom kad se izgradi i da budu obučeni za dalje faze metroa. Metro je toliko složen da će biti osnov za stvaranje nove generacije stručnjaka.

- Iz navedenih razloga mi smo do danas imali u okviru izrade idejnog projekta 30 radionica sa Egisom, po svim elementima izgradnje i eksploatacije metroa, kroz koje definišemo parametere sistema i standarde koji će se primenjivati, bliže određujemo trasu linije, preciznije se određuju lokacije stanica... To je vrlo važna faza od koje zavisi izrada idejnog projekta. Cilj je da dođemo do optimalnih rešenja i što se tiče finkcionalnosti sistema, ali i troškova izgradnje, a kasnije troškova eksploatacije za 30 i više godina - priča direktor ovog javnog preduzeća.

Otkriva da će metro biti najsavremeniji, potpuno automatizovan, bez mašinovođe. Pri gradnji, koristiće se najsavremenije tunelske mašine - "krtice". Stanica "Francuska" je pomerena, pa će sada biti ispod Bajlonijeve pijace. Sama lokacija je atraktivnija, skraćuje trasu metroa za 300 metara. Time će se izbeći novoizgrađeni objekti koji su fundirani na šipovima i udaljiće se trasa od Dunava, a ulazi se u povoljnije geološke slojeve tla za izgradnju, kaže Kantar.

- Najveći izazov je savlađivanje novih tehnologija u projektovanju ovako velikih sistema i upravljanju njima, jer oni do sada nisu rađeni u javnom sektoru. Sem tehničkih izazova, zadatak je i pravna regulativa kada je u pitanju metro, jer ona ne postoji. Zbog toga, paralelno sa izradom projekta radimo i na izradi pravne regulative, počevši od zakona koji treba da se uradi za metro i gradsku železnicu kao i podzakonskih akata I standarda koji će se primenjivati. Na primer, Pravilnik o protivpožarnoj zaštiti za javne objekte ne obuhvata objekte u kojima borave ljudi koji su na većoj dubini od 16 metara. Nama je većina stanica na većoj dubini od 16 metara. Da bi se usvojio idejni projekat, moramo da imamo pravni osnov. Bez toga, idejni projekat ne može da prihvati republička reviziona komisija - navodi sagovornik "Novosti".

Prva linija metroa povezaće Železnik i Mirijevo, biće duga 21,3 kilometra i imaće 23 stanice. Druga će povezati železničku stanicu Zemun i Mirijevo, biće duga 19,2 kilometra i imaće 20 stanica. Njih dve će se ukrštati na Savskom trgu. Kroz samu Studiju izvodljivosti radi se konceptualno rešenje treće linije u nekim varijantnim rešenjima da bi se opslužili delovi grada koji nisu pokriveni sa prve dve trase metroa i BG vozom. To su Banjica, Voždovac, deo Novog Beograda ka Surčinu, na kojoj bi trebalo da se nađu i Prokop i autobuska stanica u Bloku 42. Na osnovu generalnog projekta procenjuje se da će prva faza prve linija koštati 1,83 milijardi evra, ali će se to tačno znati po završetku idejnog projekta.

 
Share |

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Игор 14.11.2020.
Хвала Вам што сте поделили знање и искуство...
Darko 09.11.2020.
Bolje da je postao ministar turizma ili pra...
Bibi 04.11.2020.
Ko je raspisao tender i gde se može videti ...
Milan 03.11.2020.
Bravo super svaka cast !
novosadjanin 02.11.2020.
Gospodine Nenade, slazem se u celini Vaseg ...