Arhitektura transportnih/kargo kontejnera - brzo, jeftino i održivo

18.12.2009. | Gradjevinarstvo.rs

Arhitektura transportnih/kargo kontejnera (engl. - Shipping container architecture) koristi stare čelične modularne kontejnere za prevoz robe prekookeanskim brodovima i kamionima.

Kako su ovi kontejneri napravljeni da izdrže mnogo surovije uslove od uloge nepokretnog objekta, arhitekti širom sveta koriste ih za svoje projekte.

Napomena: na kraju teksta dati su svi prateći linkovi.

Važna prednost ovih kontejnera je i niska cena, pored kvalitetnog materijala, otpornosti na habanje i sl, a njihovom upotrebom projekat dobija epitet održive gradnje.

Razlika gradnje ovim kontejnerima i standardnim kontejnerima koji se nude kao gotovi prefabrikovani moduli (stambeni, higijenski, itd), jeste u tome što se ovde govori o polovnoj robi koju arhitekta može iskoristiti u potpunosti po svojoj želji stvarajući objekte bilo kog tipa.

Sve prednosti transportnih kontejnera u arhitekturi

Snaga i izdržljivost - Transportni kontejeri su iz više razloga odličan građevinski materijal. Napravljeni su da nose teške terete, u sebi, ali i na sebi, prilikom pakovanja u prekookeanske teretne brodove. Takođe, mogu izdržati surovo okruženje kao što su palube brodova gde su izloženi slanoj morskoj vodi, ili prilikom drumskog transporta kada dolaze u kontakt sa solju sa površine puteva.

Takođe, za sve to vreme trpe ljuljanje, treskanje i habanje,što su daleko veći izazovi za materijal i konstrukciju od onih sa kojima će se sretati ukoliko postanu deo arhitektonskog objekta.


Hive Modular, porodična kuća u severnoj Minesoti,
SAD. Arhitekti i vlasnici Paul Stankey i njegova supruga Sarah Nordby.

Modularnost - Svi kontejneri za transport robe napravljeni su po istim standardnim merama, i to tako da je moguće kombinovati ih u veće skupine po modularnom šablonu (kako bi se što bolje pakovali na dokovima i u brodovima). kada je reč o arhitekturi, ovo pojednostavljuje gradnju i projektovanje.

Kako su dizajnirani i da se čvrsto povežu mešusobno zbog lakše pokretljivosti, ovo se može savršeno iskoristiti i za arhitektonsku konstrukciju. O njihovim mogućnostima za kombinovanje u veće strukture najbolje govori podatak da je moguće naređati 12 kontejnera jedan na drugi ukoliko su prazni.

Transport - Objekat je moguće dekomponovati i premestiti na drugu lokaciju, bez obzira da li se radi o strukturi koju čini samo jedan ili desetine modula.

Dostupnost materijala - Ovi kontejneri su dostupni u svim kutovima sveta. Postoje brojne države koje imaju veći uvoz u odnosu na izvoz robe, te pristigli kontejneri ne idu brodovima nazad zbog cene transporta koju se ne isplati plaćati onda kada je kontejner prazan.

Cena - Cena je svakako jedna od najznačajnijih prednosti kontejnera - polovna roba koja nije izgubila ništa od svojih mehaničkih karakteristika, gotova struktura koja ne zahteva veliko i skupo fundiranje poput materijala za zidanje, itd.

Izgradnja teče brzo, sa malo radne snage, a u SAD kontejner od 20 stopa (6m) za samo 1.200 dolara (izvor: Wiki) možete kupiti jedan polovan kontejner. Cena novog kreće se oko 6.000 dolara, pa čak i ova kupovina može doći u obzir.


Godine 2000, firma Urban Space Management završila je projekat Container City I u Londonu
(u delu grada pod imenom Trinity Buoy Wharf).
Gornji red:
Container City I, izgradnja (levo), Container City I, fasada (desno)
Donji red: Container City I, enterijer (levo), Container City I, jezero (desno)

Mane transportnih kontejnera za primenu u arhitekturi

Toplotna i zvučna izolacija - Čelik je odličan provodnik toplote pa zahteva više izolacije od klasično zidanog zida. Sa druge strane, kontejner pruža odličnu zaptivenost, pa će uz dobru izolaciju toplotni gubici strujanjem vazduha biti mnogo lakše redukovani.

Zvučna izolacija biće paralelno postignuta sa primenom toplotne (mineralna vuna, poliuretanska ili polistirenska izolacija).

Radna snaga - Često je obrada metala zahtevnija od klasične gradnje te je i radna snaga često skuplja kada je u pitanju rad sa čeličnim konstrukcijama. Ali, brzina rada ipak će na kraju učiniti da ovo rešenje u pogledu cene radne snage bude jeftinije.

Gradilište - Kontejnere je u najvećem broju slučajeva potrebno dopremiti šleperima, a zatim postaviti na mesto uz pomoć mehanizacije (kran ili pokretna dizalica). U poređenju sa klasičnim materijalima za zidanje ovde mora biti korišćena snažnija mehanizacija što dodaje na troškovima.

Tabela ispod: specifikacija kargo kontejnera sa sajta trgovačke firme.

Građevinska i upotrebna dozvola - U svetu je čest slučaj da postoje strožiji zakoni, pa čak i zabrane za izgradnju stambenih objekata od čelika. Ponegde uopšte ne postoji zakonski okvir.

Podne obloge od drveta u kontejnerima - U nekim slučajevima prilikom izrade kontejnera, podovi od drveta tretiraju se različitim insekticidima koji sadrže brojne štetne elemente opasne po zdravlje ljudi (bakar - 23-25%, hrom - 38-45%, arsenik 30-37%). Zato bi ovi podovi trebalo da budu uklonjeni pre nego što se prostor nameni za stanovanje i sl.

Zdravstvene mere - S obzirom da kontejneri tokom veka upotrebe za transport robe mogu da nose sve i svašta, trebalo bi ih dobro očistiti pre korišćenja za arhitektonske objekte. Ovo pre svega podrazumeva peskiranje sve do osnovne površine, i ponovno farbanje netoksičnim bojama i lakovima. 


Holandska kompanija Tempohousing 2006. godine završila je u Amsterdamu
največe kontejnersko naselje na svetu: stanovi za 1.000 studenata od modifikovanih kontejnera iz Kine.
Gornji red: Tempohousing, u fabričkoj hali (levo), Tempohousing, izgradnja (desno)
Donji red: Tempohousing, završen projekat (levo), Tempohousing, useljeno naselje za 1.000 studenata (desno)

Primeri arhitekture od transportnih kontejnera

U svetu su već izgrađeni mnogi objekti od transportnih kontejnera, različitih veličina, namena, oblika, i u različitim klimatskim zonama.

Futurista Stewart Brand preuredio je kontejner kada je želeo da napiše knjigu Kako zgrade uče (How Buildings Learn) da bi ga pretvorio u kancelarijski prostor za smeštanje materijala za knjigu. U istoj knjizi kasnije je opisao i proces izgradnje.

Peter DeMaria, arhitekta iz Južne Kalifornije, 2006. godine projektovao je prvu dvoetažnu kuću od kontejnera u SAD koja jeu potpunosti napravljena po nacionalnim propisima UBC (Uniform Building Code). Ime kuće je Redondo Beach House, a kasnije je postala direktna inspiracija za osnivanje firme Logical Homes - građevinsko preduzeće koje se bavi prenamenom transportnih kontejnera za stanovanje.

Već 2007. godine kompanija je izgradila svoj prvi značajan projekat - Aegean, za Sajam računarske opreme u Las Vegasu, Nevada.

Danski arhitektonski biro MAPT, jeseni 2009. godine, projektovao je paviljon od polovnih transportnih/kargo kontejnera poređanih u obliku gradskog bloka koji će u Kopenhagenu upozoravati ljude na negativan uticaj čoveka na planetu - više na linku ovde - https://www.gradjevinarstvo.rs/tekstovi/908/820/upozorenje-u-kopenhagenu-biro-mapt-podigao-paviljon-od-kargo-kontejnera

Fotografije ispod: objekat od transportnih kontejnera (levo) i primer objekta u izgradnji (desno).

Adam Kalkin je jedan od brojnih arhitekata koji su transportne kontejnere koristili kao gotove zapreminske jedinice, kao materijal za potpuno preoblikovanje, ili su kombinovali ova dva načina.

Od 2002. godine stadardni ISO kontejneri za transport brodovima počinju da bivaju modifikovani za samostalne jedinice za prečišćavanje otpadnih voda. Kontejneri su omogućili da se postrojenja za tretman otpadnih voda na licu mesta instaliraju bez potrebe za izgradnjom novog objekta.

Student Brian McCarthy (studira MBA - Master of Business Administration), videvši mnoga siromašna naselja u mestu Ciudad Juárez, u Meksiku, tokom ekskurzije fakulteta 2000. godine, došao je na ideju da se kargo kontejneri mogu koristiti za prevljenje modularnih gotovih zapreminskih stambenih jedinica za radnike u Meksiku.

Upotreba kargo kontejnera za izgradnju poslovnih prostora

Kargo kontejeri se još u bivšem SSSR-u često korišćeni za skladišta ili ostave. Najveći tržni centar u Evropi je napravljen kao aleja kargo kontejnera na površini od 69 hektara, i nalazi se između aerodroma i centra Odese, Ukrajina. Neformalno je nazvan Tolhok, dok mu je zvanično ime Seventh-Kilometer Market. Ima 16.000 trgovaca i zapošljava 1.200 radnika obezbeđenja i higijeničara.

Dordoy Bazaar u Biškeku, Kirgistan, Centralna Azija, skoro u potpunosti je napravljen od kargo kontejnera na dva nivoa. Popularno je svratište za putnike koji idu iz Kazahstana za Rusiju zbog jeftinih cena i raznovrsnosti ponude.


Dordoy Bazaar u Biškeku, Kirgistan (levo)
Tolhok, Odesa, Ukrajina - 69ha (desno)

Linkovi:

 

Komentari: 1

nenad 21.08.2012 01.16.27

Pomocu kojih trikova dobiti dozvolu za gradnju u Srbiji?
Ah da, a da nije onaj trik sa kovertom?

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
veselnik 13.04.2019.
"Služba za urbanizam koja će okupiti 10 str...
Ljubinka 09.04.2019.
Da li se na zidove koji su krecenim prajmer...
Maks 04.04.2019.
Političari treba da shvate da se autoput, o...
Borko 03.04.2019.
Zasto se ne zapocne na vreme sredjivanje im...
Svetlana 03.04.2019.
Moze li neko da objasni gospodi iz Ministar...