INFONET-468X60-BANNER

U Beču na 240 hektara niče pametni grad Aspern

13.10.2016. | Teodora Brnjoš | eKapija

Beč - grad na lepom plavom Dunavu koji će, kako prognostičari predviđaju, do 2029. godine biti dom za oko 2 miliona ljudi. Grad konstantno raste i razvija se i zauzima jedno od prvih mesta na svetskim listama najpoželjnijih gradova za život. Uporedo brinući o kvalitetu i standardu za svoje građane, ovaj grad postaje i sve popularnije mesto za pokretanje različitih biznisa.

Upravo sposobnost gradskih vlasti da inteligentno spajaju tradicionalno i moderno, a ostajući verni korenima, kreirala je posebnu sliku ovog grada - to je mesto u kom mnogi od nas žele živeti. Kao moderan i pametan grad, Beč je odlučio da ide u pravcu razvoja pametne infrastrukture i održivog gradskog razvoja. Ta strategija dovela je do ideje o gradnji pametnog grada Asperna, u kojem već sada živi 6.000 ljudi.

Slika 1. Pametni grad Aspern (preuzeto sa www.ekapija.com)

Najveći evropski projekat pametnog gradskog razvoja uveliko poprima svoj oblik, i to na mestu nekadašnjeg aerodroma u severoistočnom delu Beča. Prostor na kom je nikao pametni grad nekada je bio jedan od najvećih i najmodernijih aerodroma u Evropi. Moderan, multifunkcionalni prostor, kada bude kompletno završen, prostiraće se na čak 240 hektara. Do 2028. godine ovde će živjeti više od 20.000 ljudi u 10.500 stanova, a biće ponuđeno i 20.000 radnih mesta. Celokupna investicija ovog mega projekta iznosi 5 mlrd EUR.

Jedinstven istraživački i infrastrukturni poduhvat u Evropi

Slika 2. Pametni grad Aspern (preuzeto sa www.ekapija.com)

Od septembra 2014. ovde se uselilo 6.000 stanovnika, koji se već mogu deklarisati kao pametni građani - više od 100 domaćinstava učestvuje u istraživanju života u ovom gradu, a koje vodi istraživačka kompanija Aspern Smart City Research (ASCR), jedistvena u Evropi. Na osnovu podataka koje dobija o potrošnji energije, kreiraju se smernice za razvoj gradova budućnosti. ASCR su osnovali kompanije Siemens, Wien Energie, Wiener Netze, Vienna Business Agency i Grad Beč. Kako nam je objašnjeno, nikada ranije u Evropi nije postojao ovakav obim i tip saradnje nekoliko kompanija i gradskih vlasti, a sve u cilju da u Aspernu pokažu kako se može optimizovati potrošnja i proizvodnja gradske energije, poveća energetska efikasnost i smanji emisija CO2.

ASCR je svoj rad počeo u oktobru 2013. godine, uključuje više od 100 ljudi iz više naučnih oblasti i do 2018. na raspolaganju im je budžet od 38,5 mil EUR.

Oliver Juli iz Siemensa kaže da je projekat izgradnje Asperna veoma bitan Beču, jer grad raste veoma brzo.

- Statistike i prognoze kažu da se u Beč svake godine doseli 20.000 ljudi. U prvoj fazi projekta u fokusu je energetska efikasnost i smanjenje emisije štetnih gasova, za što je korišćeno više vrsta Siemens tehnologija. Svaka zgrada je opremljena sistemima koji regulišu potrošnju i proizvodnju energije. Ovo je najveće testiranje ovog tipa u Evropi - istakao je Juli.

Slika 3. Pametni grad Aspern (preuzeto sa www.ekapija.com)

Istraživanja o načinu potrošnje i upotrebe energije u ovom pametnom gradu ASCR meri na osnovu tri objekta - jedne zgrade, škole i studentskog doma. Podaci koje dobijaju služe im da testiraju pristupe u organizaciji pametnog života i efikasne upotrebe energije. Cilj je da ovi objekti ne budu klasični potrošači energije, već da je proizvode. Kopleksan IT sistem prati proizvodnju, distribuciju, potrošnju, čuvanje i prenos energije.

Najpre, sama gradnja „Aspern Seestadt“ je jedinstvena, i naravno pametno urađena, već u prvim koracima. Otprilike 600.000 tona iskopanog materijala bilo je pripremljeno u logističkom centru kako bi se iskoristilo na gradilištu. Betonu, dobijenom od rušenja pisti bivšeg aerodroma, takođe je data nova svrha. Na ovaj način, ušteđeno je 125.000 prevoza kamionom od i do gradilišta, što odgovara smanjenju emisije 1.400 tona CO2. Pesak i zemlja takođe iskorišćeni od pisti bivšeg aerodroma bili su dovoljni da se kreira ještačko jezero od 5 hektara.

„Aspern Seestadt“ je spojio visokokvalitetnu javnu infrastrukturu, pametne zgrade, zelene površine i otvorene prostore, a sve to spojeno inteligentnom logistikom.

Projektanti su se vodili time da 50% prostora bude rezervisano za parkove, zelene prostore i puteve. Već tri parka na 80.000 m2 su izgrađena, a kombinuju igrališta i prostor za rekreaciju i zabavu, sa modernim mobilijarom.

Dizajniran kao „grad kratkih distanci", „Aspern Seestadt“ je pionirski poduhvat u Evropi kada je reč ne samo o povezanosti sa ostakom Beča, već i o njegovom unutrašnjem uređenju i činjenici da od stana vrlo brzo stižete do svih potrebnih radnji i ustanova. Model predviđa da 20% prostora bude u znaku šetnje i vožnje biciklom, 40% za javni transport i samo 20% za vožnju kolima.

Slika 4. Pametni grad Aspern (preuzeto sa www.ekapija.com)

Aspern ima jedinstvenu šoping ulicu u Austriji, a ona je plod zajedničkog upravljanja menadžmenta i kompanije Spar. Prva sekcija ove šoping ulice otvorena je 2015. godine, duga je 100 metara i uključuje 3.000 m2 radnji, kafea i restorana. Sledeća faza popunjavanja ove ulice startuje u 2017.

Iako je želja da se automobili što manje koriste, ipak se njime neki stanovnici odvoze do posla ili ostalih delova grada. Aspern ima 7 zajedničkih podzemnih garaža, za otprilike 1.900 vozila.

Dženis Džoplin, Hara Arent, Maria Tusch... - sve ulice u Aspernu su inače nazvane imenima velikih žena u svetskoj istoriji.

Tri faze razvoja Asperna

Prva faza izgradnje Asperna traje do 2017. Ona je već dala rezultate, kada se pogleda veliki broj zgrada, kancelarija, komercijalnog sektora, kao i prva austrijska šoping ulica kojom se upravlja. Tu su i smeštajne jedinice za studente, školski kampus, dve metro linije... Kerbler Group ovde gradi Lakeside Park campus, kao i HoHO Wien, najviši soliter u svetu napravljen od drveta, koji će imati stanove, kancelarijski prostor i hotel.

Od 2017. do 2022. slediće ekspanzija ka severu. Biće proširena šoping ulica, završen priključak na autoput A23 i regionalni put S1, kao i železnička stanica. Gradiće se i ostali višenamenski kvartovi oko železničke stanice, kao i kvart za kancelarijske prostore.

Nakon 2022, u trećoj fazi očekuje se naseljenost oko železničke stanice, potpuno popunjena šoping ulica i frekventnost metro linije.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;