Savršeno mesto za novi butik je retko ono koje je smešteno na petom spratu parking garaže, ali u Majami Biču (Miami Beach), butik Alchemist dokazuje da je konvencionalno razmišljanje pogrešno. Naravno, ovaj scenario ne bi mogao da upali sa bilo kojom radnjom, ili sa bilo kojim parking prostorom: Roma Koen (Roma Cohen) i Erika Susman (Erika Sussman) već imaju uspešan butik blizu ove lokacije kao i privraženu klijentelu, a postavka novog butika u okviru parking garaže jedino je logično kada imate na umu da je objekat projektovala firma Herzog i de Meuron. Specifičnost ovog objekta jeste da on spaja parking prostor sa prostorom za iznajmljivanje, stanovanje i da predstavlja jedinstven primer multifunkcionalne upotrebe specifičnih objekata.
Portal gradjevinarstvo.rs je već pisao o ovom objektu i taj tekst možete pročitati ako kliknete na link ispod.
Ali, bez obzira na specifičnost ovog projekta, kao i činjenicu da su ga projektovali svetski, uspešni arhitekti, svet trgovina je nesiguran sam po sebi i uspeh nikada nije zagarantovan. Prvi korak ovog dueta jeste bio da angažuju pravog arhitektu. "Kada smo započeli sa ovim projektom, bili smo u sred recesije, tako da smo znali da moramo da napravimo nešto stvarno uzbudljivo", kaže Koen. Ova činjenica ih je dovela do Renea Gonzalesa (Rene Gonzales, AIA).
Budući da je Gonzales vrsta projektanta koji svet shvata poetično, njegovi projekti se izdvajaju po jedinstvenoj paćnji prema okruženju - nijanse plave boje na nebu, pokretu ljudi, igrama senki. "Ovde se radi o primećivanju stvari i stavljanje njih u kontekst arhitekture", kaže on. Ali kada se radi o projektovanju enterijera staklene kocke površine od 160 metara kvadratnih smeštene u parking garaži, ipak, arhitekta se suočio sa neobičnim kontekstom.
Pogled sa lokacije je sveobuhvatan, dajući čist pogled na Majami Bič i karakteristično plavo nebo. "Imate osećaj kao da ste u oblacima", izjavljuje Gonzales. Zadržao je ovaj fascinantan pogled projektovanjem staklene fasade čitavom dužinom i visinom objekta.
Ovo je ipak urbani butik smešten u prometnoj parking garaži, a ne velnes centar smešten pored mora. Gonzales, koji je oduvek bio zabrinut za kontekst svojih projekata, želeo je da se u butiku oseti ta vrsta energije. "Želeli smo da zadržimo vezu sa parking garažom kao i sa poslovanjem na trotoaru ispod", kaže on. Zbog ovoga plafon je odrađen sa linijama panela koja imaju funkciju ogledala i koja se zatim spuštaju preko zidova pružajući seriju fragmentnih pogleda unutar i kroz prostor. Postoje mnogobrojni efekti unutar prostora, ali linija viđenja je često zamršena - možete videti potiljak na jednom ogledalu i noge na drugom - tako da je iskustvo kretanja kroz radnju uvek promenljivo.
U cilju pojačavanja vizuelne energije, Gonzales je sarađivao sa londonskom umetničkom firmom Random International ne bi li podesili ogledala kao vrstu kinetičke instalacije. Kao rezultat tome neki individualni paneli se pomeraju, naginju na jednoj ivici, kao vrata. Konačni rezultat je konstantno menjajući efekat kaleidoskopa. "Okruženje je fragmentirano, reflektovano i rezonantno unaokolo", dodaje on.
Suptilni pokreti ogledala takođe privlače pažnju pešacima na ulici, ujedinjavajući šoping zonu ulice sa petim spratom garaže iznad nje. Imajući ovo u obzir, butik je uspeo da izbegne korišćenje drečave signalizacije: Njegovo prisustvo govori samo za sebe. "Prostor je i radnja i bilbord", kaže Gonzales. Kada je sunčan dan ogledala u butiku reflektuju nebo i prostor porima plavičasti sjaj.
Pored toga što treba da privlači ljudi, prostor treba da bude i fleksibilan. "Nekada želimo da pokažemo samo malo stvari u radnji, dok nekada želimo da pokažemo mnogo više", kaže Koen. "Ovo je u stvari galerijski prostor, tako da smo želeli crna platna."
Želeći da pruži Koenu i Eriki što je moguće više fleksibilnosti, Gonzales je izlio 5cm betonske ploče čistog, satenskog, finiša preko grube betonske ploče garaže. Uključio je periodične perforacije u koje se smeštaju instalacije koje drže odeću, izbegavajući na taj način postavku rafova po radnji.
Ovaj par je priznao da je odluka da iznajme prostor ekvivalentan 13 parking mesta za njihovu novu radnju zasnovan na instinktu a ne mudrosti. Ali sa obzirom da su skoro završili prvu godinu poslovanja na ovom mestu sa 25% većom zaradom od predviđene, čini se da se rizik isplatio.
Linkovi:
- Maloprodajni parkovi vs šoping centri (BelRE 2010) - link