Svetlosna galerija, Viktorija i Albert muzej

08.06.2011. | Architect Magazine

Kada je Viktorija i Albert muzej iz Londona održao internacionalno takmičenje tražeći nova rešenja predstavljanja galerije srednjevekovne i renesanse kolekcije, arhitektonski biro MUMA ponudila je nešto neočekivano. "Uslovi takmičenja propisivali su nove ideje predstavljanja kolekcije, a ne ono što smo im mi predložili", objašnjava MUMA partner Stjuart Meknajt (Stuart McKnight). "Format u kom je propisano takmičenje dozvolio nam je da rizikuje predlaganje nepredloživog."

I ova strategija im se isplatila: MUMA je dobila posao. Oni su projektovali novu Svetlosniu galeriju u cilju spajanja, prethodno odvojenih, srednjovekovnih i renesansnih kolekcija ispod jednog krova - tačnije, staklenog plafona sastavljenog od greda od prozirnog stakla, neke od njih su i do 10m dugačke, koje nose staklene panele formirajući na taj način talasast krov.

Rušenjem postojećih stepeništa i postavljanjem krova iznad međuprostora srednjovekovnih galerija, MUMA je stvorila novijavni prostor u muzeju, koji je zaštićeno kulturno dobro prve kategorije, što znači da se on ne može ni na koji način restaurirati bez posebnih projekata i dozvola.

Uzduž ivica galerije, sunčeva svetlost predaje igru svetlosti i senke istorijskoj fasadi. Nagib toplotno ojačanih, laminiranih greda - koji varira između 20 i 40 stepeni - kao i ritam koji obezbeđuje raspon od prosečnih 76cm između njih pruža utisak nežno svetlećeg, talasastog plafona iznad. Duž jedne ivice, staklene grede prelaze u potpunosti iznad polukružnog parapeta koji pripada susednom Istočnom holu; dok se sa druge strane grede usecaju u istorijsku fasadu Perimetar galerija od cigle i kamena. Postavljanjem zajedno šest spratova galerija u jedan, koherentan, izložbeni prostor, MUMA je obezbedila pristup osobama sa invaliditetom i dnevnu svetlost tamo gde je nije bilo pre.

Da bi ostvarili stakleni krov, posebno duž ugaonih radijalnih delova, MUMA je razmatrala toplotno savijanje ovih duplo-glaziranih, izolovanih staklenih panela. Građevinska preduzeća Dewhurst MacFarlane i Octatube i njihovi inženjeri, koji su bili zaduženi za izradu plafonske površine, otkrili su da će stakleni paneli ostati ravni duž njihovih ivica, kriveći se samo po centru - dozvoljavajući na taj način inženjerima da ih deformišu hladnim savijanjem.

"Počeli smo sa iscrtavanjem pravih linija po prostoru - spajajući tačke sa donje horizontale jedne strane sa gornjom horizontalom druge strane", kaže Meknajt. "Otkrili smo prirodno savijanje koje se dešava kada dužina i uglovi variraju."

Svaka staklena greda podržana je čeličnom podloškom sakrivenom u okviru zida od cigle. Strateški, dizajn biroa MUMA i ovaj detalj pružio je način da zidari sakriju podloške i radove ispod linije instaliranog staklenog krova. Na taj način, ceo krov je dobio, pored izrazitog utiska koje staklo ostavlja, osećaj kao da lebdi u prostoru, nesputan ni sa koje strane.

Zahvaljujući kontrastu između tankog, lakog i elegantnog materijala kakvo je staklo i postojećeg zida od cigala, i količini detalja urađenih od strane projektanata, ovaj projekat je dobio odobrenje engleskog Zavoda za zaštitu nasleđa. Pre uspešnog konkursa, MUMA je napravila makete u punoj veličini ne bi li na taj način testirala postojanost projekta, posebno sposobnost da dobiju garancije proizvođača stakla i ispunili kriterijume za ovu hladno formiranu, uvrnutu, duplo-glaziranu krovnu jedinicu.

Linkovi:

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Darko 13.05.2019.
Gondola? Zbogom Kalemegdanu u UNESCO kultur...
TikiCar 25.04.2019.
Spominje se povezivanje NBG sa Rakovicom, a...
veselnik 13.04.2019.
"Služba za urbanizam koja će okupiti 10 str...
Ljubinka 09.04.2019.
Da li se na zidove koji su krecenim prajmer...
Maks 04.04.2019.
Političari treba da shvate da se autoput, o...