INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Intervju: Kulveer Ranger - infrastrukturni projekti javnog saobraćaja u Londonu

26.11.2010. | Building UK

Pored toga što je savetnik gradonačelnika Kulveer Ranger ima i nekoliko neobičnih hobija i širok spektar interesovanja: bivši je potpredsednik Konzervativne partije, i savetnik dvojice parlamentaraca, kao student bio je DJ hip-hop i "jungle" muzike, a i danas je pasionirani motociklista (Honda CBR600F). U intervjuu za sajt Building UK on govori o najvećem ciklusu ulaganja u saobraćajnu infrastrukturu Londona još od Drugog svetskog rata.


Kulveer Ranger, 35-godišnji arhitekta rođen u Londonu, poreklom Indijac (Sik), glavni je savetnik gradonačelnika Londona, Boris Johnson-a, za pitanja izgradnje infrastrukture javnog saobraćaja u prestonici Velike Britanije.

- Univerzitetski dani kada sam živeo sa tri DJ-a i radio kao DJ danas su iza mene. Ponekad sedim u pabu ali u 11 sati već razmišljam kako moram da spavam jer me ujutru čeka važan posao - kaže Ranger za sajt Building.

Ipak, on je jedan od najmlađih gradonačelnikovih savetnika i zadužen je za odnose između londosnkih vlasti - GLA (Greater London Authority) i preduzeća za javni saobraćaj Londona (Transport for London). Zapravo, on se stara za to da "londonski GSP" ispunjava zadatke koje je pred njega postavio gradonačelnik Boris Johnson.

Sajt Building u intervjuu sa Ranger-om navodi da je njegova uloga ključna, ne samo za grad i njegove stanovnike, već i za građevinsku operativu u Londonu. On je zadužen za vođenje nekih od najvećih prestoničkih infrastrukturnih projekata ali i za savetovanje u vezi sa smanjenjem javne potrošnje u ovoj oblasti i pregovore sa izvođačima - "on je čovek koji građevincima treba kada žele da se upuste u saobraćajne i infrastrukturne projekte u Londonu".

U ovom intervjuu Ranger priča o teškom trenutku kada Velika Britanija pravi ogromne rezove u javnoj potrošnji. Međutim, on ističe da će infrastrukturni i saobraćajni projekti biti pošteđeniji od drugih sektora:

- Ovo što sada pokušavamo nismo viđali ranije. Mnogo je infrastrukturnih projekata građeno bez ikakvog valjanog nadzora i morali smo ih otplaćivati godinama pa čak i decenijama. Pogledajte samo Thameslink program (projekat koji je trebalo da rastereti gužve u javnom saobraćaju u časovima saobraćajnog špica koji nije sasvim uspešno izveden - link na kraju teksta).

- Zaista sam želeo da izbegnemo da nam se to dogodi sa projektom Crossrail - CSR (nova mreža podzemne železnice) i unapređenjima metroa (londonski Tube), koji su značajni, ne samo za London već i za celo Kraljevstvo. Mnogi će reći: pa ne bi Vlada kresala troškove i za ove projekte, ali verujte mi - sve je pod znakom pitanja. Morali smo se izboriti za završetak ove investicije, morali smo objasniti svoje stavove i pokazati za šta nam je potreban novac i kako ćemo ga iskoristiti.

Crossrail vs. Tube - rivalstvo stare i nove železnice u Londonu

Gradnja Crossrail-a svečano je započeta 15. maja 2009. godine postavljanjem prvog šipa. Gradonačelnik Boris Johnson "pritisnuo je dugme" za početak radova a svečanosti je prisustvovao i tadašnji premijer Velike Britanije Gordon Brown. Tada je predviđeno da cela investicija košta 15,9 milijardi funti.

Glavna ideja je da preko 1,5 miliona ljudi može za samo sat vremena da stigne u centar Londona, a procene su bile da će do 2017. godine (kada je na početku projekta planiran završetak radova) moći da preveze svakodnevno dva miliona ljudi.

Kako je još tada uveliko bilo jasno da su londonskom metrou, popularnom Tube-u, potrebna velika ulaganja (ponos Londona često je kritikovan kao daleko lošiji od, na primer, pariskog metroa), odmah su se pojavile i kritike da neće biti moguće izdržati finansiranje oba ova projekta. Ipak, Ranger je ključni čovek koji ovo rivalstvo stare i sasvim nove mreže podzemne železnice treba da pretvori u paralelne projekte od kojih nijedan neće ostati "kratkih rukava".


Ipak, 300 miliona funti za rekonstrukciju metroa biće ušteđeno u narednih pet godina. O kakvim se potezima radi najbolje govori činjenica da će izvođači za CSR, vođeni kompanijama Bechtel i CH2M Hill (linkovi na kraju teksta), morati da nađu način da smanje troškove projekta za 1,4 milijarde funti.

Ovo će direktno uticati na ceo lanac izvođenja i sve građevinske firme koje su uključene u projekat. Ranger-a ne obeshrabruju ove brojke i jednostavno smatra da će morati da se uradi više sa manje sredstava i da iz novca koji je na raspolaganju mora da se izvuče pun potencijal.

Što se tiče metroa, Ranger kaže da u pitanju nisu kresanja raspoloživog budžeta u smislu smanjenja obima radova:

- Ovde su postojali ogromni problemi sa PPP aranžmanom (javno-privatno partnerstvo) i gradonačelnik je tako želeo da završi sa tom pričom jednom zauvek. Nastavljamo sa projektom, ali neće biti smanjenja radova već samo troškova. Reprogramiraćemo finansije i termine, jer ne želimo da rizikujemo sa tim da će završetak rekonstrukcije biti moguć do 2012. godine kako su zamislili (neposredno pred Olimpijadu). Pokušaćemo da odredimo rok za početak 2011. godine, i videćemo koliko ćemo u tome uspeti.

- Za CSR ćemo uštedeti milijardu tako što ćemo pomeriti rok završetka za godinu dana, ali ne i za deset (mapa ispod).


Crossrail (CSR) - planirano je da nova podzemna železnica, fizički odvojena od postojećeg metroa, ima jednaku učestalost stanica u samom gradu i da se "provlači" kroz postojeću mrežu podzemnih tunela.

Ipak, sajt Building navodi da ovo možda neće biti baš dovoljno za toliko smanjenje troškova, i da se pomeranje od samo godinu dana zapravo odnosi samo na centralne, ne i periferne delove plana.

- Za centralni deo planiramo kraj 2018. godine, a za ostatak 2019. godinu. Rekao bih da je to prihvatljivo. Možda će biti pitanje meseci i godina, ali svakako ne godina i decenija - tvrdi Ranger.

Na pitanje kako misle da smanje troškove za 1,4 milijarde Ranger kaže da svaki projekat tih razmera ima prostora za poboljšanja i da će svi javni sektori više da se posvete razmatranju troškova:

- Mi smo pogledali detaljnije plan finansiranja i uvideli smo da ima prostora za uštede. Izvođači će morati da budu pragmatični i da se ukope u nove šeme. Ako smo mi mogli da napravimo poboljšanja u našim troškovima, onda će morati i oni u svojim. Svi znaju da moramo smanjiti javnu potrošnju, a neki izvođači su veoma dobro prošli u proteklim godinama u poslovima koji su finansirani iz budžeta - podseća Ranger.

Ranger takođe napominje onom delu građevinskog sektora koji je uključen u infrastrukturne projekte da ih ipak očekuje pristojna budućnost:

- Ovo je i dalje najveći investicioni ciklus za infrastrukturu u Londonu još od Drugog svetskog rata. Predstoji nam ogroman posao jer imamo nekoliko kapitalnih projekata koje treba da završimo u narednoj deceniji - a na pitanje sajta šta je to što najviše voli kao klijent, Ranger je kratak:

- Isporuka. Završite ono što ste obećali i pokažite da razumete vrednost novca. Ovo su dve ključne stvari.

Hoover Building - spomenik arhitekture

Sajt Building postavio je Rangeru i nekoliko "privatnih" pitanja. Među njima je bilo i pitanje o omiljenoj zgradi. Ranger se opredelio za Hoover Building u zapadnom Londonu koja od 1989. godine pripada lancu supermarketa Tesco. U pitanju je nekadašnja zgrada čuvenog proizvođača usisivača sagrađena 1932. godine. Za nju Ranger kaže da je "očaravajuća".


Linkovi:

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;