U planu je izgradnja velikog protivzvučnog zelenog zida na auto-putu I-70, istočno od Kolumbusa, Ohajo, SAD. Umesto uobičajenog betonskog zida biće postavljen zid dužine 150 metara, drugi najduži zid od vegetacije u SAD, napravljen od vreća zemlje (supstrata) i semena.

Projektanti i vlasti se nadaju da će ovaj poduhvat proći bolje nego njegov "stariji brat" iz Viskonsina koji je imao kratku i neslavnu karijeru.
Betonske barijere duž auto-puteva već decenijama se koriste u SAD kako bi zaštitile okolno stanovništvo od neprekidnog šuma i buke. Međutim, ovaj sistem zaštite ima dve osnovne mane: beton je jedan od najvećih krivaca za emisiju gasova sa efektom staklene bašte, ali i nalazi da do sada postavljene betonske barijere imaju različit učinak u zaustavljanju zvuka.
Postoje i ovakve barijere napravljene od opeke, pa čak i drveta, ali one nisu dovoljno dugotrajne. Naravno, postoji i problem koji podvlači Alyssa-e Danigelis sa Discovery-ja - svi takvi zidovi su jednostavno ružni.
Ovo je i bio jedan od osnovnih razloga da se stanovništvo aktivira kada su vlasti Ohaja započele sa sečom drveća pored auto-puta I-70 kako bi se obezbedio koridor duž kog bi bio postavljen zid. Oni su zahtevali bolje rešenje.
|
Iskustvo iz Viskonsina Godine 1994. Ministarstvo saobraćaja Viskonsina postavilo je zid sa vegetacijom dug 160 metara načinjen od plastičnih paketa sa zemljom i biljkama. Ovakva konstrukcija se pretvorila u katastrofu. Skoro 5.000 biljaka uginulo je a oko pola je prosto ispalo iz svojih džepova zajedno sa rasušenim zemljištem. Zatim je kompletna struktura obrasla u divlje rastinje i na kraju se struktura i srušila. Cena projekta? 396.000 dolara. |
Plan zelenog protivzvučnog zida za Ohajo izradila je firma Deltalok iz Kanade specijalizovani proizvođač anti-erozionih vreća od polupropustljivog materijala (na fotografiji pored je jedan njihov projekat izveden Deltalok vrećama).

Ministarstvo saobraćaja Ohaja (Ohio Department of Transportation) testiraće predloženo rešenje u naredne dve godine.
U tom periodu trebalo bi da se uvidi kolika će biti potrebna količina vode za održavanje vegetacije na zidu, kao i načini raspoređivanja i postavljanja vegetacije.
Naravno, biće potrebno izabrati otporne vrste biljaka koje mogu da izdrže vremenske prilike i klimu u Ohaju, ali, i ono najvažnije - da li će takav zid, i u kojoj meri, uspeti da smanji nivo buke?
Trenutno je u toku konkurs Ministarstva u kom se traže najbolja konstruktivna rešenja koja treba da uključe ovaj proizvod Deltalok-a. Zid za testiranje biće visok 3,6 metara i vreme će pokazati da li je i za koliko bolji od svog brata iz Viskonsina, ali i braće od betona. Na fotografiji ispod prikazan je uobičajeni sistem postavljanja Deltalok vreća.

Međutim, Alyssa Danigelis podseća na još jednu činjenicu - pitanje je koliko će nam za 10 godina biti potrebno da imamo protivzvučne zidove pored auto-puteva ukoliko nastupi era električnih automobila koji se praktično ne čuju dok rade...
Linkovi:
- Ohio Department of Transportation - www.dot.state.oh.us
- Deltalok - www.deltalok.com
- konkurs za konstrukciju zelenog zida na linku ispod - http://blogs.discovery.com/files/2011-02rev2.pdf
nekoliko sajtova firmi specijalizovanih za izradu zvučnih zidova-barijera:
- Sound Fighter® Systems - www.soundfighter.com
- Industry Noise Barrier Wall Solutions - www.hlhwalls.com
- Unger Technologies - http://www.enoisecontrol.com/sound_barrier_wall.html
- The Living Wall - www.thelivingwall.net




























;