Kako u deset koraka optimizovati potrošnju energije u objektima u periodu kada su manje zauzeti

14.05.2020. | Gradjevinarstvo.rs

Trenutno se vlasnici objekata i menadžeri održavanja većine poslovnih zgrada, možda po prvi put, suočavaju sa malom ili nultom popunjenošću prostora. Uzimajući u obzir do sada nezabeleženu situaciju, nameću se mnoga pitanja na koje je potrebno da imamo odgovore:

  • Kako da budemo sigurni da svi sistemi u zgradi efikasno funkcionišu u vreme male zauzetosti objekta?
  • Na koje sisteme se fokusirati kako bi se potrošnja u objektu najbolje prilagodila stanju male popunjenosti?
  • Kako da budemo sigurni da ćemo sve sisteme uspešno vratiti u normalan režim rada kada zgrada ponovo bude puna zaposlenih?

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

Pre nego što započnete bilo kakve intervencije, preporučujemo da se prvo obratite svom servisnom partneru (Facility manageru) ili preduzeću koje se bavi održavanjem objekta, ukoliko ga imate. Oni će sigurno biti u mogućnosti da pomognu da završite veći deo posla, bilo on-line ili na licu mesta. Ukoliko, pak, nemate ovakvog partnera, u nastavku su smernice kako vaše stručno osoblje može da izvrši  predložene intervencije.

Ovo su predlozi kako da odgovorite na ove izazove, ali i smernice sa deset praktičnih saveta kako sistem u ovim okolnostima da učinite energetski efikasnim, sigurnim i pouzdanim.

  1. Definišite okvire delovanja. Najpre izvršite analizu svih HVAC uređaja i sistema za njihovo upravljanje. Uzmite u obzir čilere, uređaje za klimatizaciju, bojlere i ostale slične potrošače. Ovo su ključni uređaji koji troše najviše energije, ali i utiču na životnu sredinu.
  2. Odredite arhitekturu sistema. Proverite koji elementi sistema u objektu su povezani na centralni sistem za nadzor i upravljanje (BMS), a koji su nezavisni i zahtevaju "ručnu" kontrolu i podešavanje. Tek kada razumemo kompletnu arhitekturu sistema u mogućnosti smo da budemo precizni i efikasni prilagođavanju na nove okolnosti.
  3. Sačuvajte parametre već definisanih vrednosti. Pre nego što izvršite nova podešavanja, proverite da li ste sačuvali već definisane parametre za nominalan režim, kao i nova podešavanja za smanjeni režim koja planirate da postavite. Ako nemate evidenciju o ovim informacijama, kasnije će vam trebati više vremena da zgradu vratite u normalno funkcionisanje, što bi moglo stvoriti probleme u komforu korisnika, performansama HVAC-a i sigurnosti funkcionisanja sistema. 
  4. Uzmite u obzir promenu godišnjeg doba. Zvuči banalno, ali u okolnostima koje su nas trenutno zadesile moglo se desiti da ste prevideli da smo prešli iz zimskog u prolećni režim rada i da su sistemi ostali podešeni na zimski režim. Proverite.
  5. Budite što efikasniji u oderđivanju parametara. Razmotrite koje su tipične vrednosti koje ste podešavali kada ste uzimali u obzir slabu popunjenost objekta u normanlnim uslovima (uglavnom su to vikendi), a koje su to vrednosti za slabu popunjenost pod novim uslovima (kada u objektu nema korisnika ni tokom radne sedmice). Ako ste do sada vikendom imali da je temperatura obično podešena ± (2-3)°C od zadate vrednosti, možda da razmislite da u ovom periodu to bude ± (4-6)°C.
  6. Razmišljajte o prostoru u kome je smešteno osoblje koje redobno dolazi u objekat. Zaposlenima koji i tokom ovog perioda dolaze u objekat (obezbeđenje, održavanje) je potrebno obezbediti ugodne uslove za rad, ali oni po svemu sudeći neće koristiti konferencijske sale, teretane ili kafeterije. U zavisnosti od klimatskih uslova, mogu se prilagoditi roletne na prozorima ovih prostorija, tako da se smanji potreba za njihovim grejanjem i hlađenjem. Razmislite da optimizujete i sisteme osvetljenja u ovim prostorijama.
  7. Uračunajte novu disipaciju energije potrošača. Nije suština samo u promeni temperature na termostatu za nekoliko stepeni. Uračunajte u proračun i potrošače koji imaju malu disipaciju energije (toplota generesana od strane ljudi u prostoru, njihovi računari itd). I ove vrednosti se sada menjaju, uzimajući u obzir okolnosti. Vaš HVAC sistem je verovatno projektovan za veću snagu, prilagodite podešavanja novonastalim uslovima.
  8. Modifikujte ventilacione sisteme. Tokom perioda smanjene popunjenosti objekta, imate više fleksibilnosti sa opsegom temepratura, tako da možete smanjiti ventilaciju i pouzdati se više u hlađenje uz pomoć spoljašnjeg vazduha putem economizer sistema. To takođe utiče na potrebe za energijom i na smanjenuje potrošnje.
  9. Kontolišite relativnu vlažnost vazduha. Ako menjate podešavanja temperature, nemojte zaboraviti na vlažnost vazduha. Buđ i vlaga mogu da postanu problem ako temperature na kojima se vodena para pretvara u tečno stanje nisu tačno kalibrisane. ASHRE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning) predlaže održavanje nivoa relativne vlažnosti vazduha ispod 65%.
  10. Podesite ventilatore, frižidere i zamrzivače. Restoranske kuhinje i laboratorije imaju odvodne ventilatore koji često rade 24/7. Sada verovatno nema potrebe da rade sve to vreme, njihovim isključivanjem se može postići određena ušteda. Takođe, ako vam više nisu potrebni svi frižideri ili zamrzivači za skladištenje hrane, isključite ih.

Ilustracija (Foto: Pixabay.com)

Ova lista sa deset predloga samo je osnov onoga što možete učiniti da biste vaše poslovne objekte tokom perioda kada su slabije popunjeni učinili energetski efikasnijim. Ipak, svaka zgrada je drugačija i jedinstvena, tako da za svaku postoje i specifični načini da se postignu uštede. Takođe, ovi predlozi za uštedu, uz mala prilagođavanja, mogu da se primene i na ostale tipove objekta kao što su hoteli, retail centri...

 

Autor teksta: Dragan Buača, dipl.inž.el.
Direktor prodaje i rukovodilac tima prodaje koji se bavi intengracijom rešenja u automatizaciji u oblastima energetike i zgradarstva na teritoriji Srbije i Crne Gore.

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?