Turska postaje globalna sila u građevinarstvu

14.07.2010. | Selcan Hacaoglu | Associated Press

Armija turskih kranova i buldožera radi širom Bliskog Istoka, u Centralnoj Aziji i Africi. Grade brane, stadione, auto-puteve u velikom bumu koji Turskoj daje zamah da postane moćni investitor u regionu.

Frustrirani slabim napretkom pridruživanja Evropskoj uniji, Turska vlada se drži strategije u kojoj svoj politički uticaj širi na zemlje u razvoju, naročito islamske, na zemlje bivšeg SSSR-a, ali i širom Afrike.

Ključni faktor u ovim stremljenjima jesu turske građevinske firme koje rade u više od 80 zemalja sveta. Jedna takva firma učestvuje u joint-venture projektu sa japanskim kompanijama u izgradnji novog metroa u Dubaiju, druge su vodeće na većini gradilišta u Kazahstanu i severnom delu Iraka koji kontrolišu Kurdi poslednjih godina.

U delovima Bliskog Istoka i Centralne Azije, turska fleksibilnost da izađu u susret raznoraznim zahtevima i da se snađu u komplikovanim zakonskim procedurama lokalnih zakona daju im glavnu prednost po tvrdnji eksperata.

Dok turski građevinci još uvek nisu ozbiljni konkurenti gigantskim kompanijama iz Evrope, SAD, Kine i Japana, vrednost projekata na kojima učestvuju porasla je sa 597 miliona evra u 2000. godini na preko 18,5 milijardi evra u 2008. godini. Tokom 2009. godine zabeležen je pad na 15,7 milijardi evra - u jeku svetske ekonomske krize.

Plan turske vlade jeste da poveća prihode od građevinarstva na preko 39 milijardi evra u 2015. godini. Vodeći žurnal koji prati građevinsku industriju, Engineering News-Record, uključio je i četiri turske firme u najvećih 225 izvođačkih kompanija sveta još 1999. godine. Deset godina kasnije, taj broj se popeo na 31, što je Turskoj donelo i preko 10 milijardi evra od projekata van Turske, i činilo ukupno 3,6% internacionalnih ugovora u građevinarstvu za svih 225 najvećih kompanija sveta.

Turske delegacije koje odlaze u zemlje u razvoju često uključuju stotine poslovnih ljudi i menadžera. Takođe, Turska je u poslednje vrerme potpisivala nekoliko bilateralnih sporazuma uključujući one sa Rusijom, Libijom i Sirijom iz oblasti viznih režima, lakšeg putovanja i trgovine.

Nacionalni avio-prevoznik, Turkish Airlines, sada leti do stotina destinacija uključujući i Bagdad i Najrobi. Turski ministar spoljne trgovine, Zafer Caglayan, kaže da se planira povećanje broja diplomatskih misija u Afriku sa 12 na 27 ove godine, jer je po njegovim rečima samo na tom kontinentu prošle godine bilo oko 35% turskih građevinskih aranžmana.


Astana, Kazahstan - Piramida mira: opera, kulturni centar, biblioteka; visina 77m;
autor; Norman Foster; izvođač: Sembol Construction, Turska

U Astani, prestonici Kazahstana, jedne od pet država Centralne Azije sa bliskim jezičkim i etničkim vezama sa Turskom, turske kompanije su zaposlene na oko 70% gradilišta još od 1997. godine.

- Ovo uključuje sve, od puteva do stadiona, šoping centara, škola i hotela visoke kategorije - kaže Ozer Oral, generalni sekretar udruženja kazahtanskih i turskih biznismena (Kazakh-Turkish Businessmen Association).

- Turske firme su dugo bile aktivne na međunarodnom građevinskom tržištu, ali potraga za većim profitima dodatno je povećala njihovo prisustvo u poslednjih 10 do 15 godina - kaže Gary Tulacz, viši urednik u Engineering News-Record-u:

- Deo ovoga možda potiče od teških ekonomskih prilika u Turskoj početkom ove dekade, koja je učinila da međunarodno tržište postane interesantnije za građevinske firme.

Turska je restruktuirala bankovni sektor nakon 2001. godine kada je nacionalna ekonomoja imala pad od 8,5% i inflaciju od oko 80%. Sada jednopartijska vlada vraća poverenje investitora koje je izgubljeno tokom međupartijskih sukoba ranije. Turska vlada se sada otarasila hronične inflacije, pospešila je izvoz i čak došla u situaciju da odbije uzimanje novog kredita od MMF-a ove godine.

Turska je većinom orjentisana na industriju tekstila, automobila, proizvodnju i turizam, ali građevinski sektor jeste jedan od sila koje su Tursku dovele do rekordnog rasta ekonomije od 11,7% u prvom kvartalu ove godine što je najveća ekspanzija u proteklih šest godine.


Astana, Kazahstan - Khan Shatyry šoping-centar (vidi link na kraju); autor; Norman Foster;
izvođač: joint-venture Sembol Construction, Turska i Coalco Development, Rusija

Sa 678 milijardi nacionalnog dohotka, Turska je bila šesta najveća ekonomija u celoj Evropi prošle godine po izveštaju MMF-a (International Monetary Fund World Economy Outlook).

- Ljudi ne treba da zaborave da oni koji imaju bliske ekonomske veze sa Turskom postaju uspešni na tržištu u ovom regionu - kaže Caglayan za AP - Ovo se takođe odnosi i na Evropsku uniju.

Turska je bila jedna od prvih na gradilištima bivšeg SSSR-a i skoro četvrtina svih njihovih poslova u ovom sektoru dešava se u Rusiji. Slede Libija i bivše republike SSSR-a Turkmenistan i Kazahstan. Prve projekte u Brazilu i Angoli Turci su radili u 2009. godini, a dobar udeo imaju i u Kataru, Alžiru, Iraku, Rumuniji i Avganistanu.

- Turske firme ostavile su svoj potpis u udaljenim delovima sveta zahvaljujući njihovoj fleksibilnosti i spremnosti da rade u oteženim pa i opasnim uslovima okruženja, i naravno, sposobnosti da izađu na kraj sa lokalnim zakonima - kaže Demir Engin, predsednik NACE, kompanije specijalizovane za isporuku opreme za fabrike cementa i asfalta.

Paul Barry, međunarodni građevinski ekspert iz londonske firme Navigant Consulting, kaže da turske firme postaju veoma ozbiljni konkurenti u sklapanju međunarodnih ugovora:

- One mogu da se povežu sa muslimanskim kulturama i vema su konkurentne. Ovo je naročito iz tog razloga što imaju sve veći renome zbog velikog broja referenci, uglavnom iz joint-venture poduhvata na kompleksim i zahtevnim projektima.

- Međutim, one se razvijaju, ali još uvek nisu pokazale šta mogu da urade same u Zapadnoj Evropi ili SAD.


Ilnur Cevik, bivši partner u kompaniji koja gradi aerodrom i spavaonice za hiljade studenata u gradu Sulaymaniyah u kurdskom severnom Iraku, kaže da turske firme lakše odgovaraju na zahteve lokalnih vlasti jer nisu u obavezi da u svojim finansijskim izveštajima pokazuju izdatke za podmićivanje, ali i zato što slični običaji poslovanja postoje i u domovini.

- Korupcija je glavni problem u državama poput Kazahstana ili Turkmenistana - kaže Cevik - Svi žele neku vrstu nadoknade i u arapskom svetu. Turskim kompanijama otvarala su se vrata i tamo gde nisu kompanijama sa Zapada iz prostog razloga što ove druge sve žele da rade po pravilima.

U Astani, šoping centar Khan Shatry (autor: Norman Foster - vidi link na kraju teksta) izgradila je firma Sembol Construction u joint-venture poduhvatu sa ruskom Coalco Development. Centar je otvoren početkom jula, na 70. rođendan kazahtanskog predsednika.

Transparentna struktura pokriva i veštačku plažu sa peskom koji je donet sa Maldiva, kao i zatvoreni bazen na petom spratu.

Sembol Construction je, takođe po Fosterovom projektu, gradio i staklenu Piramidu mira visoku 77 metara u kojoj je smeštena dvorana opere, biblioteka i kulturno-istraživački centar - po ceni od 51 milion evra.

Napomena: Ceren Kumova, novinar AP-a iz Ankare učestvovala je u pisanju ovog teksta.

Linkovi:

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Mićo 20.11.2019.
Ko to kaže da je most graditi pored mosta j...
Invekta 18.11.2019.
Odlično rešenje, olakšava posao, a efekti s...
boki 14.11.2019.
kao prvo idealno ravnih dasaka iz paleta je...
Nemanja Rodić 05.11.2019.
Bravo,molim vas da pošaljete ekipu da okrpi...
Maja 19.10.2019.
Gde mogu da nabavim ovakav beton? I po koj...