U vreme kada građevinska industrija u Sjedinjenim Američkim Državama trpi posledice nedostatka radne snage i rasta troškova, jedan tehnološki startap iz San Franciska pravi odlučan korak ka rešenju - uvođenjem potpuno autonomnih bagera.
.jpg)
Ilustracija (Foto: Pexels)
Kompanija Bedrock Robotics, koju su osnovali inženjeri Boris Sofman i Tom Eliaz, kao i inženjeri kompanije Waymo - Ajay Gummalla i Kevin Peterson - ima za cilj da radikalno promeni način na koji se obavljaju zemljani radovi na gradilištima širom sveta.
Umesto da razvija novu mehanizaciju, Bedrock planira da postojeće građevinske mašine osposobi za samostalan rad. Kroz nadogradnju hardverskim i softverskim komponentama - poput kamera, lidara, računara i veštačke inteligencije - ovi bageri će moći da funkcionišu bez potrebe za ljudskim operaterima i to bez prekida, čak i u uslovima ekstremnih temperatura.
Nekadašnji izvršni potpredsednik kompanije Uber Freight, Laurent Hautefeuille, pridružio se timu kao operativni direktor. Kompanija je nedavno prikupila 80 miliona dolara investicija i planira da 2026. godine započne komercijalnu upotrebu mašina.
Boris Sofman, jedan od osnivača, istakao je da su prethodni uspešni projekti sa robotaksijima pokazali da je tehnologija sazrela i da je industrija spremna za sledeći korak - autonomiju u teškim građevinskim zadacima. On vidi građevinu kao narednu oblast masovne transformacije.
Uprkos velikoj potražnji za izgradnjom stambenih, industrijskih i skladišnih objekata, američka građevinska industrija suočava se sa ozbiljnim izazovima. Nedostatak kvalifikovanih radnika dodatno pogoršava situaciju, naročito u svetlu restriktivnih imigracionih politika i trgovinskih barijera koje podižu cene građevinskog materijala.
Iako Bedrock ne otkriva svoje finansijske ciljeve, jasno je da se obraća tržištu vrednom oko 145 milijardi dolara - koliko se procenjuje da će vredeti tržište iznajmljivanja bagera u SAD tokom ove godine.
Kompanija ne razvija nove mašine, niti kupuje flote, što značajno smanjuje potrebna ulaganja u poređenju sa kompanijama koje razvijaju autonomna vozila za javne puteve.
Testiranja su već u toku na lokacijama u Arizoni, Teksasu i Arkanzasu, a planira se i pilot projekat sa komercijalnim klijentom. Ukoliko sve prođe po planu, prvi radovi bez ljudskih operatera mogu se očekivati već sledeće godine.
Održavanje tempa gradnje i smanjenje troškova
Na osnovu procena Bedrock tima, autonomni sistemi mogu smanjiti troškove rada za minimum 20%. Istovremeno, omogućavaju završavanje projekata u kraćem roku, jer mašine mogu raditi i tokom noći, bez pauza i zamora.
S obzirom na to da godišnje oko pola miliona radnika u SAD napusti građevinski sektor - bilo odlaskom u penziju ili promenom zanimanja - alternativa u vidu automatizacije ne predstavlja pretnju za radna mesta, već šansu da se zadaci izvršavaju efikasnije.
Ovakvo razmišljanje deli i Eric Cylwik, direktor inovacija u firmi Sundt Construction, koja je partner u testiranju Bedrock sistema.
On napominje da se ne očekuje potpuna eliminacija ljudske radne snage, već da će se zadaci racionalno podeliti - roboti će obavljati repetitivne operacije poput utovara zemlje, dok će ljudi biti angažovani na kompleksnijim radovima poput postavljanja cevi.
Jedan od ključnih elemenata autonomne opreme je lidar - senzor koji omogućava detaljno mapiranje terena u realnom vremenu. Ovaj sistem ne samo da omogućava bezbedno kretanje mašine, već i generiše precizne podatke o količini iskopanog materijala.
Takva analitika može drastično unaprediti naplatu i praćenje napretka radova, jer eliminiše potrebu za angažovanjem geometara na dnevnoj bazi.
Investitori prepoznali potencijal
Impresivna brzina razvoja - od osnivanja u maju 2024. do prvih funkcionalnih prototipova već u novembru iste godine - privukla je pažnju brojnih investitora.
Jedan od partnera u kompaniji Eclipse, Aidan Madigan-Curtis, naglasio je da Bedrock nije samo ubrzao razvoj, već je već došao do tačke gde autonomna iskopavanja funkcionišu bez ljudske intervencije.
Mala konkurencija u ključnom segmentu
Za razliku od firmi kao što su Caterpillar i John Deere, koje se više fokusiraju na rudarsku i poljoprivrednu automatizaciju, Bedrock je prepoznao prazninu u segmentu bagera i utovarivača koji se koriste u komercijalnoj gradnji. Sofman smatra da ova kompanija ne pokušava da zameni velike proizvođače, već da ih dopuni tehnologijom, čineći njihovu opremu pametnijom i konkurentnijom.





























;