INFONET-468X60-BANNER

Auto-put mira: Od polu do punog profila

08.08.2023. | Bloomberg Adrija

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Goran Vesić izneo je predlog da se cene putarina na srpskim saobraćajnicama određuju na osnovu troškova izgradnje i održavanja auto-puteva. Ova inicijativa ima za cilj da se osigura održivost i finansijska stabilnost infrastrukturnih projekata u zemlji.

Auto-put

Ilustracija (Foto: Depositphotos)

Vesić je za Bloomberg Adrija istakao da će 77 kilometara Auto-puta mira od Niša do Merdara koštati između 1,4 i 1,6 milijarde evra. Cena je varirala zbog različitih faktora, uključujući broj objekata i teren za gradnju. Na ovoj trasi planirana je izgradnja 88 mostova, 7 denivelisanih raskrsnica i 35 tunela. Osim toga, Vesić je naglasio da je pogrešno pretpostaviti da su auto-putevi u vojvođanskoj ravnici najjeftiniji, jer često imaju zahtevne objekte i zahtevaju uređenje rečnih korita.

Jedna od ključnih tačaka koju je ministar istakao bila je greška u izgradnji prve deonice auto-puta Niš-Pločnik. Ova deonica, duga 5,5 kilometara, izgrađena je u poluprofilu, što je prema njegovom mišljenju bila greška. U budućnosti će se izgraditi puni profil, što će naravno povećati troškove.

Vesić je istakao da su projektanti instruisani da za drugi, treći i četvrti sektor planiraju izgradnju auto-puta u punom profilu. Iako je deonica kod Merošine već otvorena u poluprofilu, planira se njena nadogradnja na puni profil. Ova izmena će, naravno, povećati troškove, sa procenjenim iznosom između 1,4 i 1,6 milijarde evra. Zanimljivo je da je cena izgradnje u poluprofilu 70% cene punog profila.

U vezi sa finansiranjem, Vesić je naveo da su razgovori vođeni sa predstavnicima EBRD i EIB. Traženi su veći grantovi iz EU, sa ciljem da se umesto 40 miliona evra dobije 100 miliona evra bespovratnog novca. Osim toga, obezbeđen je zajam Evropske investicione banke od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).

Vesić je takođe komentarisao ulogu domaćih građevinskih firmi u ovom projektu. Istakao je da srpske firme nemaju dovoljno kapaciteta da učestvuju na ovakvim tendrima, ali je naglasio važnost direktnog plaćanja domaćim podizvođačima prilikom potpisivanja ugovora.

Na kraju, ministar je podsetio da je Auto-put mira deo Vašingtonskog sporazuma potpisanog između Beograda i Prištine 2020. godine. Ovaj sporazum predviđa izgradnju Auto-puta mira Merdare-Priština i železničke veze na istoj relaciji, sa finansiranjem od strane DFC i EXIM banke.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


REHAU-300X120-BANNER

Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;