Tenderi za gradnju autoputa na Koridoru 10 u Srbiji se sprovode po strogim procedurama međunarodnih banaka, pa poslove pre svega dobijaju preduzeća tehnički osposobljena za realizaciju tog projekta, izjavio je direktor preduzeća Koridori Srbije Mihajlo Mišić.
Banke imaju vrlo stroge uslove dodele tih kredita koji su veoma povoljni, rekao je Mišić agenciji Tanjug navodeći da tek po ispunjavanju tehničkih uslova na izbor izvođača radova utiče i ponuđena cena.
Izgradnju autoputa na Koridoru 10 od Niša do bugarske granice i od Grabovnice kod Leksovca do Levosoja u blizini makedonske granice finansiraju sa oko 1,2 milijarde evra Svetska banka, Evropska banka za obnovu i razvoj, Evropska investiciona banka i Helenik plan.
Predstavnici PKS i pojedinih domaćih preduzeća su u julu zatražili od države da ih zaštiti na tenderima za izgradnju Koridora 10 od grčkih firmi koje su u prethodnom periodu nudile veoma niske cene, za koje kažu da su dampinške. (Grci dampingom do gradnje Koridora)
Direktor preduzeća Koridori Srbije naglašava da su domaće građevinske firme na neki način "hendikepirane", jer se kod nas dugo nisu realizovali tako ozbiljni i veliki projekti kao što je Koridor 10. "Uvek je problem sa referencama, s obzirom da malo naših firmi radi ili je radilo u inostranstvu, pa i ako imaju reference onda nemaju finansijske kapacitete", kazao je Mišić dodajući da se zbog toga naša putarska preduzeća udružuju i nastupaju zajedno.
Mišić kaže da banke preporučuju stranim firmama u Srbiji, što je inače uobičajen postupak u svetu, da se u obavljanju posla angažuje domaća operativa za najmanje 30% radova. Više od 100 domaćih firmi je, kako je rekao, trenutno anagažovano na izgradnji istočnog kraka Koridora 10 prema bugarskoj granici. |
Prema njegovim rečima, gleda se veličina deonice, mostova, nasipa, asfalta, minimalan promet preduzeća u poslednjih pet godina i drugo, pa je najniža cena poslednja stvar koja pretegne na vagi.
"Postavlja se pitanje šta je naš cilj - da li da dobijemo jeftino izgrađen autoput ili da domaće firme dobiju posao. Naravno treba naći neku sredinu i pokušati da se zaposli domaća građevinska industrija", naveo je Mišić ističući da kvalitet gradnje mora da se ispoštuje. Sa druge strane, postoji mogućnost da izvođači ugovore posao po niskoj ceni, a onda ga razvlače i nikada ga ne završe, dodao je on. "Upravo zato mi imamo garancije koje uvek mozemo da pustimo, ukoliko dođe do nekih neželjenih događaja te vrste, a takvi izvođači idu kod banaka na negativnu listu, pa ne mogu dalje da učestvuju u tenderskim procedurama", kazao je direktor Koridora Srbije.
Ministar za infrastrukturu i energetiku Milutin Mrkonjić je ranije izjavio novinarima da nije tačno da su pojedine strane firme povlašćene u Srbiji i da nema govora o dampinškim cenama na tenderima za izgradnju Koridora 10. (Mrkonjić: Nema korupcije, ali će biti penala za kašnjenje)
"Merodavno je tržište i većina naših građevinara to ne razume kada treba da dobije posao. Ako se na teneder javi 30 preduzeća - najjeftinije dobije posao. Nikakve damping cene ne postoje", istakao je Mrkonjić.