INFONET-468X60-BANNER

Koncesije na puteve i pruge

03.08.2011. | Dragan Vujadinović | Danas

Država da koncesiju na izgradnju auto puta, koncesionar ga izgradi i ubira prinose od korišćenja najviše 30 godine, posle ostaje državi. Tužno je naše poređenje sa susednom Hrvatskom u pogledu putne infrastrukture - tamo kao u Austriji, kod nas kao u "Srbiji".

Za

Za Hrvatskom mnogo ne zaostaju ni dve srpske zemlje - Crna Gora i Republika Srpska. Oni, pretežno koncesijama, napraviše auto puteve, mostove i tunele, a mi nikako ni Koridor X da završimo. Pre svega zato što umesto jedinstvene strategije imamo partokratiju (svako filozofira šta, kad i kako hoće, a onda stradaju opšti interesi). A jedinstvena strategija bi morala da kaže - auto-putevi i brze pruge - ili večni srednji vek.

Gde i kako da nam dođu tako potrebni strani investitori?

Gde da investitorima podastremo crveni tepih: na uskim putevima punim rupa ili rasklimatanim prugama koje jure 50km/h?

Zaključno, sve priče o brzom regionalnom razvoju i razvoju uopšte, stranim investicijama i izvozu i konačno evropskom putu deplasirane su sa našim sadašnjim putevima i prugama.

Protiv

  • Zašto putarine i druge prinose dati stranim ili našim(?) investitorima, umesto da idu u Budžet (svim građanima)?
    Zato što nemamo svojih para ni za male a kamoli velike investicije (prihodi od privatizacije su, em bili manji od očekivanja, em su otišli u potrošnju i subvencije).
  • Zašto se onda povoljno ne zadužimo (dugoročno) i sami, sa svojom operativom ne izgradimo puteve, pa iz prihoda otplaćujemo kredite?
    Zato što smo ovo probali i ništa nismo napravili - sve započeli, ništa završili, a otplate stigle.

Dakle, prinudno ostaje treći model - koncesije, koji je u gradaciji sa sopstvenim investiranjem i jeftinim dugoročnim kreditima, treći po rangu poželjnosti, ali je, posebno za nedovoljno razvijene države i ekonomije neophodan. Primedba da će strane kompanije (koncesionari) graditi puteve i pruge uvoznim repromaterijalima i radnom snagom nije baš realna, ali se za svaki slučaj može eliminisati uslovima tendera (da podizvođači budu iz Srbije).

Rezime i Predlog

U konkurenciji sa javnim dugom (pošto sopstvenih sredstava nemamo), prednost treba i moramo dati koncesijama (bez obzira što bi jeftini dugoročni krediti bili povoljniji) iz sledećih razloga:

  • ekonomski i politički rejting Srbija poskupljuje kredite
  • javni dug je već dostigao 43 odsto BDP-a, a infrastrukturu nismo napravili
  • realizacija kapitalnih investicija od strane državnih ministarstava se pokazala sporom i neefikasnom (Koridor X, Most na Beški, Prokop itd).
 

Komentari: 1

goran 04.08.2011 16.11.20

Moje postovanje, ali je li vi znate koliko kilometara ima ukupno Republika Srpska, a pogotovo Crna Gora?

VESTI /iz kategorije/


REHAU-300X120-BANNER

Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;