INFONET-468X60-BANNER

Računi odblokirani, a putari ipak protestuju

23.06.2011. | A. Mikavica, J. Rabrenović | Politika

"Banke nisu krive za jučerašnju blokadu puteva po Srbiji, jer su one svoj deo dogovora s kraja prošle nedelje sa putarskim preduzećima i državom poštovale i povukle blokadu računa putara."

Ovo u izjavi za dnevni list Politika kaže Ljubiša Jovanović, član uprave niške AIK banke. Ova banka je kreditirala sa čak 40 miliona evra putarska preduzeća u sastavu Nibens grupe, te je, verovatno, najveći pojedinačni poverilac. Ukupni dugovi putara bankama se mere na preko 100 miliona evra, a sa dugovima dobavljačima, iznos za koji su zaduženi je preko 200 miliona evra.

"Sve banke veći poverioci potpisale su Memorandum o tome da se skinu blokade računa, kako bi putari mogli da se konsoliduju i nastave da rade. To smo i učinili i dug je sada u statusu mirovanja. Međutim banke ne mogu više od toga da urade. Mi ne možemo da upravljamo putarskim firmama, jer to ne znamo da radimo. Vlasnik tih preduzeća je uhapšen i tamo je, verovatno rasulo. Bilo je ideja da se formira neki krizni menadžment, ali banke o tome nisu postigle dogovor", kaže Jovanović, dodajući da je za putare najbolje da nastave da rade i tako zarade platu.

Po njemu, finansijski problem putara je nastao što su oni jemčili pri uzimanju kredita jedni za druge i umesto jednog dinara duguju deset. Zbog toga su nastale višestruke blokade i tom problemu se moralo stati na put. Ipak, on smatra da adresa za radničko nezadovoljstvo treba da bude investitor, odnosno država, kao naručilac poslova, i Putevi Srbije.

Kako je Politici juče izjavio Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu i energetiku, banke su u međuvremenu imenovale novo poslovodstvo u Nibens grupi, i na njemu je, po postignutom sporazumu, da u dogovoru sa poveriocima, omogući preduzećima ove grupacije da nastave sa radom.

"U interesu države je da se ovaj sistem očuva zbog njegovog značaja za putnu privredu Srbije, ali i zato što zapošljava više od 5.000 ljudi", kaže Mrkonjić. "Zato još jednom apelujem na sindikate da budu konstruktivni partneri u nalaženju rešenja za izlazak iz teškoća. Ne verujem da ovakvim protestima mogu sebi da pomognu. Poveriocima i novom rukovodstvu Nibens grupe treba dati vremena i pružiti im šansu. Država je učinila koliko je mogla, obezbedila je poslove putarima Nibens grupe na održavanju i izgradnji. Na njima je da ih ne izgube."

Istini za volju, upućeni tvrde da se država ne može amnestirati od odgovornosti za teškoće sa kojima se bore putarska preduzeća. Sindikati zaposlenih su godinama ukazivali da im država ne isplaćuje izvršene radove. Čekajući svoj novac, ona nisu plaćala svojim dobavljačima, nisu imali ni za plate, pa su morala da se zadužuju kod banaka.

Jučerašnji radnički zahtev bio je i da se kupoprodajni ugovori za ova putarska preduzeća raskinu. Radnici, verovatno, smatraju da je povratak pod okrilje države za njih najbezbolnije rešenje. Upućeni, međutim, kažu da to i nije najbolja opcija. Posle raskida ugovora postavlja se privremeni zastupnik kapitala, a rešenja koja mogu da se predlože su restruktuiranje, stečaj, prodaja imovine.

Najvažniji aspekt za radnike – da dobiju platu – nije zagarantovano. Ona se i dalje deli iz zarade preduzeća, a ne iz budžeta tako da se nameće pitanje šta bi se raskidom privatizacije ovih preduzeća dobilo.

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;