Upravljanje preduzećima Nibens grupe, čiji je vlasnik Milo Đurašković nedavno uhapšen, mogle bi da preuzmu banke kao najveći poverioci ove grupacije. To je rešenje koje je predloženo na poslednjem sastanku predstavnika Vlade Srbije, Agencije za privatizaciju i banaka i ono će biti konkretizovano u narednih nekoliko nedelja, kaže Dušan Belanović iz Agencije za privatizaciju.
Vlasnik Nibens grupe je u zatvoru zbog sumnje da je malverzacijama oštetio firmu FAM za 32 miliona evra, radnici ne primaju plate, a mehanizacija na pojedinim gradilištima stoji jer nema novca za gorivo, ali Agencija zasad ne razmišlja o raskidu kupoprodajnih ugovora.
"Raskid ugovora o privatizaciji je uvek opcija, ali to ne bi rešilo problem", kaže Belanović i dodaje da će prema preduzećima za puteve Beograd, Niš, Kragujevac, Vranje i Vojvodinaput-Bačkaput, koja su u sastavu Nibens grupe, biti tolerantniji i da će dobiti dodatne rokove.
Nibens pregazio novosadski Bačkaput
Zbog teškog položaja putarskih preduzeća, članica Nibens grupe, među kojima je i novosadska Vojvodinaput-Bačkaput, sindikalci su za danas (8.6) najavili izlazak teške mašinerije na prohodne puteve i njihovu blokadu, kad već nemaju uslove da je zaposle na onima u izgradnji.
Novosadski putari ovog pet decenija starog giganta od prekjuče više ne rade ni na izgradnji autoputa Horgoš - Novi Sad, svih 400 radnika je bez posla, jedino što dežuraju čuvajući imovinu preduzeća koju su blokirali voznim jedinicama, kako ne bi ostali i bez nje.
Generalni direktor Vojvodinaputa Marko Cigić, u čijem je sastavu pre privatizacije poslovala Vojvodinaput-Bačkaput, izjavio je da je ova kompanija po drugi put u zadnjih 15 godina na kolenima - prvi put kada se tri duge godine borila za naplatu radova vrednih 12 miliona evra na izgradnji prve faze autoputa Feketić - Subotica, i danas kada u sredini građevinske sezone i bici za svakog zaposlenog radnika, posao više i reference, preduzeće tavori sedam meseci u neprekidnoj blokadi zbog duga od 1,5 milijardu dinara bankama, plus milijardu dinara duga podizvođačima, kooperantima i dobavljačima.
Bačkaput je privatizovan u maju 2005. kao akcionarsko društvo u privatnoj svojini, većinski vlasnik je PZP Niš, čiji vlasnik je nedavno pritvoreni Milo Đurašković. Sagovornik kaže da su problemi u poslovanju počeli 2009, kada je većinski vlasnik nekontrolisano počeo da zadužuje Bačkaput.
Firma je danas prezadužena po raznim osnovama: uzetim kreditima, jemstvima, pristupanjem dugu drugih preduzeća po nalogu Nibensa, zalaganjem pokretne imovine i novčanih potraživanja, hipotekama na nekretninama... tako da je ukupan iznos duga nekoliko puta veći od procenjene tržišne vrednosti preduzeća.
"Primenom izmenjenog Zakona o platnom prometu od polovine maja ove godine redovno poslovanje ove kompanije je potpuno onemogućeno. Ni jedan radnik ne radi, ni jedna asfaltna baza, snabdevanje repromaterijalom i energentima je potpuno obustavljeno, isključeni su struja i gas, a ugovoreni radovi vise u vazduhu", kaže Cigić.
Vlada ne haje za putare |
Izvršni direktor Bačkaputa Dragan Jakovljević kaže da iako je predstavnik poslovodstva, na istom je zadatku kao i Sindikat, a to je rešavanje sudbine 400 zaposlenih u kolektivu koji od februara ne primaju platu, odnosno realizaciju potpisanih ugovora. Za to je potreban sporazum o reprogramu dugova Bačkaputa na način da javna preduzeća, kao što su Elektrodistribucija, Srbijagas i ostali kontinuirano snabdevaju firmu energentima, a da za to bude garant država.
Platili bi se kada se steknu uslovi za to. Država bi morala da omogući restrukturiranje preduzeća i poništavanje privatizacije. Banke kao direktni poverioci trebale bi da naprave konzorcijum i daju rešenje za izlazak iz problema. To je neophodno što pre kako se ne bi izgubili potpisani ugovori.