INFONET-468X60-BANNER

Krpež održava konstrukciju "Pančevca"

04.12.2015. | Dejan Aleksić | Politika

Na Pančevačkom mostu će do subote (5. decembar 2015.) od 7 do 15 časova u smeru ka Borči saobraćaj biti usporen jer majstori menjaju sigurnosnu ogradu. Izmene u istom smeru važiće i u toku večernjih i ranih jutarnjih sati zbog širenja konstrukcije mosta. Dok budu trajali radovi u desnoj kolovoznoj traci, saobraćaj će se odvajati samo u levoj.

Ovu informaciju nadležni su objavili, kako bi sugrađani koji koriste „Pančevac“ ovih dana znali kako se organizuju. U dvomilionskom gradu ne bi bilo nimalo čudno da se na ovako prometnoj saobraćajnici izmene organizuju tek povremeno. Ali, nije tako. Slični radovi na ovom dunavskom kolosu koji je krajem oktobra ušao u devetu deceniju, obavljani su pre samo dve nedelje. I tako svakog meseca. Malo, malo pa nadležne službe sugrađane mole da imaju razumevanja zbog dvodnevnih, trodnevnih, četvorodnevnih... Radova na ovom mostu.

Ilustracija (www.pixabay.com)

A nije da nije bilo ideja i projekata za obnovu doskora jedinog mosta na Dunavu kod Beograda. Kompletna obnova „Pančevca“ prema projektu koji je 2007. uradio Saobraćajni institut CIP delimično je započela nekoliko meseci kasnije. U prvoj fazi koja je završena 2009. uklonjena je korozija sa čeličnih elemenata ispod kolovozne ploče i koloseka i taj deo mosta je kompletno „osvežen“. Druga faza u kojoj je trebalo da se sređuju pristupni putevi i saobraćajnica na mostu dugom 1.526 metara trebalo je da počne ubrzo posle prve, ali sa radovima se stalo.

Prilazne konstrukcije „Pančevcu“, koji je do izgradnje Pupinovog mosta svakodnevno prelazilo i 150.000 vozila, nastavili su da uništavaju korozija, so, mehanička oštećenja… Ni kolovoz nije u boljem stanju.

Pretpostavlja se da je problem nastao jer je oko 3,5 milijardi dinara, koliki je bio projektovani ceh, trebalo da bude izdvojeno iz nekoliko kasa. Iz „Nacionalnog investicionog plana“ (NIP), tih godina svakodnevno spominjanog, kao i iz republičkog budžeta bilo je planirano da se izdvoji 1,6 milijardi dinara, iz beogradske kase 1,2 milijarde, iz budžeta „Direkcije za građevinsko zemljište“ 600 miliona dinara, a još 200 miliona iz kase Pančeva. Finansijske teškoće pomešane sa smenama lokalnih i republičkih vlasti zakočile su kompletnu obnovu.

Ozbiljniji radovi posle toga dešavali su se samo kada bi se dogodila neka teška saobraćajna nesreća ili velika oštećenja delova mosta kao što je 2012. bio požar ispod prilazne konstrukcije kada su oštećena dva stuba. Oni su tada obloženi čeličnim cevima i ojačani malterom, ali sve je završeno na tome.

Da za ovaj most, ali opet samo za jedan njegov deo, dolaze bolji dani potvrdili su radovi na železničkoj infrastrukturi, elektrifikaciji i izgradnji drugog koloseka na „Pančevcu“ koje je marta 2014. svečano otvorio predsednik Srbije Tomislav Nikolić. Novac za te radove izdvojen je iz ruskog kredita, ali ostalo je nejasno da li će u okviru njih biti ojačana čelična rešetka kako bi most trpeo opterećenje koje će stvoriti dva koloseka.

Stručnjaci poslednjih nekoliko godina upozoravaju da, zbog stalnih novih oštećenja, ni projekat iz 2007. neće biti večno primenljiv. Već sada je jasno, ističu stručnjaci, da bi što pre trebalo ojačati bočne konstrukcije sa po dve trake na kojima se odvija drumski saobraćaj.

Rušen i ponovo podizan

Most je izgrađen 1935. godine i ime je poneo po kralju Petru Drugom. Na početku nemačkog bombardovanja prestonice aprila 1941. jugoslovenska vojska ga je srušila da bi sprečila prolazak nacista. Nemci su ga obnovili, ali je opet oštećen 1944. u toku oslobađanja Beograda. U saobraćaj je konačno pušten dve godine kasnije na tadašnji Dan Republike. Tom prilikom dobio je ime Most Crvene armije, ali taj naziv nikada nije zaživeo među Beograđanima. Kompletna obnova, ispostaviće se i poslednja takva, na „Pančevcu“ je urađena 1965. godine.

Slične sudbine i Brankov most

Letošnji pad nosača kablova sa Brankovog mosta, čija je jedna pešačka staza već dve godine neupotrebljiva, podsetila je javnost u koliko lošem stanju je, posle „Gazele“, najprometnija saobraćajnica preko Save. U poslednje dve godine brojna oštećenja na ovom mostu postala su i okom vidljiva.

Sve veći broj sugrađana i stručnjaka negoduje pozivajući nadležne da krenu u obnovu jer sem staze, oštećeni su i delovi konstrukcije. Kako je posle letošnjeg incidenta sa nosačem najavio gradonačelnik Siniša Mali, projekat rekonstrukcije Brankovog mosta u završnoj je fazi i to će biti prioritet za 2016. godinu. Da li će se ovo i obistiniti biće jasnije već za nekoliko nedelja kada pred gradskim odbornicima bude bio budžet za narednih 12 meseci.

 

 

Komentari: 0

VESTI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;