MMFX čelik

16.06.2011. | MMFX

MMFX Technologies Corporation, sa centrom u Irvinu u Kaliforniji, osnovana je 1998. godine kako bi komercijalizovala svoje vlasništvo – mikro i nanotehnologiju koja omogućava mikrostukturi materijala da dobije optimalna mikrostrukturna svojstva.

Trenutni fokus MMFX tehnologije je na nepremazanom čeliku čija mikrostruktura se iz osnova razlikuje od klasičnog čelika. Naime, ovom revolucionarnom tehnologijom proizvodi se čelik koji se razlikuje od bilo koje druge vrste čelika koja je ikada predstavljena tržištu – pet puta je više otporan na koroziju i do tri puta čvršći od klasičnog čelika.

Tehnologija

Tipične vrste ugljenik-čelika formiraju matricu hemijski različitih elemenata – karbida i ferita. Ovi karbidi su čvrsti, ali krti – i ne mogu se ukloniti iz čestica. U vlažnoj sredini, dolazi do efekta privlačenja, sličnom onom u bateriji, između karbida i ferita koji uništava čelik iznutra. Ovaj efekat (mikrogalvanska ćelija) jeste osnovni pokretač korozije koji dovodi do korozivne reakcije. Preduzeće je patentiralo tehnologiju kojom se formira matrica koja je skoro u potpunosti bez karbida.

MMFX čelik ima potpuno različitu strukturu na nano i atomskom nivou (laminatna slojevita struktura koja podseća na ivericu). Čelik nastao primenom MMFX nanotehnologije ne formira mikrogalvanske ćelije (pokretačku silu korozije). MMFX iverica daje neverovatnu jačinu, rastegljivost, čvrstinu i otpornost na koroziju.

Većina vrsta čelika pokazuje jačinu na račun rastegljivosti (tj. krti su). Čelik napravljen MMFX tehnologijom ne samo da je jači i čvršći (i nije krt), već je značajno više otporan na koroziju nego klasičan čelik. Ova tehnologija i sastav materijala omogućili su razvoj čelika koji je izuzetno čvrst i isplativ.

Spašavanje infrastrukture

Jedan od glavnih problema sa kojima se suočava industrijski svet danas jeste korozija klasičnog čelika i slabost konstrukcije koju ona uzrokuje. U SAD-u korozija mostova i autoputeva zahteva od lokalnih, državnih i federalnih vlasti trošenje milijarde dolara godišnje samo za održavanje infrastrukture zemlje. Procenjuje se da, samo u SAD-u, 15% od ukupnog broja mostova, ima oštećenu konstrukciju.

Kao rezultat priznanja koje je dobila od nepristrasne treće strane, MMFX tehnologija postala je rešenje svetskog problema korozije kome se može verovati. Značajan napredak napravljen je prihvatanjem ove tehnologije za pravljenje betonske armature kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou. U okviru SAD-a, validacija od Savezne administracije za autoputeve (Federal Highway Administration - FHWA), državnih saobraćajnih sekretarijata (Departments of Transportation - DOTs) i drugih javnih službi doprinela je prihvatanju MMFX-a.

Godišnja potražnja u Severnoj Americi za armaturnim čelikom u korozivnom okruženju procenjuje se da iznosi više od 600.000 tona, a ukupna potražnja je oko 6 miliona tona. Na svetskom nivou, jedno od najvećih korozivnih tržišta jeste oblast Zaliva na Srednjem Istoku gde se troši više od 11 miliona tona armaturnih šipki godišnje. Procenjuje se da se značajan deo ove količine koristi na zemljištu koje je nastalo nasipanjem Persijskog zaliva. Građenje visokih konstrukcija na ovom slanom pesku zahteva dokazan i pouzdan sistem gradnje koji je otporan na koroziju.

Superiorna svojstva

Šipke prikazane pored obezbeđuju istu jačinu. Korišćenje MMFX čelika podrazumeva manju količinu. Nasuprot gustini betonske armature (zagušenost armaturnim šipkama), MMFX omogućava povećanje razmaka između čelika – manje čeličnih šipki na istom prostoru (slika desno). Manje čelika za postavljanje značajno smanjuje troškove rada i omogućava da se operativa prebaci na druge poslove.

MMFX čelici su po svojoj prirodi jači od konkurentnih proizvoda od klasičnog čelika.

Koliko su jaki? Nekada je bila propisana jačina od 60ksi (stepen 60) za klasičan čelik. MMFX je nedavno primio ASTM (American Society for Testing and Materials) specifikaciju kojom postavlja novi standard – minimum 100ksi (stepen 100) i 120ksi (stepen 120).
ASTM specifikacija omogućava statičarima da promene način na koji se projektuju i grade zgrade, autoputevi i mostovi. Dodatna jačina čelika koja se navodi u ovoj specifikaciji značajno smanjuje količinu u odnosu na klasičan čelik koja je neophodna za isti posao. Inženjeri mogu da projektuju konstrukcije sa manjom gustinom armature. Korišćenjem čelika veće čvrstine od 100 do 120ksi, nasuprot klasičnom čeliku sa stepenom 60, projekti mogu biti završeni sa 20 do 50% manje čelika i do 60% manje troškova rada (postavljanje i proizvodnja).

MMFX čelični proizvodi nude otpornost na koroziju sličnu nerđajućem čeliku (ali po mnogo nižoj ceni) i superiornu jačinu i mehanička svojstva – pre svega nadmoćnu rastegljivost – u odnosu na druge čelike.

Rastegljivost je sposobnost materijala da se rastegne pod pritiskom. Vrste čelika koje imaju dobru rastegljivost mogu da se savijaju, rastegnu, oblikuju i da se njima rukuje baz pucanja. Međutim, visokočvrsti čelici postaju krti (a ne rastegljivi) i njima se ne može lako rukovati. MMFX čelici su izuzetne čvrstine i istovremeno zadržavaju visok nivo rastegljivosti, što omogućava da se integrišu tamo gde je neophodna kombinacija ovih svojstava.

Standardni čelici postaju krti na temperaturi od -18 do -29°C. MMFX čelici zadržavaju odlična mehanička svojstva i na temperaturama ispod -129°C.

Zahvaljujući MMFX svojstvenoj mikrostrukturi, ovi čelici pokazuju značajna poboljšanja po pitanju pucanja, udaraca i zamora materijala u odnosu na klasičnu čeličnu armaturu.

Napomena Redakcije: Ovaj tekst je u prevod teksta sa sajta preduzeća MMFX, te su određeni reklamni pridevi možda neprimereni.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad R 20.04.2018.
Pa zašto zatrpavate Vinču otpadom, tamo je ...
Vladimir 22.03.2018.
Ja licno bi zamolio g.Rodica da ako je u mo...
nik 21.03.2018.
Po našem običaju, radovi na najprometnijim ...
Darko 20.03.2018.
A šta se čepom na Trošarini? Potez Save Maš...
Mika 18.03.2018.
Da li radite u Stbiji i koja je cena lifta ...